פסח בסימן מיתון: איזה יין מומלץ לקנות לחג - ואיפה ניתן להשיג אותו בזול?

בליל הסדר כמעט על כל שולחן יעלה בקבוק יין אחד לפחות ; אתר פרייסל בדק עבור "גלובס" באיזו חנות מתמחה הכי זול לקנות יין ישראלי, מהו היין הטוב ביותר שנמכר במחיר סביר, ואילו מארזים מיוחדים מציעים היקבים

האם קיימים פערים במחירי יינות מיקבים ישראליים הנמכרים בחנויות יין מתמחות? מסקר מחירים שביצע עבור "גלובס" אתר פרייסל www.pricesal.co.il, המתמחה בהשוואת רשתות, עולה כי הפערים במחירי היינות בחנויות המתמחות עומדים בממוצע על 30%. עוד עולה מהסקירה, שמומלץ לבדוק את תעריפי היינות הישראליים בחנות בית היין בתל-אביב, שהציעה את המחירים הזולים בהשוואה באופן גורף.

הרשימה כללה 12 יינות ישראלים, בטווח מחירים שבין 35 ל-105 שקל - רובם במחיר של כ-50-70 שקל. במחירים המוצגים בטבלה מגולמת הנחה במידה שנמצאה בנקודת המכירה. הבדיקה נעשתה במתכונת של לקוח סמוי והתבצעה ב-17-18 במארס.

סוקרי פרייסל בדקו את מחירי היינות בשמונה חנויות באזור תל-אביב: סניף טיב טעם בראשון-לציון, 3 חנויות המהוות חלק מרשתות ארציות: דרך היין בתל-אביב, חינאווי ביפו ובית המשקאות של נפתלי בגבעתיים. 3 חנויות מתמחות בתל-אביב: בית היין, משקאות תל-אביב ופרי הגפן, ובחנות מקוונת באמצעות אתר wine depot.co.il.

הפערים במחירים עמדו בממוצע על 32%. הפער הגבוה והקיצוני במחירים עמד על 60%. כך, יין של סגל, מרום גליל קברנה סוביניון 2005, שמחירו בבית היין 35 שקל לעומת 56 שקל בטיב טעם ו-45 שקל בחינאווי ובדרך היין. הפער הנמוך שנמצא היה 8%. ביתר המקרים הפערים במחיר נעו סביב 30%-40%: לדוגמה, יין תבור אדמה קברנה סוביניון 2005 נמכר ב-51 שקל בבית היין לעומת 69 שקל, המחיר בפרי הגפן (פער של 35%).

יינות איכותיים במחיר נוח

בימים אלה המונח "עלות מול תועלת" מקבל משמעות יותר מתמיד. יש להניח כי רובנו נקנה יין לשולחן החג, וכדי לוודא שעבור ההשקעה נקבל את התמורה הטובה ביותר, ערך פורטל www.sommelier.co.il, את התחרות השנתית BEST VALUE, המדגישה את התמורה למחיר כשמגדירה את היינות הטובים ביותר, עד מחיר מומלץ לצרכן של 79 שקל.

במסגרת טעימות עיוורות, קבעו 40 טועמים בהם ייננים, מלצרי יין (סומלייה), מומחי יין פרטיים ועיתונאי יין, את רשימת היינות הטובים לפי 13 קטגוריות, בדירוג של מדליית זהב, כסף וארד. הקטגוריות נחלקו לפי זני הענבים עבור יין אדום, לבן ורוזה, וכללו גם את היין הטוב ביותר עד 50 שקל (ללבן או אדום).

132 יינות מ-41 יקבים ישראלים נשלחו לטעימות. 17 יקבים זכו במדליות.

היום (א') הוכרזו היינות המצטיינים בתחרות (ראה טבלה) מתוכם נציין לדוגמה את המקום הראשון בקטגוריית קברנה סוביניון בו זכה ג'אסט 2007 של יקב טוליפ; בקטגוריית מרלו זכה יין אדמה, בזלת 2007 מיקב תבור. ביינות הלבנים דורג גמלא 2008 של רמת הגולן במקום הראשון בקטגוריית הסוביניון בלאן ועוד.

אבי בן-עמי, מנהל התחרות ובעל הפורטל SOMMELIER, מסביר ש"המחיר משקף יינות איכותיים במחיר נוח". לדבריו, יינות אלה נמכרים במסעדות במחיר של 120-130 שקל לבקבוק, והם המבוקשים ביותר על-ידי חובבי היין הממוצע: "90% מהבקבוקים המיוצרים בארץ מותאמים לרמת מחיר הזו, המקבילה לכ-15 דולר, רמת המחיר הפופולרית של חובב היין הממוצע בארה"ב".

* האם המחיר הוא תוצר של המצב הכלכלי ואליו מותאם היין?

"קשה להניח שיקבים מונחים לפי מחיר. בל נשכח שכל בקבוק מתחיל מתכנון ברמה של כמה שנים לאחור - החל משתילת הכרם - ולכן תגובת היקבים, אם תהיה, להאטה הכלכלית לא תוכל להיות בטווח הקצר אלא ליינות שיימכרו בעוד שנה-שנתיים".

מילת הקסם - מארזים

יינות רבים מושקים לקראת החג, בו נערכות שליש מכלל המכירות השנתיות בענף היין. כשהדגש על מחיר, המארזים מככבים

* יקבי כרמל ממתגים את סדרת "פרייבט קולקשן" כסדרת פרימיום המציעה כהגדרתם, יינות באיכות גבוהה ביחס למחיר: 38-59 שקל. מארזים זוגים מהסדרות סלקטד, יאנג סלקטד ופרייבט קולקשן ב-45-100 שקל. לפני כשבועיים היקב השיק את "הסדרה האזורית" המכילה זני ענבים קלאסיים לצד זנים ייחודיים מאזורי יין שונים: 60-90 שקל.

* יקבי רמת הגולן משיקים ארבעה יינות: ירדן סירה 2004 (95 שקל), גמלא קברנה סוביניון 2006 (78 שקל), גמלא שרדונה 2007 (40 שקל), וגולן קברנה סוביניון 2007 (47 שקל). המארזים כוללים שילובים של יין עם כוסיות, שוקולד, מוצרי פסח ועוד. טווח המחירים: 65-280 שקל.

לרגל החג מוצעים יינות מתיישנים משנות בציר מיוחדות, בבקבוקי מגנום (1.5 ליטר) שנשמרו עד כה במרתפי היקב. המהדורה המוגבלת של הבקבוקים כוללת למשל ירדן סירה 2002 ו-2003, ירדן מרלו משנות הבציר 2000-2003 ועוד. טווח המחירים 200-240 שקל.

למתלבטים, היקב מציע שירות ייעוץ טלפוני להתאמת היין למנות בארוחת החג ולאופי האירוע (*2554).

* יקבי ציון מציעים יינות מהסדרות "ארז" ו"תדהר", מבציר 2006 ב-39-49 שקל. המוטו של היקב ש"מחיר היין שווה לכל נפש מתוך אמונה שיין צריך להיות נגיש לכולם, מותאם לשתייה יומיומית ולא רק באירועים מיוחדים".

* יקב Tulip השיק את סדרת 2007 MOSTLY ובשיתוף עם סטודיו אנד ג'וי, המעסיק אנשים עם מוגבלויות, מציע מארז זוגי (שיראז 2007 וקברנה פרנק 2007) ב-145 שקל.

* יקבי עמק האלה משיקים מהדורה מוגבלת של שרדונה 2007, לאחר התיישנות של 11 חודשים בחביות עץ (89 שקל). מארזי היקב כוללים: צמד מרלו מבציר 2003 ב-274 שקל (215 שקל לחברי מועדון) ומארז שישיית יינות לבנים, אדומים וקינוח ב-560 שקל (443 לחברי מועדון).

* מארזים חגיגיים גם ביקב ברקן (165-425 שקל), וביינות סגל (130-280 שקל).

* מעבר למארזים של 2-3 בקבוקים, מציע יקב תבור רכישה מרוכזת של 8-12 בקבוקים, למקסום המחיר: לדוגמה סדרת תבור 2007: 450 שקל לתריסר בקבוקים בקבוק מתנה (מחיר ליחידה: 49 שקל), מסדרת מסחה 2005, שהשיק היקב לאחרונה: 939 שקל ל-8 בקבוקים (139 שקל מחיר ליחידה).

מרבית היקבים פותחים שעריהם למטיילים בחג, לביקור ולסיור ביקב.

33 מיליון בקבוקי יין מיוצרים בישראל בשנה

מנתוני חברת הד-און, המתמחה בייעוץ עסקי, שיווקי ואסטרטגי, ענף היין בישראל מגלגל כ-850 מיליון שקל בשנה, והוא מספק 33 מיליון בקבוקים (שהם 25 מיליון ליטר) המופקים מידי שנה. היינות מיוצרים מ-37 אלף טון של יבול ענבים הגדל בשטחי כרמים הפרוסים על-פני 45 אלף דונם ברחבי הארץ.

10% מסך התוצרת מיוצאת לחו"ל, וכמות כפולה מזו, כ-6 מיליון בקבוקים, מיובאים ארצה והם נמכרים בעיקר בחנויות יין ובמסעדות.

בהד-און מעריכים כי בארץ פועלים 200 יקבים כאשר חמשת הגדולים (הבוצרים יותר מ-2,000 טון ענבים בשנה) תופסים 81% מכלל הענף.

מתוך חמשת היקבים הגדולים, (לפי כמות הבציר): 36% מהווה יקב כרמל, 18% ברקן-סגל, 13% - רמת הגולן, 8% יקבי אפרת ו-6% בנימינה.

9 יקבים בינוניים, מהווים 14% מכלל הענף. נציין כי כל היקבים הגדולים והבינוניים מייצרים יין כשר. ייצור יינות הבוטיק, על-ידי כ-175 יקבים תופסים נפח של 5% מהשוק.

דורון אפרתי, מנכ"ל משותף בהד-און, מסביר כי נתוני הייצור של הענף בישראל, מלמדים על קיפאון בכמות המיוצרת. הנתונים נמדדים לפי כמות הענבים לייצור, ומצביעים על בציר של 48,600 טון ב-1975 לעומת 45,000 טון נכון ל-2008. לעומת זאת, הוא מדגיש כי חל שיפור באיכות: "נטיעת כרמים, בעיקר של זנים איכותיים, בגליל העליון, ברמת הגולן ובהרי יהודה, יחד עם שיפור ניכר בידע של ייננים ישראלים, הביאה למהפך באיכות היין הישראלי".

לישראלים יש עוד לאן לשאוף: צריכת היין הממוצעת לנפש היא כ-4 ליטר לשנה לעומת 60 ליטר בשנה צריכה לנפש בצרפת ו-52 ליטר באיטליה. אפרתי צופה של יהיה גידול משמעותי בהיקפי הצריכה האישית ליין.

גם ההעדפות לסוג היין עברו מהפך: ב-1990 70% מהאוכלוסייה העדיפו יין לבן לעומת 25% שבחרו ביין אדום (השאר העדיפו יין רוזה או יין מבעבע). ב-2008 היין האדום תופס נתח של 57%, היין הלבן עם 25%, 5% יין מבעבע ו-3% יין רוזה.

אפרתי מדגיש כי צריכת היין בישראל בשנים האחרונות מאופיינת במעבר מיינות פשוטים וזולים ליינות איכותיים (ההוצאה ליין לנפש גדלה) ובתרבות היין החודרת לשכבות אוכלוסייה רבות.

עיקר מכירות היין בישראל נחלק לשתי תקופות בשנה: שליש מהמכירות השנתיות מתבצעות בתקופת פסח, ו-17% לקראת ראש השנה. והיכן מעדיפים הישראלים לקנות יין? מנתוני הד-און 50% מנתח השוק תופסות רשתות השיווק המוכרות יין כשר (למעט טיב טעם). רמת המחירים המאפיינת רכישות אלה היא זולה-בינונית. 40% מהקניות מתבצעות בחנויות יין ובחנויות קמעונאיות ו-10% במסעדות. לדברי אפרתי, "היינות האיכותיים והיקרים יותר נמכרים בחנויות יין, במסעדות וביקבים עצמם - עדיין בכמויות קטנות יחסית".

ומה צופן העתיד בענף? לצד שיפור האיכות בכל רמות המחיר, אפרתי מעריך שהגידול בהיצע היין, שאינו מלווה בגידול בביקושים, יוביל למהלך מתבקש של ירידת מחירי היין לצרכן. "חובבי היין יוכלו ליהנות מיינות איכותיים במחירים שפויים מבעבר".

4 טיפים לבחירת יין לארוחת החג

על-פי דבי שוהם, מנהלת הדרכה ביקבי רמת הגולן:

1. חישוב לכמות היין לפי מוזמנים: בקבוק 750 מ"ל ל-6 כוסיות.

2. מומלץ לגוון בסוג היין - גם לבן וגם אדום וגם בזנים שונים.

3. שינויי טמפרטורה וחום מזיקים ליין: שימו לב שהיין אוחסן כראוי בנקודות המכירה ואל תשאירו בקבוקי יין ברכב. אחסנו אותו כראוי גם בבית עד לארוחה (ארון חשוך, במצב מאוזן).

4. להגשה: יינות לבנים ומבעבעים יש לצנן עד ההגשה ומומלץ גם במהלך הארוחה באמצעות שמפניירה. יינות אדומים מומלץ לשתות בטמפרטורה של 18-20 מעלות.