מכשיר הריבית מיצה את עצמו: פישר צפוי להותיר היום הריבית ללא שינוי או להוריד אותה ב-0.25% - ולהודיע על צעדים נוספים

בכירי בנק ישראל כבר הפנימו כי גם אם פישר יפחית שוב את הריביתב-0.25% ל-0.5% בלבד, המהלך לא יהיה אפקטיבי בכלל

עד היום, ובמשך שני העשורים האחרונים לפחות, הכותרות שיצרו הדיונים המוניטריים בבנק ישראל היו קשורות לגובה הריבית במשק. אלא שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הגיע אתמול (א') למפגש הראשון לדיון הרחב על המדיניות המוניטרית במצב דומה לזה שהגיע ביום רביעי האחרון עמיתו ותלמידו, בן ברננקי, נגיד ה"פד": הוא לא יכול להפחית בהרבה את הריבית, הוא לא יכול להעלות אותה והוא חייב לעשות משהו גדול ודחוף, שכן המשבר מחריף, התוצר יורד ומספר המובטלים עולה.

בקרב בכירי הכלכלנים במשק המחלוקת היחידה שקיימת מצטמצמת לשאלה אחת פשוטה: האם פישר יפחית בעוד רבע אחוז את הריבית הבסיסית במשק או שיותיר אותה ללא שינוי. זה כל מרחב התמרון שנותר לפישר לגבי הכלים הקונבנציונליים (הריבית).

על כל פנים, בכירי בנק ישראל כבר הפנימו כי גם אם פישר יפחית שוב את הריבית ברבע אחוז לרמה של חצי אחוז בלבד, המהלך לא יהיה אפקטיבי בכלל. זו הסיבה כי בבנק ישראל סבורים כי הודעת הנגיד מחר תהיה מאוד דומה לזו של ברננקי: משהו קטן על הריבית (אי שינוי או הפחתה של רבע אחוז) ותוספת של משהו גרנדיוזי נוסף. על רכישת אג''ח ממשלתי הוא כבר הכריז ועל רכישת אג''ח קונצרני הוא לא יכריז עדיין, לכן מתגברות ההערכות כי פישר לא ימתין עוד ויכריז על התחלת "הקלה כמותית" (Credit Easing/Quantitative Easing).

הערכות אלו מקבלות גושפנקא בשני הפרוטוקולים האחרונים של הדיונים המוניטריים. בשניהם חוזרים וסוברים חברי הנהלת בנק ישראל כי "כאשר הריבית נמצאת ברמות שפל היסטוריות, יתמקד הבנק בשימוש בכלים נוספים" ומיד אחרי זה מופיע המונח "הקלה כמותית".

מה זו הקלה כמותית?

אז מה זו בדיוק הקלה כמותית? בעת הזו, אין אפשרות לקצץ עוד בריבית במשק. עם זאת, הבנק המרכזי יכול להמשיך ולהגדיל את כמות הכסף באמצעות רכישת מוצרים פיננסיים בשוק הפתוח, כגון אג''ח ממשלה.

הבנק המרכזי רוכש אג''ח אותן הוא רושם במאזן שלו, ובתמורה מדפיס כסף ומזרים אותו לשוק. בנק ישראל החל כבר לפעול בשוק האג''ח הממשלתי, בכוונה להשפיע על הריבית לטווח ארוך. אך במקביל, הוא מבצע את פעולת העיקור (סטריליזציה). קרי, הוא מכניס כסף לשוק תמורת האג''ח אך מיד מנפיק מק''מ (מלווה קצר מועד) שסופג את הכסף שהזרים בחזרה ומוציא אותו מהשוק.

כעת מבצע פישר שני מהלכים שבעקבותיהם נעשה עיקור מלא או חלקי: רכישת דולרים בהיקף של 100 מיליון דולר ליום ורכישת אג''ח בהיקף של כ-31 מיליון שקלים. הכוונה של פישר היא להפסיק או להקטין משמעותית את פעולת הסטריליזציה ובכך להגדיל את כמות הכסף ללא קשר לריבית הבסיסית. לכן, לעומת ההודעות הקודמות של בנק ישראל בעת החלטה על גובה הריבית, גובה הריבית במשק יהיה החלק הפחות מעניין. החשיבות תתמקד בצעדים החדשים והלא קונבנציונליים שעליהם יכריז פישר, וכמו כן ברמזים קלים שהוא צפוי לתת לגבי המשך המדיניות המוניטרית של בנק ישראל.