בנק ישראל הנחה את הבנקים למפות "מדינות מסוכנות"

לאחר מכן על הבנקים להגביל את היקף החשיפה הכמותית באשראי לאותן מדינות, לבדוק את חשיפתם ללווים שעיקר פעילותם במדינות אלה ולהקפיד על הערכות השווי של נכסים הנמצאים במדינות שמופו

לקראת דוחות 2008 שיתפרסמו בשבוע הקרוב הנחה בנק ישראל את הבנקים למפות מדינות המוגדרות כ"בעלות מאפייני סיכון מיוחדים". לאחר מכן על הבנקים להגביל את היקף החשיפה הכמותית באשראי לאותן מדינות, לבדוק את חשיפתם ללווים שעיקר פעילותם במדינות אלו ולהקפיד על הערכות השווי של נכסים הנמצאים במדינות שמופו. ההערכות הן כי הכוונה בעיקר ללווי נדל"ן במזרח אירופה, אוקראינה ורוסיה.

בפיקוח על הבנקים, בראשותו של רוני חזקיהו, דורשים מהבנקים לנקוט בגישה זהירה ושמרנית במיוחד בהערכת סיכון האשראי של חובות שמקור ההחזר שלהם מתבסס על נכסים במדינות מסוכנות. "במקרים רבים נמצא כי הערכות השווי של נכסים והערכת סיכון האשראי של לווים במדינות מסוימות לא הביאו בחשבון את המרכיב המשמעותי של אי ודאות הנובע ממאפייני מדינות אלו", טוענים בבנק ישראל, במכתב שהוציאה יחידת הביקורת בפיקוח על הבנקים למנכ"ל וליו"ר הדירקטוריון של כל בנק.

עוד מבקשים בבנק ישראל כי הבנקים יפעילו מקדמי ביטחון שמרניים במיוחד בבחינת אשראי ללווים במדינות מסוכנות בעת סיווג חובות בעייתיים ובהפרשה לחובות מסופקים.

בנק ישראל מאפיין מדינות מסוכנות כמדינות:

* השרויות בקשיי נזילות.

* עם פוטנציאל להלאמת נכסים על ידי המשטר.

* שינויים באופי המשטר, למשל עקב הפיכות צבאיות.

* ספקות בדבר היכולת להסתמך על מערכת משפטית שתגן על משקיעים זרים.

* בעלות חוב טווח קצר גבוה במיוחד.

* מושפעות במיוחד מהמשבר הכלכלי.

עוד עולה מהמכתב כי הבנקים נדרשים במדיניות האשראי ללווים לתת גילוי נאות לחשיפה למדינות מסוכנות ברמת פירוט של שמות מדינות או אזור גיאוגרפי בעייתי ולפרט את מקדמי הביטחון שלקחו לטיפול באשראי של לווים אלו.