איגוד הבנקים לענתבי: דחה מועד החלת חוזר ההנמקה הפנסיוני ל-2010

מכיוון שקיים כיום קושי של ממש מבחינת הבנקים במתן ייעוץ מנומק כראוי ללא המחשוב הנלווה, שעדיין אינו קיים

איגוד הבנקים פנה השבוע לפיקוח על הביטוח באוצר, בראשות ידין ענתבי, בבקשה כי מועד החלת חוזר ההנמקה בתחום הפנסיוני יידחה במלואו בשנה שלמה עד לאוגוסט 2010, או לכל הפחות בכל הקשור לבנקים הפועלים בתחום הייעוץ הפנסיוני. זאת מכיוון שקיים כיום קושי של ממש מבחינת הבנקים במתן ייעוץ מנומק כראוי ללא המחשוב הנלווה, שעדיין אינו קיים.

איגוד הבנקים, בניהול משה פרל, טוען עוד, בין היתר, כי בעוד שמועד תחולת החוזר נקבעה לאוגוסט השנה, הרי שכבר בחוזר מצוין כי חובת ההנמקה באמצעים ממוחשבים תחל רק באוגוסט 2010. ואולם, הם טוענים עוד, אופן מילוי טופס ההנמקה בצורה ידנית עד שהבנקים ישלימו את היערכותם למחשוב מלא של התהליך, בעייתי מאוד מבחינת הבנקים.

מכאן, לטענת איגוד הבנקים, בשל עומס רגולטורי רב החל על הבנקים בתחום הפנסיוני, הם יתקשו ליישם את חוזר ההנמקה באופן ממוחשב כבר באוגוסט הקרוב והחלופה של מילוי ידני בעייתית מאוד ליישום. מכיוון שכך יש לדעתם לאפשר להם פרק זמן של שנה נוספת להשלמת ההיערכות לנושא.

חובות מחמירות

לפני כחודש וחצי, ולאחר חודשים ארוכים של התדיינות וטיוטות רבות, הפיקוח על הביטוח הוציא את חוזר ההנמקה, במסגרתו הגדיר את חובותיהם של סוכן הביטוח הפנסיוני והיועץ הפנסיוני כלפי לקוחותיהם. בחוזר מוגדרות חובות מחמירות של היועץ הפנסיוני (גם ובעיקר במערכת הבנקאית) והסוכן הפנסיוני לנמק לעומק ובכתב ללקוח את הסיבות מדוע הוא מעביר אותו מגוף אחד לאחר - דהיינו את ההיגיון שהוביל את היועץ לקבל את ההחלטה עליה המליץ ללקוח.

בכללים נקבע שהסוכן והיועץ הפנסיוני ימלאו לטובת הלקוח שלהם טבלת השוואה שתכיל התייחסות לגובה דמי הניהול, התשואה, מדד סיכון וגורמים נוספים שעשויים להשפיע על גובה הפנסיה של הלקוח בגיל פרישה. כמו כן, נקבע שסוכן הביטוח יגלה ללקוח מהו המוצר שעבור הפצתו הוא מקבל את התגמול הגבוה ביותר וכן ידרג את הגופים המוסדיים שאת מוצריהם הוא משווק, לפי גובה התגמול הכספי שהוא קיבל מהם או לפי מספר המוצרים הפנסיוניים שהוא שיווק עבורם כדי לאפשר ללקוח להכיר את מידת ההעדפה של הסוכן למוצר הפנסיוני עליו המליץ (היועצים בבנקים מקבלים עמלת הפצה זהה מכל היצרנים בשוק).