אחרי הדוחות ואחרי העזיבה של המנכ"ל: בנק הפועלים הורה לקצץ 7.5% משכר עובדי הקבלן

העובדים ממורמרים - הבנק נמנע מפגיעה דומה ב"עובדי הבנק" ופוגע דווקא בחלשים ; בנוסף תבוטל משרת "אמהות עובדות" שאפשרה לעובדות עם ילדים קטנים לעבוד במתכונת של משרה מלאה בת 8 שעות יומיות

שרי אריסון, הבעלים של בנק הפועלים , ציינה אתמול (ד') את "יום המעשים הטובים" - חגיגה של רצון טוב, אותה היא מובילה זו השנה השלישית ברציפות. אבל החגיגה של אריסון פסחה כנראה על הבנק שלה השבוע, ולא רק בעניין דוחות הבנק שמתפרסמים היום או בעניינו של המנכ"ל המתפטר, צבי זיו.

ל"גלובס" נודע כי הבנק ביקש לאחרונה לצמצם את התשלומים שהוא מעביר לכמה חברות כוח אדם ומיקור חוץ המעסיקות עובדים בסניפים ובמוקדים השונים, כחלק מקיצוץ בהוצאות הבנק. הפועלים העביר הנחיה לחברות לקצץ בשכר עובדי הקבלן ובין היתר להימנע מתשלום שעות נוספות.

כך למשל, חברת "שילוב", מבית טלדור, המספקת לבנק הפועלים עובדים במגוון תפקידים ובעיקר בתחום המחשוב, כתבה לעובדיה המועסקים בבנק: "כולנו עדים בתקופה האחרונה לאחד המשברים הפיננסיים הגדולים והמורכבים ביותר שידע המשק העולמי. למשבר זה השלכות רחבות היקף על המשק הישראלי. לאור זאת, תיאלץ חברת שילוב לבצע, בהנחיית הבנק, שינויים מהותיים במספר תחומים".

השינוי הראשון הוא קיצוץ של 7.5% בשכרם של כל עובדי שילוב המועסקים בבנק. השינוי השני עורר לא פחות כעס בקרב העובדים, במיוחד הנשים. מדובר בביטול משרת "אמהות עובדות", שאפשרה לעובדות עם ילדים קטנים לעבוד במתכונת של משרה מלאה בת 8 שעות יומיות. כעת, משרה מלאה תוענק רק למי שעובד 9 שעות ביום, גם אם מדובר באמהות עובדות. "השינוי שחל בשעות העבודה הנדרשות מאם עובדת בבנק, הינו שינוי משמעותי ביותר שכן העובדות הסתמכו על שעות העבודה בקביעת שעות לגן, למטפלות וכיו"ב", נאמר בפנייה של עובדים ל"גלובס".

לא אוהבים שאלות על עובדי קבלן

עובדי הקבלן של בנק הפועלים זועמים על כך שכל אותן הרעות תנאים חלות רק עליהם, ולא על עובדים המוגדרים כ"עובדי הבנק" - גם אם הם מועסקים בתפקידים זהים. נזכיר כי סעיף "השוואת התנאים" בחוק חברות כוח אדם שאמור להשוות את התנאים בין עובדי קבלן לעובדים מן המניין כל עוד הם מועסקים בתפקידים זהים, לא חל במגזר הפרטי - אלא במגזר הציבורי בלבד. גם קליטת העובדים בתום 9 חודשי העסקה נעשית כל זמן שהעובדים לא הוגדרו כ"מיקור חוץ", במיוחד אם מדובר בעובדי מחשוב.

בבנק הפועלים לא אוהבים ששואלים על עובדי הקבלן ומעדיפים להדגיש כי הבנק הוא לא המעסיק שלהם. בבנק טענו גם שענייני שכר נקבעים על ידי החברות החיצוניות, אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי שורת הקיצוצים לעובדי הקבלן נעשו לאחר הנחיה ישירה של הבנק. חברת "שילוב" משמשת למעשה רק כצינור טכני להעסקת העובדים.

בבנק סירבו להשיב רשמית על ביטול משרת האמהות העובדות, והסתפקו בתגובה הבאה: "חטיבת התפעול מעסיקה מעת לעת עובדי כ"א חיצוניים ופועלת בכל הקשור להעסקתם על פי החוק".