בית משפט בוושינגטון הורה לאיראן לשלם 25 מיליון דולר כפיצויים למשפחת נחשון וקסמן

גזר הדין נחשב ניצחון מוסרי למשפחת וקסמן, אך אין סיכויים רבים שהמשפחה אכן תצליח לגבות את הכסף ; איראן סירבה להגיב על התביעה

בית-משפט פדרלי בוושינגטון הורה לאיראן לשלם 25 מיליון דולר כפיצויים למשפחת חייל צה"ל, נחשון וקסמן, שנחטף ונרצח ע"י מחבלי חמאס ב-1994. גזר-הדין נחשב ניצחון מוסרי למשפחת וקסמן, אך אין סיכויים רבים שהמשפחה אכן תצליח לגבות את הכסף.

וקסמן, שהיה בן 19 בהירצחו, החזיק באזרחות של ישראל וארה"ב. אמו וששת אחיו הגישו לבית המשפט בוושינגטון תביעה נגד איראן ונגד המשרד הממשלתי לביטחון ולמידע, בטענה שאיראן אחראית לרציחתו של וקסמן מפני שהיא אימנה אנשי חמאס ותמכה ותומכת בארגון.

איראן סירבה להגיב על התביעה וגזר הדין ניתן, אפוא, בהעדר הנתבע. השופט פסק חמישה מיליון דולר לאמו של וקסמן, 2.5 מיליון דולר לכל אחד מאחיו וחמישה מיליון דולר לעזבונו של וקסמן על אבדן כושר השתכרות והסבל שגרם לו בששת ימי שביו, קודם שנורה ע"י המחבלים במהלך מבצע של צה"ל לחלצו. כן חייב השופט את איראן לשלם למשפחה 6% ריבית בשנה לכל שנה שחלפה מאז הרצח.

"התמיכה הפיננסית, האימון הטקטי וההנחיה הפוליטית שהעניקה איראן לחמאס חוללו את חטיפתו והוצאתו להורג של נחשון", קבע השופט.

בית-המשפט מצא, כי כמה מחברי חמאס שמילאו תפקיד מרכזי בחטיפתו של וקסמן עברו אימונים באיראן או היו קשורים במחבלים שעברו אמונים כאלה.

וקסמן נחטף בטרמיפיאדה ליד לוד. הוא שוכנע להיכנס למכנונית החוטפים מפני שהם היו מחופשים ליהודים חרדים.המשפחה הציגה בבית-המשפט ראיות שאחד מאחיו של וקסמן סבל ממצוקה נפשית בעקבות המקרה ותכנן להתאבד.