ממתינים ומודאגים: מדד אמון הצרכנים של ישראל מצביע - הציבור משדר פסימיות בהמתנה לממשלת נתניהו

מדד מארס ירד ב-3.3% ל-60.7 נקודות; השלים ירידה מצרפית של 10 נקודות - 14.1% - ברבעון הראשון ; להורדת חוברת המדד

הרבעון הראשון של 2009 ננעל עם ירידה מצרפית של כמעט 10 נקודות במדד אמון הצרכנים, לאחר שבמארס רשם המדד ירידה של 2.1 נקודות ל-60.7 נקודות (1996 = 100). נתון המגמה, ממוצע נע תלת חודשי, נמצא עתה ברמת שפל של יותר מחמש שנים.

המדד, מבית "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, ממשיך לאותת, בדיוק כמו בפברואר, שהציבור בישראל ממתין לצעדים הכלכליים הראשונים של ממשלת נתניהו שבדרך, תוך בחינת ההתפתחויות הכלכליות בעולם. בהקשר זה נציין, כי גם באירופה רשמו החודש מדדי האמון תנודות מתונות על רקע מהלכי החילוץ הכלכליים.

סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מראה ש"כליא הברק" של פסימיות הציבור הוא רכיב מצב המשק בהווה. וכך, 77.7% מהמשיבים סבורים שמצב המשק "לא טוב", אך "רק" 45.8% מהמשיבים מעריכים שמצב המשק יורע עוד יותר בתוך חצי שנה, ועוד פחות, 21.5%, מהמשיבים צופים הרעה במצבם הכלכלי האישי בפרק זמן זה.

באשר לעתיד הצריכה הפרטית, מגמת רכיבי מדד האמון בששת החודשים האחרונים מצביעה על האטה צפויה נוספת בגידול בצריכה הפרטית. נזכיר, כי הצריכה ירדה במחצית השנייה של 2008 בקצב שנתי של 2.9%, וכי בנק ישראל מעריך, בתחזיתו המעודכנת, שהיא תרד ב=0.5% ב-2009 כולה.

גם הרכיב הרביעי במדד, הציפיות לגבי שוק העבודה, ממשיך להישחק. רק לפני שנה, במארס 2008, עמד מאזן הנטו (ציפיות האופטימיים מינוס הפסימיים) של הרכיב על מינוס 7.1 ואילו עתה הוא עומד על מינוס 42.5, ללא ספק תולדה של הדאגה בעקבות גלי הפיטורים הנרחבים של החודשים האחרונים.

להורדת חוברת המדד