הבנק העולמי: הסחר הגלובלי יתכווץ השנה ב-6% - שיא של 80 שנה

[למדור שוקי עולם] לפי התחזית המעודכנת של הבנק העולמי הכלכלה העולמית תתכווץ השנה ב-1.7% - ההתכווצות הראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה

נשיא הבנק העולמי, רוברט זואליק, הכריז היום על תוכנית נזילות לסחר העולמי בהיקף 50 מיליארד דולר, וקרא למנהיגי מדינות 20G לתמוך במאמץ לבלום את הירידה התלולה בסחר כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי.

בראיון לרויטרס לקראת פסגת מנהיגי 20 המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם מחרתיים בלונדון, אמר זוליק שהבנק העולמי צופה שנפח הסחר העולמי יתכווץ השנה ב-6% - ההתכווצות הגדולה ביותר ב-80 שנה.

זוליק לא מסר פרטים רבים על קרן ההלוואות לעידוד הסחר העולמי, שתידון בישיבת מועצת המנהלים של הבנק העולמי הערב, אך הוא אמר שהירידה בסחר העולמי החריפה עוד יותר בגלל המחסור באשראי מסחרי, שמאפשר ליצואנים וליבואנים להסדיר את החשבונות שלהם.

"ניתן יהיה למנף את הכספים הציבוריים הללו (של התוכנית החדשה) בהסכמי השתתפות בסיכונים עם שותפים מהמגזר הפרטי", אמר זוליק.

לדבריו, בשיתוף פעולה עם קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי יכול גם לגייס את המשאבים ואת הניסיון של סוכנויות אשראי ליצואנים ברמה הלאומית.

לפי התחזית המעודכנת של הבנק העולמי, הכלכלה העולמית תתכווץ השנה ב-1.7%, ההתכווצות הראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה. התחזית הקודמת של הבנק העולמי, שאמור להיאבק בעוני בעולם, דיברה על התכווצות של 1%-2%.

הצמיחה בכלכלות המתפתחות צפויה להאט השנה לקצב זחילה של 2.1%, אמר זוליק, מאחר שהביקוש העולמי, תנועות ההון הפרטיות וכספי העובדים הזרים שנשלחים חזרה למדינותיהם צונחים כולם.

להערכתו, כדי לטפל במשבר, מדינות 20G צריכות לבצע רפורמות ולהעניק יותר סמכויות למוסדות קיימים כמו הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, כולל מתן משקל גדול יותר לדעותיהן של המדינות המתעוררות.