נוחי דנקנר: "שיאו של המשבר הפיננסי הגלובלי מאחורינו. החל תהליך הדרגתי של התייצבות בשווקים"

יו"ר אי.די.בי ובעל השליטה בה ממשיך לשמור על אופטימיות, ובחברה בוחנים חברות בינלאומיות שעשויות להוות יעד להשקעה ; אי.די.בי אחזקות עברה ב-2008 להפסד של 411 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.2 מיליארד שקל ב-2007

שנתיים לאחר תחזיתו של נוחי דנקנר לפיה העולם עומד להתמודד עם משבר כלכלי, היום הוא מעריך כי הגרוע ביותר כבר חלף. "שיאו של המשבר הפיננסי הגלובלי - מאחורינו", אמר היום דנקנר על רקע פרסום הדו"חות השנתיים של קבוצת אי.די.בי שבשליטתו. "החל תהליך הדרגתי של התייצבות בשווקים, על אף שהתנודתיות עדיין רבה".

האופטימיות של דנקנר נובעת מפרסומים ומאינדיקציות שבידיו לפיהם מרבית הבנקים הגדולים בעולם החלו לחזור ברבעון האחרון לפסי רווחיות. אינדיקציה נוספת שמקבל דנקנר הן פניות מבנקים זרים לאי.די.בי בהצעות למימון עסקאות, וזאת אחרי תקופה ארוכה בה לא נעשו פניות כאלה בשל הפאניקה ומחנק האשראי.

את שנת 2008 מסיימת קבוצת אי.די.בי בהפסד. למרות שמרבית החברות המרכזיות בקבוצה רשמו במהלך השנה החולפת רווחים נאים, אי.די.בי פתוח עברה להפסד של 249 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.87 מיליארד שקל בשנת 2007. ברבעון הרביעי של השנה הפסיד הקונצרן 155 מיליון שקל.

ההפסדים נבעו בין השאר מהוצאות מימון כבדות שעמדו על 1.09 מיליארד שקל, לעומת 360 מיליון שקל בשנת 2007. עוד הכבידו על תוצאות הקבוצה ההפסדים של כלל ביטוח ומחיקות בנכסי נדל"ן בחו"ל, כשבראשם פרויקט הפלאזה הגרנדיוזי בלאס-וגאס.

ההשקעה המרכזית שביצעה אי.די.בי בשנה החולפת הייתה רכישת כ-3% ממניות קרדיט סוויס, בהשקעה של יותר ממיליארד דולר. בהקשר זה אומר דנקנר כי בכוונתו להמשיך ולהרחיב את הפורטפוליו של הקבוצה, בעיקר בחו"ל. "בעתיד נפעל להגדלת אחזקותינו בקרדיט סוויס, ואנו אף בוחנים בימים אלה חברות בינלאומיות נוספות שאחת או יותר מהן עשויות להוות יעד להשקעה".

גורמים המקורבים לקבוצה מציינים כי בימים אלה בוחנת אי.די.בי ברצינות 2-3 רכישות שאינן במגזר הפיננסי. אחת מהחברות נחשבת לחברת ענק, ובקבוצה בודקים אפשרות להשתלב בגרעין השליטה שלה. במקביל נבחנת אפשרות לרכוש חברה זרה, הנמצאת כיום במשבר.

באשר להשקעות בארץ, נראה כי ככל הנראה לא צפויה אי.די.בי לבצע רכישות במהלך השנה, אלא להמשיך ולרכוש מניות של חברות שבשליטתה. בקבוצה לא פוסלים את האפשרות כי ימחקו ממסחר את אחת החברות, כפי שבוצע לאחרונה באי.די.בי פתוח, אולם כרגע לא עומדת אפשרות ספציפית כזאת על הפרק.

תוצאות אי.די.בי אחזקות

מהדו"חות של אי.די.בי אחזקות עולה, כי החברה עברה ב-2008 להפסד של 411 מיליון שקל, המיוחס לבעלי מניות הרוב, זאת לעומת רווח של 1.2 מיליארד שקל ב-2007.

הכנסות הקבוצה הסתכמו ב-2008 ב-26.3 מיליארד שקל, ירידה של 31.3% לעומת הכנסות של 38.2 מיליארד שקל ב-2007. גם ברבעון הרביעי IDB רשמה הפסד - בשורה התחתונה הפסידה 173 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של 195 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2007.

בשנת 2008 תוצאות הקבוצה כללו רווחים ממימוש, שערוך והפחתות בהשקעות בנכסים נטו בסך של 499 מיליון שקל, בהשוואה ל-2.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.