פישר: "אפשר לומר לגברת כהן מחדרה או מגדרה, או איפה שהיא גרה, שהיא יכולה להוציא כסף ולא אמורה רק לחסוך; אין סיבה שיהיה לנו עתיד כלכלי שחור"

נגיד בנק ישראל בכנס תאגידים של רשות ני"ע: "אנו רחוקים מהמצב ערב נפילת ליהמן ברדרס" ; "מבקרים אותנו על הדפסת כסף, אבל אם אנחנו רוצים להגיע ליעד אינפלציה של 1%-3%, אנחנו חייבים להעלות את האינפלציה" ; גושן: "על בעלי החברות להפנים שהחברה כבר לא שלהם"

"אנחנו רחוקים מלהיות במצב של היום שבו ליהמן ברדרס נפל" - כך אמר היום (ה') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס התאגידים של רשות ני"ע. לדברי פישר, "ביום שליהמן ברדרס נפל, נפלו כבר מספר בנקים גדולים. השווקים הפיננסיים הפסיקו לפעול ביום שהוא נפל".

לדברי פישר, "המשק הבינלאומי של היום מאוד שונה מזה שחשבנו שאנו פועלים בו לפני שנה. רמת התנודתיות במשק העולמי עלתה. אנחנו יכולים להתמודד היום עם כל בעיה שתגיע מחו"ל".

בהתייחס ליעד האינפלציה אמר פישר: "הממוצע בעשר השנים הבאות יהיה קרוב ל-2%. לא כל כך חשוב מה יהיה בחודש הבא או בחודשיים הבאים. מה שחשוב זה האם הציבור הישראלי יכול לסמוך על ערך הכסף שלו, ולכאורה יש לציבור האמון החיוני להצלחת המשק ונמשיך לפעול לכך שיתברר שהם צדקו".

בהתייחסו לביקורת כלפי בנק ישראל על המדיניות המוניטרית שלו בקשר להעלאת האינפלציה, אמר פישר: "קראתי ביקורת עלינו שאנחנו מדפיסים כסף. אבל אם אנחנו רוצים להגיע ליעד אינפלציה שבין 1%-3%, אנחנו חייבים להעלות את האינפלציה. זה התפקיד שלנו".

פישר אמר עוד, שאפשר לתת לחברות את כל האשראי בעולם, אך בסופו של דבר הן צריכות למכור את התוצרת שלהן. לדבריו, "התחלנו את המשבר הזה במצב שהוא כמעט הכי טוב מכל המשקים. היינו במצב מצויין. אנחנו ממשיכים להיות במצב יחסית מצויין, אבל חסר לציבור אמון והוא מוטרד ממה שאולי יקרה. אם אנחנו - הרשות, בנק ישראל והתקציב של הממשלה ננקוט צעדים מאוד ברורים, מאוד משכנעים, לטיפול במשבר הזה נוכל לשכנע את הציבור הישראלי שנצא מזה לא בעתיד הרחוק אלא בעתיד הקרוב".

"אנחנו לא ארה"ב: אין לנו בעיות עמוקות במערכת הבנקאית, אין לנו משקי בית עם הבעיות שיש למשקי בית בארה"ב, ואנו יכולים לומר לגברת כהן מחדרה, מגדרה או איפה שהיא גרה, שהיא יכולה להוציא כסף", אמר פישר. "היא לא צריכה רק לחסוך לעתיד השחור. אין סיבה שיהיה לנו עתיד כלכלי שחור. יש לנו האפשרות לנהל את עצמנו באופן הנכון. יש לנו אפשרות לעתיד קרוב של חזרה לצמיחה, של הצלחה כלכלית, והפיתרון הוא בידינו", סיכם.