שר האוצר לשעבר, עו"ד משה ניסים: "אם ייפול טייקון בישראל - הוא עלול להפיל גם את הבנקים, האג"ח, הציבור, הפנסיונרים, קרנות הנאמנות וכל המוסדיים"

ניסים בראיון ל"גלובס": "זה לא שהטייקונים עשו מעשה פסול - אבל יש משבר, אז אני אומר: 'אדוני, תשתתף'. אי-אפשר רק לגאול אותך"

"עם כל הכבוד לטייקונים, הם לא השקיעו הרבה מכיסם בתקופת השגשוג. רוב ההשקעות היו באמצעות הלוואות מבנקים ואג"ח. מה שנקרא מינוף. לכן, לא צריך לרוץ מיד ולהציל אותם. מצד שני, אני לא בעד להניח לנושא הזה, ושיקרה מה שיקרה. ממש לא. צריך לחשוב על כל האספקטים ולבדוק מה קורה אם נופל טייקון, על מי ומה זה משפיע. זה משפיע על בנקים שעלולים ליפול, כיוון שהם העבירו לטייקונים סכומי עתק וגם האג"ח יפלו, הציבור ייפול, אנשי קרנות הפנסיה, הפנסיונרים, הגמלאים, קרנות הנאמנות וכל המוסדיים שהשקיעו את הכסף של הציבור הרחב בחברות של הטייקונים" - כך אומר עו"ד משה ניסים, שכיהן בעבר בתפקיד שר האוצר ואף כשר המשפטים, בראיון ל"גלובס".

"לכן, צריך לומר לטייקונים 'עד עכשיו עשיתם מינוף גדול, גם חילקתם משכורות עתק שלא מתאימות לחברה ציבורית שהציבור משקיע בה. עכשיו אתם צריכים לחדול מהפינוק הזה של משכורות ובונוסים על חשבון הציבור. אתם צריכים ריסון. המנהלים והפקידים הבכירים צריכים להבין שאי אפשר שפלוני יפוטר והם ימשיכו לקבל חצי מיליון שקל לחודש'. זו תקופה שכולם צריכים להיות שותפים לוויתורים", אומר ניסים.

"הדבר השני שהמדינה צריכה לומר להם זה שאם הם רוצים שהיא תמנע את נפילתם, שישתפו אותה בחברות, יתנו למדינה מניות שתוכל לממש אחר-כך", אומר ניסים. "מה היה במשבר מניות הבנקים? המדינה לקחה את מניות הבנקים ומכרה אותן. אני לא בעד הלאמה. הייתי המפריט הראשון. אני בעד הפרטה. אני לא רוצה לחזור למצב שהממשלה תהיה בעלת נכסים ותעשיות. בשום פנים לא. אבל זו תקופה מיוחדת, משברית, ובמשבר צריך לנהוג כמו במשבר, לא כימות המשיח. אז צריך לשתף. המדינה צריכה להיות שותפה שלהם במניות, ואולי גם בהשקעה. עד כה הכול היה מינוף, בעשרות מיליארדים, עכשיו צריך לשנות. זה לא שהטייקונים עשו מעשה פסול, אבל יש משבר, אז אני אומר 'אדוני תשתתף'. אי אפשר רק לגאול אותך ואתה יושב בביתך ספון".

על מינויו של יובל שטייניץ לשר האוצר אומר ניסים: "אני האחרון שיכול לדבר נגד מינוי של אדם ללא רקע בכלכלה לתפקיד שר האוצר, משום שכאשר אילצו אותי לקבל את תפקיד שר האוצר, חשבתי שאני לא מתאים, הכרזתי על זה בקול, וגם התחננתי שלא יעשו את הדבר הלא נכון הזה, למנות אותי לתפקיד כל-כך אחראי בלי שיהיה לי רקע לכך".

"היום אני סבור שזה לא הכרחי ששר אוצר יהיה פרופסור לכלכלה. כן צריך כושר מנהיגות, יכולת אבחנה בין נכון ללא נכון ובין צעדים נכונים ושאינם נכונים, וכושר החלטה מובהק. כמו במקרה שלי, גם במקרה של שטייניץ, ימים ידברו", הוא מסכם.

משה ניסים / צלם: יונתן בלום

רזומה

* ב-1959 נבחר לכנסת, כחבר-הכנסת הצעיר ביותר, 24, וכונה "הינוקא של הכנסת". משך 37 שנה עסק בפוליטיקה, מתוכן 15 שנה כחבר ממשלה, במהלכן כיהן כשר בלי תיק, כשר המשפטים (כשש שנים. תחת שלושה ראשי ממשלה), כשר אוצר וכשר התעשייה והמסחר וסגן ראש הממשלה.

* הווה: ראש משרד עוה"ד משה נסים-רינקוב-סנדרוביץ, שייסד ב-1999, כשפרש מהחיים הפוליטיים. המשרד, שמתמחה במשפט אזרחי-מסחרי-מינהלי, מונה 20 עורכי דין.