גם בני כבר לא בגין

הסדק נפער כשהתנהג כאחרון העסקנים בניסיון להסביר איך הסכים לחזור לנתניהו

מי שעשה לי הכי עצוב השבוע זה הוא בני בגין. עשרות שנים אני נוצר בלבי פינה חמה מאוד לאיש הצנוע והצנום הזה, שלימד את כולנו פוליטיקה נקייה מהי, אדם נקי מהו. עצם חזרתו לפוליטיקה היתה הפתעה. הסדק הראשון בתדמיתו של בגין נפער כשניסה להסביר איך זה שהסכים לחזור אל נתניהו, אותו פסל כמה שנים קודם לכן. כשמסר את ההסבר, הוא נשמע כמו אחרון העסקנים, כמו איזה ברוורמן או מופז.

אבל אמרתי לעצמי או.קיי, אולי זה שווה, אולי זה נחוץ כדי שהאיש הזה יחזור לפוליטיקה כדי לשמש בה מגדלור של יושר ויושרה. ואז החלה פרשת הרכבת הממשלה. עוד תיק חולק, ועוד אחד - עד שלליכוד נשאר מעט מאוד. בכל הזמן הזה, שמו של בגין לא הוזכר לאף תפקיד. כל יום ציפיתי לשמוע אותו מודיע שלא יצטרף לממשלה בה לא יקבל תפקיד המתאים לכישוריו. אבל זה לא קרה. יום לפני שהממשלה נסגרה, באולפן "שש עם עודד בן עמי", אמרתי לעודד שאני בטוח שבגין לא יסכים לכהן כשר בלי תיק. "לא בגין", אמרתי. "לא הבן של מנחם".

האם נמאס לו לשמש דוגמה?

זה מאוד עצוב. האיש שעזב את הפוליטיקה כי הרגיש, כך אמר, שאינו תורם - האיש הזה חזר לפוליטיקה כדי לקבל את התפקיד הכי לא תורם במדינה. השר לענייני כלום. ואני שואל את עצמי: למה? מה קרה? האם נמאס לבני לנסוע באוטובוס? האם גם נפשו-שלו משתוקקת ללשכה ומזכירות ועוזרים ומכונית שרד? האם נמאס לו לשמש דוגמה? האם קשה לו, לבני, להמשיך להיות בגין?

המינוי המופקר שלא נעשה

המינוי הכי מופקר הוא זה שלא נעשה: שר הבריאות. האם אגזים אם אומר שהתחום הזה הוא החשוב ביותר בממשלה ובחיים בכלל? מה אנו שווים בלי בריאותנו?משרד כזה מפקידים בידי סגן שר של יהדות התורה? יש אומרים שהשרים עצמם לא רצו בתיק - זה נראה לי לא סביר על רקע ההתקוטטויות על כל פירור של משרד.

בכל מקרה, הנה משהו שיכול להצדיק את הצטרפות בני בגין לממשלה. שיקום ויאמר שהוא מעוניין בתיק - נראה אם מישהו יעז לא לתת לו אותו. ואם בני בגין אינו אומר זאת, אם הוא ממשיך להיות בלי תיק כשתיק הבריאות אינו מאוייש - הרי שהוא הידרדר עוד יותר משחשבתי.

למה לא מרדכי שני?

ואם לא בגין, אז אדם מחוץ למערכת. למשל פרופ' מרדכי שני. אין עוד אדם במדינה המעורה במערכת הבריאות וצרכיה יותר ממנו. כ-30 שנה היה מנהל בי"ח תל השומר, אותו הפך למעצמה רפואית; פעמיים היה מנכ"ל משרד הבריאות; אין כמעט ועדה רפואית חשובה שלא היה חבר בה; תנו לו את מערכת הבריאות, ועם האנרגיות והכישרון הניהולי שלו, עוד כמה שנים לא נכיר אותה. וככל שמערכת הבריאות טובה יותר, כך גדלה תוחלת חיינו.

האם הציבור הישראלי ישתוק וישלים גם כשהמנהיגות מפקירה את בריאותו? נראה לי, לצערי, שאני יודע את התשובה.

הלא-תשובה של ברק

בנאומה בכנסת בעת השבעת הממשלה, הגדירה לבני את ברק כ"איש שעשה את הונו הפוליטי דרך גיוסי כספים לעמותות, ואת הונו הפרטי דרך הקשרים הפוליטיים". תגובת ברק: "מוטב שלבני תיטול קורה מבין עיניה ובטרם הטפת מוסר לאחרים תבדוק את יושרם ותקינות דרכם של חלק מחבריה בתנועת קדימה". זה שיש בקדימה בכירים שתקינות דרכם מפוקפקת - זה נכון, אבל מה זה קשור למעשיו של ברק?

עוד נכתב בתגובה: "ראוי שלבני תתרכז בעבודה הפרלמנטרית באופוזיציה, במקום לעסוק בהשמצות חסרות בסיס ושלוחות רסן".

השמצות חסרות בסיס? מה, זה לא נכון שברק עשה את הונו מקשריו עם יהודים עשירים? לא נכון שהוא הקים לאשתו חברה שמטרתה היתה לקשר משקיעים יהודים עם ראשי השלטון בארץ תמורת עמלה? לא נכון שברק גייס כספים לעמותותיו בדרכים לא תקינות? ואם זה לא נכון, אז שיגיד זאת. העובדה שברק מתנפל על לבני במקום להתייחס להאשמותיה היא ההוכחה הטובה ביותר לנכונות ההאשמות.

matigolan@globes.co.il