מנכ"ל חברה ציבורית הרוויח 187 אלף שקל בחודש בממוצע ב-2008 - פי 49 משכר המינימום; הכירו את 20 האנשים המתוגמלים ביותר בשוק ההון הישראלי

המנהלים הרוויחו 7.8% פחות מאשר ב-2007 ; הטבלה המלאה של 100 המרוויחים הגדולים - בכתבה ; עלות השכר הממוצעת בחברות המעו"ף: 779 אלף שקל בחודש

עלות השכר החודשית הממוצעת של מנכ"ל חברה ציבורית עמדה אשתקד על 187 אלף שקל - כך עולה מפרויקט מיוחד של "גלובס" המסכם את שכר המנכ"לים בחברות הציבוריות. זה 15 שנה ברציפות עוקב "גלובס" אחר שכר מנהלי החברות הציבוריות והשנה כלל הפרויקט 558 חברות (נטו, בנטרול חברות שלא דיווחו או שאין בהן מקבלי שכר) שמפרטות את עלויות השכר של קרוב ל-3,000 איש.

העלות לעיל משקפת עלות שנתית של 2.24 מיליון שקל. בקרב מאה החברות הגדולות בבורסה (חברות מדד ת"א 100) מדובר בעלות שכר שנתית של 5.14 מיליון שקל, שהם 428 אלף שקל בחודש. בקרב חברות מדד המעו"ף עמדה העלות הממוצעת על 9.35 מיליון שקל או 779 אלף שקל בחודש.

עוד עולה מהפרויקט של "גלובס" כי הפער בין עלות השכר הממוצעת לעיל לשכר המינימום הוא פי 49; עובד המשתכר שכר ממוצע (8,189 שקל) צריך לעבוד 23 חודשים כדי לקבל את מה שמקבל מנכ"ל של חברה ציבורית.

מהפרויקט של "גלובס" עולה עוד כי בין מאה השכירים הבכירים התברגו שלוש נשים, והראשונה שבהן היא רוית ברניב, בעבר מנכ"לית נטוויז'ן וכיום יו"ר שיכון ובינוי, שעלות שכרה עמדה אשתקד על 700 אלף שקל בחודש (כולל הטבה באופציות).

מקום ראשון: ארז ויגודמן - נשיא ומנכ"ל שטראוס גרופ

עלות שכר של 18.2 מיליון שקל ב-2008

השנה החולפת: 70-80 מיליון שקל הרוויח ארז ויגודמן במהלך 11 שנותיו בשטראוס. בשבוע שעבר, יממה לאחר פרסום הדו"חות השנתיים ולאחר שהעפיל לראש טבלת שיאני השכר לשנת 2008, ויגודמן הודיע על פרישה מתפקידו, במטרה לצאת לדרך חדשה.

אחת השאלות שחוזרת על עצמה בכל שנה, כשמסכמים את טבלאות שיאני השכר, היא האם שכר המנכ"ל היה מוצדק? לא משנה מה הנוסחה שתבחרו, נראה כי לפי כל אחת ויגודמן עומד בקריטריונים שמצדיקים את שכרו.

שמונה שנות כהונתו כמנכ"ל התאפיינו במתיחת פנים רחבה של הקבוצה. בתקופתו הושלם אחד המיזוגים הגדולים בתולדות המשק המקומי, עם רכישתה של עלית על ידי שטראוס. ויגודמן היה זה שהוביל את הרחבת פעילותה של שטראוס לשווקים הבינלאומיים, ובשנה האחרונה הוא הוביל את המהלך המשלים לשינוי האסטרטגי המקיף, עם כינוס מותגי הקבוצה השונים תחת קורת גג אחת.

שטראוס אותה עוזב ויגודמן היא שחקנית גלובלית לכל דבר ועניין בתחום המזון, שמשלבת בתוכה ידע מקצועי עם חדשנות ויצירתיות. בחודש ספטמבר, לכל המאוחר, יעזוב ויגודמן את הקבוצה, ויעבור לאתגר הבא.

אתגרים לעתיד

כאיש כספים במהותו (ויגודמן היה בעבר שותף במשרד רוה"ח סומך חייקין), כבר נקשר שמו של ויגודמן בתפקידים עתידיים במוסד פיננסי גדול, בארץ או בחו"ל. כדי לברר את נכונותן ניאלץ להמתין עוד מספר חודשים, במהלכם ויגודמן יוודא כי העברת שרביט הניהול בשטראוס מתבצעת בדרך הטובה ביותר.

(רועי ברגמן)

מקום שני: שלמה רודב - יו"ר בזק

15.1 מיליון שקל

השנה החולפת: יו"ר בזק הוא עוף מוזר בשוק התקשורת, בו המנהלים הם לרוב דמויות מתוקשרות היטב. בעניין הזה רודב משאיר את הבמה למנהלים שלו. 2008 היא שנה קלנדרית שלמה שבה הוא עמד בראש הקבוצה, וניהל את פעילותה עם צוות ניהולי מגובש - ובהצלחה רבה.

ההישג הכי חשוב של רודב ברמת הקבוצה הוא השגת השקט והיציבות לאחר הרעש וההמולה שאפיינו את בזק, בעקבות השינוי הארגוני ופרישת מנכ"ל הקבוצה יעקב גלברד. רודב בא על מנת לייצב את הקבוצה שנכנסה לסחרור מסוכן, ולאפשר לה לעשות את מה שהיא עושה שנים הכי טוב - לייצר מזומנים ודיבידנדים לבעלי המניות שלה. כל המנהלים אצלו מיושרים וגם מי שלא אוהב את הסגנון של האיש לא אומר עליו מילה רעה.

אתגרים לעתיד

האתגר המרכזי של רודב הוא להשביח את ערך החברה לטובת בעלי השליטה, לדאוג שבזק תתקדם ב-NGN, שפלאפון תמצה במהירות את הרשת החדשה שלה, ולהשלים את השתלטות בזק על yes. הצעד החריג שעשה בעקבות פרסום ב"גלובס", כששלח שורה של מנהלים למכונת אמת, היה צעד קיצוני ומיותר, שמעטים משתמשים בו ובמקרים חריגים באמת. זה לא היה המקרה. חוץ מזה גיליון ההתנהגות שלו תקין.

(גד פרץ)

מקום שלישי: אברהם ביגר - יו"ר ומנכ"ל מכתשים אגן

14.6 מיליון שקל

השנה החולפת: אברהם ביגר נקרא לפני שלוש וחצי שנים על-ידי נוחי דנקנר לעבור למכתשים אגן משופרסל ולעשות שם סדר. דנקנר בדיוק רכש את החברה, וביגר, שמונה בתחילה ליו"ר, קיבל מאוחר יותר גם את תפקיד המנכ"ל. הוא הפשיל שרוולים והוביל מהלכים של רה-ארגון והתייעלות אגרסיביים, שכללו גם היבטים פחות נעימים של שינויים פרסונליים. התוצאות לא איחרו לבוא, ורווחיות החברה השתפרה באופן משמעותי. ההישג הזה לצד הגאות בענף החקלאות בשנה החולפת, הפכו את 2008 לשנת שיא עבור מכתשים אגן, ורווחיה גדלו ב-38% ל-833 מיליון שקל.

אתגרים לעתיד: פוטנציאל תוכנית ההתייעלות של ביגר קרוב מאוד למיצוי. גם בחברה טוענים ששיעורי הצמיחה צפויים להתמתן באופן משמעותי. המיתון העולמי צפוי להכביד על צמיחת החברה, שעל פי הערכות תהיה השנה אפסית. כעת עומדת מכתשים אגן בפני צומת חשוב: ענף האגרו-כימיה נמצא בתהליך קונסולידציה, ועל ביגר לשלב את החברה בתהליך בדרך הנכונה והטובה ביותר, בין אם באמצעות רכישות או מיזוג עם אחת מחברות הענק בעולם. מדובר בצעד לא פשוט כלל, במיוחד בתקופות של משבר כלכלי.

(עירית אבישר)

מקום רביעי: עקיבא מוזס - מנכ"ל כי"ל

13.7 מיליון שקל

השנה החולפת: עקיבא מוזס הוא אחד השכירים העשירים במשק. לאורך שנותיו בכי"ל צבר הון של יותר מ-100 מיליון שקל. בעוד רוב החברות יעדיפו לשכוח את שנת 2008, מוזס עוד עשוי להתגעגע אליה. 2008 הייתה דווקא שנת שיא לכימיקלים לישראל, במהלכה היא הרוויחה סכום אסטרונומי של 2.2 מיליארד דולר.

הרווחים הגבוהים אמנם נבעו בעיקר מהגאות חסרת התקדים בענף הדשנים, אולם גם למוזס תרומה לא מבוטלת לכך. מוזס, שמנהל את כי"ל קרוב לעשור, הוביל את החברה לתכנית התייעלות ומיקוד עסקי, אשר הפכה אותה לאחת החברות היעילות והרווחיות בענף בעולם כולו. וכאשר הגיעה רוח גבית חזקה, כמו עליית מחירי הדשנים, קצר מוזס את פירות ההצלחה, ובגדול.

אתגרים לעתיד: שנת 2009 לא תהיה פשוטה. אינדיקציות לכך ניתן היה לראות כבר ברבעון הרביעי של 2008. ההאטה בענף הדשנים הגיעה גם לכי"ל, ובחברה כבר התריעו כי הרבעון הראשון יהיה חלש. אולם מוזס, שנמצא בחברה כבר למעלה מ-30 שנה, אינו מתרגש מההאטה, ורגיל כבר למחזוריות המאפיינת את ענף הדשנים. האיתנות הפיננסית של כי"ל תסייע לה לצלוח בקלות את ההאטה, ואולי אף לצאת ממנה חזקה יותר בעקבות הירידה במספר השחקנים בשוק.

(עירית אבישר)

מקום חמישי: גיל שרון - מנכ"ל פלאפון

12.5 מיליון שקל

השנה החולפת: הרשת הסלולרית החדשה שהקימה פלאפון יכולה להיקרא על שמו של גיל שרון, מנכ"ל החברה. הוא הרשת החדשה. מהיום הראשון שלו בפלאפון שרון חיכה לרגע שבו יוכל להתחיל לשחק בתנאים שווים מול מתחריו, פרטנר וסלקום. עכשיו הוא צריך להוכיח שהוא יודע ללהטט באותם כלים, והשאלה הגדולה היא איך הוא מתכוון לעשות את זה.

תוצאות הרבעון הרביעי של 2008 מוכיחות שזה לא הולך להיות פשוט. שנה כלכלית קשה עומדת בפתח, השוק רווי, המתחרים אגרסיביים, ותחרות נוספת - כניסת שחקני סלולר נוספים - מאיימת לנגוס ברווחים. כל אלו מחדדים את הבעייתיות איתה מתמודד שרון, שבשנה החולפת היה עסוק מעל לראש בהקמת הרשת מהר ככל שיוכל.

אתגרים לעתיד: שרון הוכיח שיש לו כושר ביצוע ועתה הוא נדרש להפגין יצירתיות וחדשנות, כדי להוכיח שהוא יכול לספק את הסחורה ולבדל את פלאפון, כך שזו תהיה חברה שואבת לקוחות ולא חברה שמתחרותיה ימשיכו לשאוב ממנה נכסים. זהו אתגר גדול יותר מאשר להקים רשת חדשה, יש שיאמרו שאפילו יותר.

(גד פרץ)

מקום שישי: ניר גלעד - מנכ"ל החברה לישראל

12.4 מיליון שקל

השנה החולפת: ניר גלעד מונה לתפקיד מנכ"ל החברה לישראל לפני פחות משנתיים, רגע לפני שפרץ המשבר העולמי. החברה לישראל אמנם לא חשופה למגזרי הנדל"ן והפיננסים, שהם התחומים העיקריים שנפגעו מהמשבר, אולם חשיפתה לכלכלת העולם פגעה בה.

החברה לישראל היא מחברות האחזקה הבודדות שהצליחו לסיים את השנה ברווח, ועוד רווח מכובד של 4.4 מיליארד שקל. הרווח הגבוה הוא בעיקר בזכות החברה הבת כי"ל, שרשמה בשנה החולפת שנת שיא. מצד שני, העיבו על רווחי החברה מצבה של חברת הספנות צים, הנמצאת במשבר על רקע המיתון בענף הספנות, והפסידה השנה יותר מ-300 מיליון דולר.

אתגרים לעתיד: גלעד יפנה השנה, ככל הנראה, את עיקר המשאבים לחברת צים. צים עברה לאחרונה זעזוע ניהולי, כשמנכ"ל החברה, דורון גודר, עזב, ובמקומו מונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים, רפי דניאלי. אולם השינויים הפרסונליים אינם מספיקים, והחברה לישראל תצטרך לסייע להבראת החברה, ובין השאר גם להזרים לה כספים.

בפני גלעד יעמוד האתגר לחלק בצורה נכונה את המשאבים של החברה לישראל, ולא לשכוח גם שאר את ההשקעות של הקבוצה, ובהן טאואר סמיקונדקטור, שנמצאת גם כן במצב לא פשוט.

(עירית אבישר)

מקום שביעי: ג'פרי אולסון - מנכ"ל אקוויטי וואן

12.4 מיליון שקל

השנה החולפת: אולסון הוא מנכ"ל אקוויטי 1 המוחזקת על ידי גזית גלוב (37%). החברה קרובה ללב המשבר בכלכלת ארה"ב וחשופה לדרום ארה"ב, מהאזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר. למרות זאת, אקוויטי 1 סיימה את 2008 ברווח של 35 מיליון דולר. הסיבה היא שליבת עסקיה אינה נוגעת לתחום המגורים אלא למרכזים המסחריים, שם הצליחה להשיג תפוסה של 92% בשנה החולפת. דמי השכירות נמוכים יחסית מהממוצע והחנויות אינן של מותגי יוקרה, אלא משמשות לצרכי היום יום של האוכלוסייה.

אתגרים לעתיד: למרות זאת, המומנטום בשוקי ההון שלילי באופן כללי, ושלילי במיוחד כלפי מניות הנדל"ן והפיננסים. לכן, מניית אקוויטי 1 (סימול: EQY), הנסחרת בבורסה הראשית בניו-יורק, נמצאת היום בשפל של 13 דולר, לעומת 27 דולר בשיא. האתגר של אולסון השנה הוא להילחם בגלישת המשבר מנדל"ן למגורים לנדל"ן מניב, בעקבות הירידה בהיקף הצריכה של הציבור האמריקני.

(אבי שאולי)

מקום שמיני: פנחס צרפתי - יו"ר סיביל יורופ

12.2 מיליון שקל

השנה החולפת: חברת הנדל"ן סיביל יורופ, הנמצאת בשליטת פיני צרפתי (73%), עוסקת בנדל"ן מסחרי בגרמניה, פולין, הונגריה, צ'כיה ורומניה. את 2008 סיימה ברווח של 11.6 מיליון אירו, אך עם גרעון של 26 מיליון אירו בהון החוזר. צרפתי, שמשמש כיו"ר החברה, ניהל בשנה האחרונה מגעים להכנסת שותפים לנכסים שונים של החברה, כולל השקעה של בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס. בינתיים פועלת החברה לקבלת מימון ביניים לגישור ונוקטת בצעדי התייעלות.

המשקיעים חוששים מיכולת החזר החוב של החברה, על רקע תזרים מזומנים שלילי של 15.4 מיליון אירו, והאג"ח שלה, שנסחרות בתשואת זבל של 185%. סיביל יורופ חייבת 26.3 מיליון אירו למחזיקי האג"ח שלה, ובנוסף חייבת 96 מיליון אירו לבנקים.

אתגרים לעתיד: האשראי הגדול גרם לחברה הוצאות מימון גבוהות של 21 מיליון אירו ב-2008. האתגר של צרפתי לשנה הקרובה הוא בעיקר פיננסי - להצליח למחזר חובות ואולי אפילו לממש נכסים במחיר סביר.

(אבי שאולי)

מקום תשיעי: חיים כצמן - יו"ר גזית גלוב

11.9 מיליון שקל

השנה החולפת: יו"ר גזית גלוב ואחד מבעלי השליטה בחברה, היה שמח לו ניתן היה לוותר על מסיבת העיתונאים הפומפוזית במארס 2008, בה הכריז על עסקת הענק להשתלטות על Meinl European Land, בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר. היא לא הוכיחה את הפוטנציאל הענק, ומאז ההכרזה מנייתה צנחה בבורסה בוינה ביותר מ-80%, והיאסיימה את 2008 בהפסד כבר של 845 מיליון אירו.

אתגרים לעתיד: כצמן הוא לא סתם מנהל. הוא יזם ומשקיע שעומד בראש החברה שבשליטתו, והמוטיבציה שלו גבוהה מאוד. עד היום הוא עבד קרוב לעסקים בארה"ב, אך כעת, עם התרחבותם לאירופה, מנהלי גזית גלוב יהיו חייבים להקדיש יותר זמן לעסקים ביבשת הישנה.

(אבי שאולי)

מקום עשירי: ניר ברונשטיין - מנכ"ל פועלים שוקי הון

11.5 מיליון שקל

השנה החולפת: השנה נחשפנו לראשונה למיליונרים בחברות פרטיות. אחד מהם הוא ניר ברונשטיין, מנכ"ל פועלים שוקי הון, זרוע בנקאות ההשקעות של בנק פועלים. דו"חות הבנק חשפו כי עלות שכרו ב-6 השנים האחרונות בהן הוא משמש בתפקידו, עמדה על 11.5 מיליון שקל. שכרו של ברונשטיין הורכב ברובו מבונוס בגין ביצועי החברה, שהרוויחה בתקופה זו מעל 200 מליון שקל.

אתגרים לעתיד: על עתידו המקצועי של ברונשטיין מעיבה חקירת רשות ני"ע, בחשד להעברת מידע פנים. במקביל, ברונשטיין יצטרך לנווט את פועלים שוקי הון בימים לא פשוטים לתעשייה הפיננסית הגלובלית.

(תמר קובלנץ)

מקום 11: איליק רוז'נסקי - מנכ"ל דלק נדל"ן

11.5 מיליון שקל

השנה החולפת: מנכ"ל דלק נדל"ן, שזכה ב-2006 בתואר שיאן השכר, עבר את השנה הקשה ביותר מאז נכנס לתפקידו לפני 8 שנים. המניה צנחה אשתקד ב-82%, הנהלת קבוצת דלק לא העניקה לו גיבוי והחליטה לחלק את מניות דלק נדל"ן כדיבידנד בעין לבעלי מניות קבוצת דלק, כדי לא להכביד על מאזניה. בסיכום השנה היקף ההתחייבויות של חברת הנדל"ן הגיע ל-18 מיליארד שקל, ובספטמבר, לאחר מאמצים עילאיים, החברה הצליחה למחזר חוב של 712 מיליון שקל ממריל לינץ'.

אתגרים לעתיד: האתגר של רוז'נסקי ל-2009 לעשות Deleveraging (להקטין מינוף) ככל האפשר לחברה - משימה קשה מאוד בשוק שבו הכוח נמצא בידי הקונים והמממנים.

(אבי שאולי)

מקום 12: עמי אראל - נשיא דסק"ש

11.4 מיליון שקל

השנה החולפת: השנה החולפת הייתה טובה לחברת האחזקות דסק"ש, מקבוצת אי.די.בי, והחברה סיימה את השנה עם רווח של 15.6 מיליארד שקל. הסיבה המרכזית לכך היא שדסק"ש מרכזת את פרות המזומנים המרכזיות של קבוצת אי.די.בי, כמו סלקום, שופרסל ומכתשים אגן. אראל הוביל את האיחוד של נטויז'ן וברק, שנחשב למוצלח למדי, ומעורבותו בסלקום סייעה לחברה להציג השנה רווחים גבוהים.

אתגרים לעתידים: השנה הקרובה לא צפויה להיות פשוטה. פרות המזומנים של הקבוצה צפויות להתמודד עם המיתון במשק, ואראל יצטרך לסייע לחברות בנות לצלוח את התקופה הלא פשוטה.

(עירית אבישר)

מקום 13: אבי גבאי - מנכ"ל בזק

10.7 מיליון שקל

השנה החולפת: אבי גבאי, מנכ"ל בזק, יהיה חתום על הרשת החדשה של בזק NGN. בחיי חברה כמו בזק, אירוע של החלפת רשת מתרחש אחת לעשור וחצי-שניים, ולמזלו של גבאי זה קורה בקדנציה שלו. קצבים של עשרות מגה ביט ללקוח הם משהו שעדיין קשה לתאר, אבל כשזה יתפוס לא נבין איך הסתדרנו עם 1.5 מגה ביט בלבד.

אתגרים לעתיד: הרבה אתגרים יש לגבאי: התחרות בטלפוניה נוגסת ממנו נתח שוק עליו האינטרנט לא מפצה לגמרי, הרגולציה מוציאה לו את המיץ, ובעלי המניות בודקים כל שקל שיוצא מהחברה. בינתיים העסק דופק היטב, והעובדה שהחברה מקווה לסיים את 2009 עם אותם הישגים שרשמה ב-2008 מוכיחה את חוזקה.

(גד פרץ)

מקום 14: דורי סגל - סגן יו"ר גזית גלוב

10.6 מיליון שקל

השנה החולפת: סגן יו"ר גזית גלוב ושותפו של חיים כצמן, משמש גם בתפקיד נשיא ומנכ"ל חברת הנדל"ן הקנדית FCR, המוחזקת על ידי גזית גלוב בשיעור של 53%. FCR סיימה את 2008 ברווח של 37.4 מיליון דולר, ונהנית מתפוסה של 96% בנכסיה. כלכלת קנדה הצליחה בתחילת 2008 להיות מין אי של יציבות, אך בהמשך נחלשה. עם זאת המערכת הפיננסית הקנדית היא היציבה ביותר מבין מדינות המערב.

אתגרים לעתיד: הריבית הנמוכה וקופת המזומנים של FCR מאפשרות לה לבחון רכישות של חברות נדל"ן מקומיות שנקלעו למשבר. האתגר הוא לזהות את החברות הטובות שסבלו מאובר שוטינג.

(אבי שאולי)

מקום 15: דני וקנין - מנכ"ל מנופים פיננסים

10.3 מיליון שקל

השנה החולפת: רו"ח דני וקנין, לשעבר מנכ"ל הפניקס השקעות ופיננסים, נכנס לתפקיד מנכ"ל מנופים פיננסים באוגוסט 2007. חודש לפני כן החברה רכשה את קניון ארנה בהרצליה תמורת 538 מיליון שקל - מחיר גבוה שעדיין לא הניב פירות. הפורטפוליו העשיר של מנופים כולל נכסים ממדינות רבות ומסוגים שונים, אולם אסטרטגיית ה רכישות האגרסיביות לא תורגמה לשורה התחתונה, ומנופים סיימה את 2008 בהפסד של 107 מיליון שקל.

אתגרים לעתיד: החשיפה של מנופים לשוק המשרדים בארה"ב גדולה ו-וקנין יצטרך לשמור על שיעור תפוסה שיצדיק לפחות את החזרי החוב בגין הבניינים שנרכשו. כמו כן, יצטרך להשביח את הנכסים הקיימים.

(אבי שאולי)

מקום 16: משה שטרן - נשיא EER

10.1 מיליון שקל

השנה החולפת: משה שטרן, נשיא EER, מתמקד בעיקר בשני מיזמים, שניהם מתחום הקלינטק. האחד הוא C.En, שעוסקת בפיתוח מכונית מבוססת מימן. על המשקיעים במיזם נמנים, בין היתר, שלמה נחמה ויעקב שיינין. השני הוא מיזם הטיפול בפסולת והפקת האנרגיה הנקייה בשם EER.

השנה החולפת הניבה לשטרן אכזבה מרה, שכן קבוצת משקיעים רוסיים הייתה אמורה לרכוש 10% מ-EER לפי שווי של 300 מיליון דולר, אולם לאחר עליות ומורדות ממושכים בין הצדדים העסקה נפלה.

אתגרים לעתיד: שטרן יצטרך להמשיך לחפש ל-EER משקיעים במרץ ולנסות להשיג עוד ועוד חוזים לחברה.

(מירב אנקורי)

מקום 17: עמוס שפירא -מנכ"ל סלקום

10.1 מיליון שקל

השנה החולפת: כך שפירא מנהל את סלקום: מה שיכול להביא כסף ולייצר מזומנים - מקודם. מה שצריך בשבילו זכוכית מגדלת - לא עובר את סף דלתו. שפירא סטה מהרגל זה פעם אחת, כשבחן את אפשרות הכניסה לתחום הטלוויזיה באמצעות שיתוף פעולה עם בלוקבאסטר. בסופו של דבר החליט שהתרומה של מיזם כזה תהיה שולית. נראה ששפירא לא יחפש הזדמנויות בטלוויזיה בעתיד, אלא שכרגע הוא לא רואה את הכסף.

אתגרים לעתיד: האתגר המרכזי שלו הוא לבסס את מעמדה של סלקום כחברת הסלולר המובילה בישראל, ולנצח לא רק בנקודות.

(גד פרץ)

מקום 18: ציון גינת - מנכ"ל דלק בנלוקס

9.8 מיליון שקל

השנה החולפת: הפעילות של דלק במדינות הבנלוקס החלה עם פריצת משבר הסאב פריים, בקיץ 2007, אז רכשה דלק את פעילות שיווק הדלקים של חברת Chevron במדינות אלה, הכוללת כ-900 תחנות דלק, תמורת 104 מיליון אירו.

אתגרים לעתיד: האתגר העיקרי הוא תפעול החברה תחת המטה החדש שהוקם ברדה, הולנד, ושיחליף את שני המטות הקיימים ברוטרדם ובבריסל. מהלך איחוד המטות עלה לחברה 16 מיליון אירו, יותר מהרווח התפעולי של החברה בכל שנת 2008, וגינת יצטרך להוכיח שהמהלך משתלם. מעבר לכך, יצטרך גינת לשמור על ביצועי החברה, תחת תנאי מאקרו לא פשוטים, הכוללים תנודתיות במחירי הדלקים והאטה כלכלית.

(רון שטיינבלט)

מקום 19: אלי יונס - מנכ"ל מזרחי טפחות

9.7 מיליון שקל

השנה החולפת: אלי יונס הוא שם דבר בבנקאות הישראלית. יצא לו שם של מנהל שש אלי קרב, דומיננטי ואגרסיבי, שמגיע ליעדו בכל מחיר. מזה שנים מככב יונס בצמרת דירוג השכר של מנהלי הבנקים. לפני 5 שנים, כשמונה למנכ"ל מזרחי טפחות, קיבל חוזה שמן שבבסיסו הקצאת אופציות ל-2.43% ממניות הבנק. כעת הוא מחזיק 1.09% מהמניות ששווי השוק שלהן הוא 50 מיליון שקל. לפני מספר חודשים עודכן החוזה שלו בתוכנית אופציות שעלותה התיאורטית 38.6 מיליון שקל.

אתגרים לעתיד: יונס מתוגמל היטב, אך גם מציג קבלות. השנה מזרחי טפחות נמצא במקום הראשון במערכת הבנקאית, עם תשואה של 10.4%. האתגר העיקרי של יונס כעת הוא לשמור על ההישג הזה גם ב-2009.

(עירן פאר)

מקום 20: גיורא עופר - מנכ"ל בנק דיסקונט

9.4 מיליון שקל

השנה החולפת: תחת הנהלתו של גיורא עופר, המשיך בנק דיסקונט ב-2008 את התמקדותו באסטרטגיה הקמעונאית, שבאה לידי ביטוי בפעלות המשכנתאות ושירותי הבנקאות לעובדי המדינה.

עם זאת, זו לא הייתה שנה קלה. הבנק ירד למקום הרביעי במערכת לפי שווי שוק ולמקום האחרון מהקבוצות הבנקאיות הגדולות לפי מכפיל ההון. מנגד, הצליח עופר להוביל את הבנק לרווח שנתי הגבוה פי 2.7 מזה של לאומי.

אתגרים לעתיד: 2009 צפויה להיות שנה מאתגרת לבנקים ומוסדות פיננסיים בארץ, כמו בעולם, ועופר יצטרך לנווט את דיסקונט במים הסוערים.

(ארז וולברג)