ממשיכים להשקיע במנהלים: הפסדי העתק לא מנעו גם מבתי ההשקעות לשלם לבכיריהם ביד נדיבה

ניר ברונשטיין, מנכ"ל פועלים שוקי הון, שמר על עלות שכרו השנתית - 11.6 מיליון שקל - ועל הבכורה בדירוג

לפי שכרם של בכירי בתי ההשקעות הישראליים, ניתן לרגע לחשוב כי 2008 הייתה שנת שגשוג וצמיחה, אולם בתי ההשקעות חוו את אחת השנים הקשות שידעו. שנה שכללה נטישה של עמיתים, פדיונות בקרנות נאמנות, העדר פעילות חיתום, ומעבר של המשקיעים לתמהיל מוצרים פחות רווחי ואף הפסדי.

ואם לא היה די בכל אלו, הגיעו גם מחיקות ערך שבתי ההשקעות נאלצו לבצע בשנה החולפת בסך מצטבר של למעלה ממיליארד שקל, בגין קרנות נאמנות שרכשו חברות הביטוח מהבנקים במחיר מופרז בעקבות ועדת בכר. אך אפילו בכך לא הסתכמו הצרות של בתי ההשקעות. גם פעילות הנוסטרו (השקעות עצמיות) לא הסבה להם נחת, ובעקבות צניחת מחירן של מניות ואיגרות חוב רבות, רשמו בתי ההשקעות הפסדים של מעל 100 מיליון שקל.

אבל כנראה הקשר בין הסנטימנט בשוק והפסדי בתי ההשקעות לשכר הבכירים הוא קלוש, וגם ב-2008 המשיכו המיליונרים של בתי ההשקעות לגרוף לכיסם סכומים נכבדים. בשנה החולפת אף הצטרפו אליהם כמה חדשים.

את רשימת המתעשרים פותח מנכ"ל זרוע הבנקאות להשקעות של בנק הפועלים, ניר ברונשטיין. פועלים שוקי הון אינו בית השקעות שמנהל כספי לקוחות, אלא פועל בתחום של גיוסים, הנפקות ובנקאות להשקעות. ברונשטיין, המכהן בתפקידו מזה 6 שנים, משתכר 11.5 מיליון שקל מדי שנה. עלות שכרו כללה שכר בסיס בגובה 2 מיליון שקל, ומענק בשווי 9.5 מיליון שקל בגין השנים 2006-2007.

שני בדירוג נמצא יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, שהרוויח בשנה החולפת 8.2 מיליון שקל. שכרו של וינשטיין, איש שוק הון ותיק ומוערך, מורכב משכר של 6.2 מיליון שקל ורכיב נוסף של "ריבית". מסתבר כי את רכישת אפיקים לפני ארבע שנים, בראשה עמד וינשטיין, מימנה מגדל בתשלומים. היא שילמה 140 מיליון שקל, כאשר 55 מיליון שקל נוספים משולמים בתשלומים נושאי ריבית למשך 5 שנים.

מתעשר חדש באקסלנס

במקום השלישי המכובד ועל רקע סכסוך מתוקשר עם הפניקס נמצאים מייסדי אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש, המשמשים כיו"רים משותפים ב-80% מישרה, ושכרו של כל אחד מהם הסתכם ב-7.5 מיליון שקל. ביצועי בית ההשקעות שייסדו מוכיחים את היתרון שבמבנהו המבוזר, כאשר הרווח הנקי שלו הסתכם ב-125 מיליון שקל. נציין כי עלות השכר שלהם כוללת גם רכיב של 1.6 מיליון שקל, הקשור למימוש האופציה שלהם למכירת חלקם באקסלנס לפניקס.

לצד שכרם המוכר של דויטש ובירם, השנה זימנו לנו דו"חות אקסלנס הפתעה, כאשר נחשף בהם מתעשר חדש. עלות שכרו של ערן פוקס, המשמש כמנכ"ל אקסלנס מכשירים פיננסיים, הסתכמה ב-5.9 מיליון שקל. אקסלנס נחשב לחלוץ בתחום המכשירים הפיננסיים, וחלק ממשכורתו של פוקס נגזר מפעילות זו וכן מפעילות תעודות הסל, המבוצעת על ידי חברת הבת קסם, השחקן הגדול בענף תעודות הסל.

בניגוד למנכ"לים אשר שלשלו מיליוני שקלים לכיסם בעוד בית ההשקעות שבניהולם הפסיד כספים, קובי לוינסון, מנכ"ל דש, הצדיק את שכרו. דש, שבבעלות דש-איפקס, סיים את 2008 עם רווח נקי של 80 מיליון שקל (לפני מס), והכנסות מוערכות של כ-200 מיליון שקל.

כלל פיננסים, לעומתו, הפסיד בשנה החולפת 330 מיליון שקל, בעיקר בשל מחיקות ערך על מותג הקרנות אילנות והפסדי נוסטרו. כל זאת לא מנע משוקי אברמוביץ' לקבל שכר נאה שעלותו הסתכמה ב-4.3 מיליון שקל. כ-2.6 מיליון שקל מתוכם הם אופציות, שנמצאות כיום רחוק מחוץ לכסף.

את רשימת עשרת המתעשרים סוגרים שמיל קורצמן ודוד ברוך. עלות השכר של קורצמן, המשמש כמנכ"ל ניהול התיקים של מגדל שוקי הון ב-80% מישרה, הסתכמה ב-4.1 מיליון שקל.

לאור תוצאות אקסלנס ב-2008, גם ברוך, המשמש כמנכ"ל אקסלנס מצדיק את שכרו, שהסתכם ב-3.9 מיליון שקל. בית ההשקעות שבניהולו היה בין היחידים שצלח את השנה הקשה, והוא הרוויח כאמור 125 מיליון שקל ושמר על יציבות בהכנסותיו.