יאכטה בחצי מחיר: המיתון מביא לשגשוג של שוק מוצרי היוקרה מיד שנייה בישראל

פרטי ביגוד של מעצבי יוקרה הנמכרים במאות בודדות של שקלים, עטי יוקרה ושעונים בהנחה של עד 60% ויאכטות בפחות מחצי מחיר - שוק היד השנייה של מוצרי היוקרה בישראל גדל בחודשים האחרונים ב-20%-30%

המצב הכלכלי הלא מזהיר הפך בתקופה האחרונה את קטגוריית יד שנייה של מוצרי היוקרה בישראל לפעילה במיוחד, וגלגל לתוך השוק מוצרים בכמויות ובאיכויות שהיה קשה למצוא קודם לכן.

כבר לפני עשרות שנים היה מי שהתבדח על כך שצרות של עשירים הן תמיד הזדמנויות של פחות עשירים, ואלה מגיעות כיום במגוון תחומים. רועי שגב, סמנכ"ל הפיתוח של אתר יד 2, מספר כי שוק היד השנייה, ובתוכו גם שוק מוצרי היוקרה, גדל בחודשים האחרונים ב-20%-30%.

"בעוד בארה"ב yard sale או garage sale הם אירועים מקובלים שניתן למצוא בהם מציאות גם בתחום היוקרה, הרי כאן אנשים תמיד חשבו שלקנות מוצרים מיד שנייה הופך אותם לקבצנים. והנה הגיע המיתון והוכיח להם שאם יקנו מסך פלזמה מדגם חדיש מפירמה יוקרתית שהיה בשימוש שנה, במחיר נמוך ב-30%-40% ממחירו כחדש, הם יוכלו ליהנות באותה מידה".

כך, בתחום האלקטרוניקה היוקרתית נרשמת בחודשים האחרונים התעוררות, אותה ניתן לראות במסגרת אתרי המכירות של מוצרים מייד שנייה. מי שיבקש לקנות מוצרים משומשים משופצים באחריות יוכל לעשות זאת לדוגמה בחנות היבואן של פיוניר בתל-אביב. שם ניתן להשיג למשל מסך 50 אינץ' ב-12,900 במקום 15,900 מסך 42 אינץ' נמכר ב-7,990 שקל במקום ב-9,990.

שעוני יוקרה: האחריות חשובה

מחיריהם של שעוני יוקרה יכולים לגרד בקלות גם את ה-100 אלף שקל. באינטרנט ובמכירות פומביות ניתן לעיתים למצוא שעוני יוקרה מיד שנייה, אולם אז קיים תמיד ספק בנוגע למקוריותו ולמצבו הטכני של השעון. רשת חנויות תכשיטי ושעוני היוקרה פדני, המייצגת בישראל מותגי שעונים דוגמת קרטיה, פטק פיליפ, ברייטלינג ובולגרי, מציעה בחנות הרשת בגן העיר שעוני יוקרה מחודשים, באחריות הנעה בין חצי שנה לשנה. לדברי מנכ"ל הרשת, בני פדני, שעוני יוקרה מהשורה הראשונה ממשיכים לשמור על ערכם גם כשהם משומשים: "לא תמיד אנשים נקשרים לשעון שלהם, ולעיתים הם רוצים להתחדש. זה קצת קשה לקחת שעון ששווה עשרות אלפי שקלים ולשים אותו במגירה לצורך קניית חדש ולכן אנחנו מציעים טרייד אין לשעונים כאלה. אנחנו מתקנים ומשפצים את השעונים, ואז יכולים ליהנות משעון יוקרתי גם כאלה שלא רוצים להשקיע את הסכומים הגבוהים בשעון חדש".

מחירי שעונים יוקרתיים מיד שנייה נמוכים ב-40%-60% ממחירי דגמים זהים חדשים.

פדני מדווח כי בחודשים האחרונים עלתה ההתעניינות בשעונים המחודשים, שגם מחיריהם עדיין לא מהנמוכים. כך לדוגמה, ניתן היה למצוא באחרונה בחנות שעון בולגרי דגם אסיומה שמחירו המלא 17,940 שקל ב-9,000 שקל, שעון ברייטלינג דגם סופראושן כרונו שמחירו המלא 19,960 שקל ב-11,000 שקל, שעון קרטייה סנטוס 100 ב-15,000 שקל במקום 27,320 שקל, וקרטייה דגם טנק אמריקני כרונו - שמחירו המלא 61,960 שקל ב-45,000 שקל.

אופנה: ג'ינס דיזל ב-80 שקל

המשבר הכלכלי הביא לכך שבחנויות היוקרה ליד שנייה בארה"ב ניתן למצוא באחרונה הרבה יותר מציאות דוגמת חליפות שאנל בנות מספר חודשים או מעילים בעיצובו של גו'צי, במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירי הבגדים החדשים. בישראל יודעות ח"ן מספרות על כמה מוקדים לביגוד ואקסוסריז יוקרתיים מיד שנייה. אחד הבולטים שבהם הוא החנות "אצטרה" שמפעילה מזה 20 שנה אדריאן לזר במרכז המסחרי של כפר שמריהו. לזר מספרת כי המיתון מורגש אצלה דווקא מצד המוכרים. "אנשים מביאים דברים שפעם לא היו מעיזים להביא למכירה. אנשים שמעולם לא הביאו תכשיטים, שעונים או כלי כסף שהיו של הסבא שלהם מגיעים עם הדברים האלה ומציעים אותם למכירה. אני מכירה את הלקוחות שלי משני הצדדים ושמה לב שכיום אנשים שאף פעם לא התפתו למכור באים עכשיו למכור".

כמו מרבית חנויות היד השנייה, לזר מנהלת את המכירה בשיטת הקונסיגנציה, לפיה המוכרים מקבלים את התמורה עבור החפץ רק אחרי מכירתו, בניכוי עמלה. לזר מספרת כי בחצי השנה האחרונה מכרה שני שעוני טאג היואר (לעומת שעון אחד בכל השנים שקדמו למשבר), אוסף של כלים מצופי כסף של טיפאני שמחירו כ-1,000 דולר ונמכר ב-2,000 שקל, תכשיטי יהלומים שנמכרו במחירים אטרקטיביים, וביגוד יוקרתי דוגמת חליפת שלושה חלקים לאישה של טרי מוגלייר בצבעי סגול-שחור שנמכרה ב-400 שקל, ג'קט של מרלה בצבע בז' שנמכר במחיר 150 שקל, וג'ינס של דיזל ב-80 שקל.

חנות נוספת המהווה מקום עלייה לרגל למחפשות אופנה יוקרתית מיד שנייה מסתתרת בחניון של מרכז שוסטר ברמת-אביב ג'. ב"סטוקס" של ציפי בר זאב ניתן לא פעם למצוא גם חליפות מהקולקציה הקודמת של דולצ'ה וגאבנה או ג'ון גליאנו. הסחורה ב"סטוקס" כוללת בגדי מעצבים מרביתם משומשים וחלקם עודפים מקולקציות קודמות. הפריטים בחנות מתחלפים מיום ליום, ופריט מוצלח במיוחד נרכש תוך כמה שעות על-ידי לקוחות מזדמנות או על-ידי לקוחות קבועות שזוכות לטלפון מבעלת הבית. גם המיקום של החנות איננו מקרי, ותואם את הדיסקרטיות שמחפשות הלקוחות שיכולות להגיע לחנות ישירות מהחניון. באחרונה ניתן היה למצוא בחנות חליפה של ורסאצ'ה שנמכרה בכיכר המדינה בכ-7,000 שקל במחיר 1,500 שקל, תיקי פראדה ב-1,000 שקל לעומת כ-4,000 שקל שתדרשו לשלם עבור תיק כזה חדש, וחולצות חדשות מעודפי ייבוא של רוברטו קוואלי ב-400 שקל (לעומת כ-2,700 שקל).

עטים: שוק של אספנים

שמעון דנה, בעל חנות העטים הוותיקה דנה עטים, אספן עטים נלהב בעצמו ואחד מ-17 מתקני עטים ישנים מורשים בעולם, מספר כי ככלל נרשמת בחודשים האחרונים ירידה של 30% במכירות עטי יוקרה. "אני לא יודע אם לשייך את זה למצב הכלכלי או למצב הרוח אבל אנחנו לא זוכרים כזו תקופה". במטרה לעודד את המכירות נערך באחרונה בחנות "מבצע וינטג'" במסגרתו נמכרו עטים עתיקים מיד שנייה משופצים באחריות וכן מכונות כתיבה, שעונים עתיקים וכסתות דיו עתיקות. "פרסמנו את האירוע בקרב 2,000 חברי המועדון שלנו והגיעו 1,000 שגם קנו".

דנה מספר כי בתוקף היותו מתקן עטים מורשה הוא שם לב לכך שבעולם נרשמות באחרונה הרבה יותר בקשות לשיפוץ עטים כדי שאפשר יהיה למכור אותם. "בהחלט יש תחושה שיותר אנשים רוצים לממש את האוספים שלהם".

כיוון שמדובר בשוק של אספנים כאן ניתן להצביע על היצע גדול יותר במחירים אטרקטיביים יותר וקשה להשוות את המחירים למחירי דגמים חדשים. מחירים לדוגמה: עט פרקר 51 משנת 1944 עם מכסה "קשקשי דג" נמכר ב-21 אלף שקל, עט דואופולד 1926 צבע גוף צהוב נמכר ב-25 אלף שקל.

יד שנייה באינטרנט

כאמור, באתר יד 2 מדווחים על עלייה של 20%-30% בהיצע. לדברי שגב, שוק היוקרה יד שנייה מתאפיין בכך שמי שיש לו כיום כסף יכול ליהנות מעסקאות טובות משמעותית מאלה שיכול היה להשיג עד לפני מספר חודשים. "מי שהציע מוצר למכירה רוצה מן הסתם למכור אותו. כיוון שהסחירות כיום נמוכה יותר אנחנו חשים שיש יותר מקום למיקוח".

באחרונה ניתן היה למצוא באתר מוצרי יוקרה כמו טרקטורון מעופף שהוצע למכירה ב-100 אלף שקל (לעומת כ-180 אלף שקל מחירו של דגם זהה חדש), יאכטה מדגם baja 340 ב-280 אלף שקל (לעומת 650 אלף שקל ליאכטה דומה חדשה) ופסנתר כנף של ימאהה במחיר 40 אלף שקל במקום 70 אלף שקל לפסנתר זהה חדש.