לראשונה: בקשה לתביעה ייצוגית נגד S&P מעלות בטענה לרשלנות בדירוג אג"ח

התובע, שרכש אג"ח מובנות שדורגו ע"י מעלות בדירוג האשראי הגבוה ביותר - AAA, טוען כי כ-85% מההתחייבויות לבעלי האג"ח הובטחו בנכס אחד - בנק ליהמן ברדרס שקרס

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (א') בקשה לתביעה ייצוגית ראשונה מסוגה, בה תובעים משקיעים חברת דירוג וחברה שהנפיקה אג"ח, בשל ההפסדים שנגרמו להם. התביעה בסך כ-85 מיליון שקל הוגשה נגד חברת הדירוג סטנדרד & פורס מעלות, חברת "מטבעות עולם" (חברה-בת של אקסלנס), החברה לנאמנות של בנק לאומי ודירקטורים ובעלת השליטה במטבעות עולם, אקסלנס השקעות .

התובע, עמירם דויטש, המיוצג על-ידי עוה"ד רונן עדיני ושירי בר, רכש אג"ח מובנות שהנפיקה מטבעות עולם, ודורגו על-ידי מעלות בדירוג האשראי הגבוה ביותר - AAA. להבטחת ההתחייבות כלפי בעלי האג"ח התקשרה "מטבעות עולם" עם שני בנקים שנתנו גיבוי לאג"ח, העיקרי שבהם היה ליהמן ברדרס, שגיבה כ-85% מההתחייבויות.

מעלות, כך נטען, התחייבה לבצע מעקב שוטף וצמוד אחר תמורות ושינויים בשוק ההון, העשויים להשפיע על יכולת פירעון האג"ח מצד החברה, ולדווח עליהם מיידית למחזיקי האג"ח.

ואולם, טוען התובע הייצוגי, הבטחות לחוד ומעשים לחוד: בעקבות קריסת בנק ליהמן בספטמבר 2008 צנח שווי האג"ח ביום אחד ב-44%, ורק לאחר ירידה תלולה ופתאומית זו טרחה מעלות להוריד את דירוג האג"ח באופן חד ודרסטי לדירוג הגרוע ביותר - D (Default), שמשמעותו היא כשל בפירעון הקרן והריבית של האג"ח ונזקים כספיים כבדים למחזיקי האג"ח. זאת, למרות שחודשים רבים קודם לכן היו אזהרות רבות לכך שמצבו של בנק ליהמן מידרדר.

חוסר אכפתיות

בנוסף טוען התובע כי החברה והדירקטורים שלה (רוני בירם, ערן פוקס ויעקב הרפז) לא דיווחו לציבור כי כ-85% מההתחייבויות לבעלי האג"ח מובטחות בנכס אחד ויחיד - בנק ליהמן ברדרס. מידע זה הוסתר מידיעת בעלי האג"ח, ורק ימים ספורים לפני קריסת הבנק נזכרה החברה לדווח על כך לציבור. בכך, הוא טוען, עברו החברה והדירקטורים לא רק עבירות דיווח אלא גם עבירה של תרמית בניירות ערך.

הנאמן לאג"ח, חברת הנאמנות של בנק לאומי, נתבע בטענה לרשלנות במילוי תפקידו, בכך שלא דאג להגנת בעלי האג"ח ופעל כלפיהם באדישות ובחוסר אכפתיות. כן טוען התובע לפרט מטעה בתשקיף ההנפקה.

טרם הוגשה תשובה לבקשה. (ת.א. 1383/09).