4 סוגי משקיעים

בפרוש החג וסמליו: ארבע גישות פסיכולוגיות להשקעות ומסחר בשוק ההון

משה וסרמן הוא מנכ"ל חברת איזיפורקס

עליות השערים הנוכחיות, הביאו לכך, שבחדרי העסקאות נשמעים כבר קולות המבשרים את בוא האביב. למרות זאת, רוב המשקיעים, יצאו השנה לחופשת החג תוך שהם מהרהרים בשלל המכות הפיננסיות שספגו בשנה החולפת.

אלה וגם אלה מייצגים נאמנה את אי הוודאות ותחושת חוסר האונים שחולקים רבים לנוכח ברד הנתונים המדאיגים הניתך עלינו חדשות לבקרים. היוצאים מן הכלל, הם אלו שניחנו בחירות מחשבתית אמיתית ורושמים לזכותם הצלחות גם בתקופות משבר כמו זו הנוכחית.

כל העוסקים במלאכה מונעים מהחשש להפסיד, מה שדוחף אותם לבצע החלטות בלתי רציונאליות. הפחים הפסיכולוגיים משחרים לפתחו של המשקיע המתוחכם ביותר.

פעם אחר פעם אנו מופתעים כשהידע והניסיון שבידנו אינם מסייעים לנו "לצאת בזמן". מי שהצליח להרוויח גם השנה בשוק ההון, הם מי שהשתחררו מהעבדות המעיקה לחולשותיהם האנושיות ובחרו להיצמד לחירות הגלומה בפעולה שמקורה בשכל הישר.

במסגרת עבודתי, אני פוגש אותם יום- יום. את ארבעת הבנים המוצלחים של עולם ההשקעות.

1. חכם

הוא לא ניחן בכוח הנבואה ואינו מחזיק מידע מסווג. את ניתוחי השוק שלו הוא עורך בכלים המקובלים, אך בהבדל אחד. ההחלטות האסטרטגיות מתקבלות כשהשווקים ישנים. כך הוא אינו מושפע מהמתרחש על המסכים אלא מניתוח קר של הנתונים.

הוא לא תמיד צודק אבל הוא תמיד חכם. לכן, אם ההחלטות האסטרטגיות שלו אינן מתיישבות עם מה שקורה בפועל, הוא יימנע מפתיחת פוזיציה.

2. חכם יותר

הטיפוס הזה, הצליח להתגבר על הפיתוי שבישיבה ארוכה מול המסכים. באופן מעורר השראה, הצליח המשקיע החכם יותר לשלב את חיבתו להשקעות בשוק ההון עם חיי היום יום..

מבחינתו, העיסוק במסחר מהווה "הכנסה נוספת" ואת הרווחים הוא מודד ביחס ישיר לזמן שהושקע ביצירתם.

3. הכי חכם

למוד ניסיון, הוא יודע שכל הצלחה בעולם ההשקעות היא פתח להפסד הבא מאחר והוא שוחק את מנגנוני הזהירות.

המשקיע מהטיפוס הזה למד לעשות את ההפרדה בין מה שהוא רוצה למה שהוא צריך. במילים אחרות, גם אחרי הפסד צורב, כשאין דבר שהוא רוצה יותר מלהגדיל את רמת הסיכון על מנת לנסות להחזיר את אשר אבד, הוא קשוב לצו ההיגיון ועושה את מה שצריך. כלומר, מבצע STOP LOSS ויוצא מהעסקה הכושלת. ההפסד עדיין כואב, אבל פחות.

4. וזה שאינו יודע ליפול

מי שמחלקים את ההשקעה בהתאם ליכולת הפיננסית. בניגוד לרובנו, הם שמחים בכל דולר שהם מרוויחים והוא שווה עבורם כמו דולר שהם מפסידים. הם יודעים למצע רווחים כמו שהם יודעים למצע הפסדים. מרוויחים בקטן אך מתמידים בכך. הם לעולם לא יעשו "מכה", אבל כל חודש הם מקבלים את הצ'ק.