בעקבות המיתון: כרבע מהחברות בעולם יקפיאו השנה את השכר לעובדים

[למדור שוקי עולם] כך עולה מסקר שכלל מעסיקים מ-53 מדינות עליות השכר הגדולות צפויות באמריקה הלטינית ובמזרח-אירופה

מסקר עולמי שממצאיו התפרסמו היום (ג') עולה כי 25% מהחברות בעולם, ו-40% מהחברות בארה"ב, מתכננות להקפיא השנה את המשכורות. לעומת זאת, השכירים בדרום-אמריקה ובהודו יכולים לצפות להעלאות שכר רציניות. לפי הסקר, שכירים ביפן, בליטא ובאירלנד צפויים לקבל את העלאות השכר הנמוכות ביותר.

הסקר הקיף 53 מדינות, וערכה אותו חברת המחקר הלונדונית ECA אינטרנשיונל. הסקר מראה כי בעולם כולו צפוי השכר הממוצע לגדול השנה ב-4.7%, לעומת עלייה של 6.2% ב-2008. "התהפוכות הכלכליות שהתרחשו מספטמבר 2008 גרמו לחברות רבות לבצע שינויים משמעותיים בהעלאות השכר המתוכננות", אמר לי קוויין, מנהל ענייני אסיה ב-ECA. "ממצאי הסקר שלנו מראים שחברות בעולם כולו הנמיכו את התחזיות בממוצע של יותר משליש".

מחסור בבעלי הכשרה

לעומת זאת, חברות בוונצואלה צפויות להעניק השנה לעובדים את העלאות השכר הגדולות ביותר, שיעמדו בממוצע על 24%, לעומת העלאות בסך 22% אשתקד. ארגנטינה ניצבת במקום השני ברשימה, והשכירים הארגנטינאים יזכו להעלאת שכר של 12% בממוצע. גם בברזיל ובצ'ילה יהיו העלאות השכר גבוהות לעומת אשתקד.

השכר בהודו נמצא במגמת עלייה בגלל המחסור באנשים בעלי הכשרה מתאימה, והשנה צפוי השכר לגדול ב-10.8%. באמריקה הלטינית, בוייטנאם ובאינדונזיה נובעות העלאות השכר באופן חלקי מהאינפלציה הגוברת. השנה צפוי השכר בוייטנאם לגדול ב-10.6%, ובאינדונזיה ב-9%.

בארה"ב צפוי השכר לטפס ב-2.8% בלבד, לעומת תחזיות לגידול של 4% בסקר דומה שערכה ECA בספטמבר. 40% מהחברות בארה"ב יקפיאו את שכר העובדים.

עליות במזרח-אירופה

באזור אסיה-פסיפיק צפוי השכר לרשום עלייה של 4.8%, לעומת 6.9% אשתקד, אך שליש מהחברות באזור יקפיאו את שכר העובדים, על פי ממצאי הסקר.

המשכורות בסין יישארו ללא שינוי בגלל מחסור בעובדים בעלי הכשרה מתאימה, והמשכורות ביפן, בסינגפור בטייוואן ובהונג קונג - שכולן נמצאות במיתון - יגדלו בשיעור שולי בלבד, או לא יגדלו בכלל, וזאת למרות שהמיתון יקוזז חלקית באמצעות הירידה באינפלציה באסיה. המשכורות בסינגפור ובהונג קונג יעלו ב-2% - שיעור זהה לעלייה במערב-אירופה. דווקא במזרח-אירופה יעלה השכר בקרוב ל-5%.

4.7% - עלייה בשכר הממוצע השנה

6.2% - עלייה בשכר הממוצע ב-2008