לאחר שהפסידה 1.08 מיליארד שקל ב-2008: S&P מעלות מכניסה את דירוג האג"ח של גזית גלוב לרשימת מעקב שלילית

גם דירוג האג"ח של החברה האם, גזית אינק, הושם ברשימת מעקב בתחזית שלילית ; הדירוג הנוכחי של גזית גלוב הוא "-AA" ; בין הנימוקים: ירידת ערך הנדל"ן שהביאה להפסד הענק הביאה לעליה ברמת המינוף של החברה

לאחר שהפסידה 1.08 מיליארד שקל ב-2008, חברת דירוג האשראי S&P מעלות מכניסה גם את דירוג האג"ח של חברת הנדל"ן גזית גלוב , לרשימת מעקב עם השלכות שליליות, בדומה להליך אותו עברו חברות הנדל"ן ציבוריות אחרות. גזית גלוב היא חברת הנדל"ן הציבורית השניה בגודלה בישראל, לאחר אפריקה ישראל , לפי שווי-שוק בורסאי.

גם דירוג האג"ח של החברה האם, גזית אינק (69.1%) שבשליטת חיים כצמן, הושם ברשימת מעקב בתחזית שלילית, באופן דומה. הדירוג הנוכחי של גזית גלוב הוא "-AA", דירוג ברמת השקעה המוגדר "גבוה מאוד" (הרביעי מלמעלה); הדירוג של גזית אינק נמוך בדרגה, "+A", ומוגדר כדירוג בינוני-גבוה.

בין הנימוקים, ניתן למנות את ירידת ערך הנדל"ן, אותו הפחיתה גזית גלוב במסגרת הדו"חות השנתיים. החברה הפחיתה את השווי ההוגן של הנדל"ן שברשותה ב-3.96 מיליארד שקל, שנבע מעלייה בשיעורי ההיוון והתאמת השווי ההוגן של זכויות והתחייבויות להשקעות עתידיות במניות אטריום , חברת הנדל"ן האוסטרית שהשליטה בה נרכשה במשותף עם קרן הנדל"ן של סיטיגרופ במארס אשתקד. האנליסט עופר אמיר מציין, כי הדבר הביא לעליה ברמת המינוף של החברה. לדבריו, היחסים הפיננסים של כיסוי החוב וכיסוי הריבית נמוכים יותר מבעבר.

במקביל, שווי השוק של האחזקות הסחירות של החברה האם, גזית אינק, פחת משמעותית בשנה האחרונה על רקע הירידות בשווקים. מלבד גזית גלוב, לגזית אינק אחזקה בולטת באורמת תעשיות (19.3%).

ב-S&P מעלות מתכוונים לבחון את ההרעה במיצוב הפיננסי, את התחזיות לשנים הבאות והתאמתן לדירוג הנוכחי, כאמור. בד בבד, מציין אמיר כי חל שיפור בפעילות התפעולית ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת (FFO) שמר על יציבות יחסית.

בתוך כך, הודיעה אתמול (א') גזית גלוב לאחר נעילת הבורסה בתל-אביב כי אריה מינטקוביץ הצהיר על כשירות לשמש כחבר מועצת המנהלים בחברה. מינטקוביץ' מוכר כיו"ר רשות ניירות-הערך לשעבר ויו"ר הדירקטוריון של בנק דיסקונט טרם ההפרטה - שהבנק הודיע רק לאחרונה כי ייסוג מהליך הבוררות הנוגע לקביעת גובה פיצויי הפרישה שלו, ואשר נאמדים על פי דרישתו בכמה 17 מיליון שקל. מינטקוביץ' משמש כיו"ר הדירקטוריון של חברה בקבוצה, גזית גלוב ישראל (פיתוח).

בשבוע שעבר הזרימה גזית גלוב 35 מיליון דולר לקרן הריט (קרן השקעות בנדל"ן סחירה) שבשליטתה אשר מרכזת את פעילותה בארה"ב - Equity 1 . גזית גלוב מחזיקה ב-55.3% מיחידות ההשתתפות של קרן הריט הנסחרת בבורסה בניו-יורק, ואשר השלימה גיוס שישי במספר שהיקפו 124 מיליון דולר בסך הכל - היתר באמצעות הנפקת יחידות השתתפות נוספות.

גזית גלובגזית גלוב