חודשים ארוכים לתוך המשבר ואחרי עונת הדו"חות אפשר להצביע דווקא על כמה מניות יתר מעניינות להשקעה

כשהשווקים רועדים המשקיעים נוהגים לפנות למניות הגדולות יחסית שם הם חשים בטוחים יותר ; יש גם מניות קטנות ומעניינות ; ההמלצות של רמקו

עונת הדו"חות השנתיים הגיעה לסיומה, ופיזרה מעט מהעננות שהעיבה על חלק מהחברות הציבוריות. כעת למשקיעים יש יותר כלים להעריך איזו חברה נפגעה קלות מהמיתון, אצל מי מדובר בצרות צרורות (ולמה), ומי נענשת עם כל השוק (וללא סיבה מהותית).

אך גם אחרי הסינונים והבדיקות המחודשות, המשקיעים נוטים להעדיף את המניות הגדולות והפופולריות. שם, בחברות הגדולות והיציבות יחסית, הם מרגישים יותר בטוחים, מתנחמים בכך ש"כולם" נמצאים שם.

אולם לא מעט הזדמנויות טמונות דווקא במניות היתר, של החברות הקטנות יחסית בבורסה.

כלכלני בית ההשקעות רמקו ניתחו את מצבן של חברות היתר, ובררו מהן שש מניות מומלצות להשקעה. בתקופה של חוסר ודאות, תחומי הפעילות של חברות אלו יציבים יחסית, הן הצליחו להגדיל את רווחיהן ונסחרות במכפיל חד-ספרתי. *

בריל

בריל מייצרת ומייבאת מוצרי הנעלה והלבשה. סגמנט חשוב בפעילותה הוא אספקת נעליים לצבא, אולם עיקר הכנסותיה נובע מייבוא נעלים והלבשה, תחת המותג גלי ומותגים אחרים.

למעשה, בריל היא אחת החברות המעטות בתחום ההנעלה וההלבשה שנהנית מביקושים די קשיחים. השינוי בתמהיל המוצרים וחיפוש הצרכנים אחר מותגים זולים, עשויים להגדיל את נתחי השוק של החברה.

יתרון נוסף של בריל נובע מהמאזן שלה, שכולל חוב פיננסי נמוך במיוחד. ב-2008 צמחו הכנסותיה ב-3% והרווח הנקי זינק בכ-30%, תוך שהחברה משפרת את שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה. בשנה זו בריל חילקה דיבידנד בסך 19.7 מיליון שקל, והיא צפויה לחלק דיבידנד נוסף, בהיקף של יותר מ-7 מיליון שקל, בתחילת מאי.

ברמקו מעריכים כי תוצאות החברה בשנה הקרובה יהיו דומות לאלו של 2008. האנליסט אביחי ברכה צופה כי החברה תגדיל את נתח השוק שלה בזכות החיסכון שהיא מציעה לצרכנים. מנגד, שינוי שערי המטבעות עלול לקזז את הרווחיות של החברה.

ברמקו מציינים כי החברה נסחרת היום במכפיל 6 על הרווחים החזויים לה בשנה הקרובה. *

ספקטרוניקס

ספקטרוניקס מפתחת מערכות לגילוי אופטי של אש, ריכוזי גזים מסוכנים, וכן מערכות צבאיות לאיתור ולשיכוך התפוצצויות. החברה פעילה בשוק האזרחי והצבאי, שמניב את מרבית הכנסותיה. בתקופות משבר השוק הצבאי סובל פחות מקשיי נזילות, הודות להתבססותו על תקציבי ביטחון ממשלתיים.

הכנסותיה ב-2008 צמחו בשיעור של כ-84% והרווח הנקי גדל בכ-62%. אשתקד החברה חילקה דיבידנד של 2.5 מיליון דולר, המשקף תשואת דיבידנד דו-ספרתית של כ-11%. צבר ההזמנות עומד כיום על 10.7 מיליון דולר, מול 9.3 מיליון דולר אשתקד.

אביחי ברכה, אנליסט ברמקו, מעריך שספקטרוניקס לא תוכל להמשיך ולצמוח בקצב דו-ספרתי גבוה, אך הוא צופה שהיא תמשיך לשפר את שיעורי הרווחיות שלה, בין היתר, בזכות התחזקות המטבעות הזרים מול השקל.

על סמך הרווח הצפוי לחברה השנה, ברמקו מעריכים שהמניה נסחרת במכפיל רווח של 3.5, הנחשב לנמוך ואטרקטיבי במיוחד להשקעה. *

סנו

סנו הוותיקה, שעוסקת בייצור, שיווק ומכירה של מוצרי צריכה ביתיים, ובעיקר מוצרי ניקוי, נייר וטואלטיקה, נהנתה בשנה האחרונה מביקוש קשיח יחסית למוצריה. הביקוש הזה וקופת המזומנים העשירה שלה מקנים לה יתרון תחרותי בתקופה הנוכחית, בה נזילות הפכה למילת המפתח.

הכנסות החברה בשנה החולפת צמחו בכ-9%, אך הרווח הנקי שלה קטן ב-19%, בין היתר, בשל התייקרות עלות חומרי הגלם והפסדים שרשמה בתיק ניירות הערך שלה.

עלות חומרי הגלם והאנרגיה, שהייתה משקולת על צוואר החברה אשתקד, עשויה לשחק לידיה עם תחילת השנה החדשה, לאחר התיקון האגרסיבי שעברה המניה.

החברה מומלצת לקנייה, ועל פי הערכות מחלקת המחקר של רמקו, היא נסחרת כיום במכפיל 9 על רווחיה החזויים ב-2009. *

בבילון

מפתחת תוכנת התרגום באינטרנט נהנית בשנים האחרונות מהכנסות בתחום השיווק והפרסום, בין היתר, הודות לשיתוף הפעולה שלה עם ענקית החיפושים באינטרנט, גוגל.

בבילון מציעה פרסום למגוון לקוחות רחב בעלות זולה יחסית למדיה אחרת. החברה נהנית גם מרווחיות גבוהה שמאפיינת את תחום הפרסום, ולרשותה אף קופת מזומנים עשירה.

הכנסותיה ב-2008 צמחו ב-36% והרווח הנקי בלמעלה מ-120%. ברמקו מעריכים כי בשנה הקרובה לא צפוי שינוי מהותי בהכנסות החברה, אך הרווחיות צפויה להשתפר הודות לגידול בהכנסות מפרסום. כמו כן, בבית ההשקעות מציינים כי המניה נסחרת לפי מכפיל 9 על התוצאות הצפויות ב-2009. *

רמי לוי

קמעונאית וסיטונאית המזון, רשת רמי לוי, נחשבת לאחד השחקנים האגרסיביים בתחומה. נכון לסוף 2008, לחברה היו 13 סניפים בהפעלה ישירה, ושניים נוספים שהופעלו על ידי זכיינים. מרבית סניפי הרשת ממוקמים בירושלים, אך באחרונה הורחבה פריסתם הגיאוגרפית גם לטבריה, בני ברק, קסטינה ועוד.

רמי לוי ממותגת כרשת שמספקת הנחות ומציעה חיסכון בעלויות. החברה פעילה בתחום המזון, שהביקוש אליו נחשב לקשיח גם בתקופות משבר. לזכותה של הרשת עומדת העובדה שהיא מחזיקה בקופת מזומנים גדולה ושאיננה ממונפת.

ב-2008 רשמה רמי לוי שיפור בכלל הפרמטרים, כולל צמיחה של 37% בהכנסות ושל 33% ברווח הנקי. השיפור בביצועי החברה נבע מפתיחת סניפים חדשים, צמיחה במכירות למ"ר וגידול במכירות המותג הפרטי. ב-2008 חילקה רמי לוי דיבידנד בסך 59 מיליון שקל, המשקף תשואת דיבידנד של כ-13%.

על פי כלכלני רמקו, החברה צפויה להמשיך ולצמוח בשנה הקרובה, בזכות פתיחת סניפים נוספים וגידול בנתח השוק שלה. על פי תחזיותיהם, מניית החברה נסחרת לפי מכפיל 8 לתוצאות החזויות ב-2009. *

אזימוט

החברה מייצרת מערכות ומוצרים לניווט, בעיקר צבאי. השחקנית הגדולה ביותר בתחום, אלביט מערכות, רכשה באחרונה כ-20% ממנה. התחום הצבאי נהנה מביקושים קשיחים יחסית, והלקוחות בדרך כלל סובלים פחות מקשיי נזילות, שכן הם נהנים מתמיכה ממשלתית. לאזימוט שני יתרונות נוספים: קופת מזומנים עשירה והיעדר מינוף.

ב-2008 רשמה החברה צמיחה של כ-1.5% בהכנסותיה ושל כ-55% ברווח הנקי, תוך שיפור המרווחים התפעוליים. כמו כן, אזימוט חילקה דיבידנד של כ-2.8 מיליון שקל, והיא מחלקת בימים אלו דיבידנד נוסף, בסך 5 מיליון שקל.

צבר ההזמנות עומד כיום על כ-120 מיליון שקל, בהשוואה ל-68 מיליון שקל אשתקד. ברמקו מעריכים שעיקר השיפור בתוצאות ינבע משערי החליפין והירידה במחירי חומרי הגלם. כמו כן, המניה נסחרת לפי מכפיל 5 על הרווחים החזויים ב-2009. *

מניות