הצעה היסטורית בעלת משמעות סביבתית וכלכלית בארה"ב: הממשל קבע - 6 גזים מסכנים את בריאות הציבור

מדובר בדו-תחמוצת הפחמן ובגזי חממה נוספים ; המשמעות: מכוניות, תחנות כוח ומפעלים ייאלצו להתמודד עם מגבלות פליטה קפדניות בהרבה ; במשך שנים התנגד ממשלו של בוש לקביעה נחרצת זו - בשל החשש שהמגבלות הנגזרות יפגעו בכלכלת ארה"ב

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ממשל ארה"ב הכריז ביום ו' כי דו-תחמוצת הפחמן וחמישה גזי חממה נוספים מסכנים את בריאות הציבור ואת רווחתו. זאת, מאחר שגזי החממה אחראים לשינוי האקלים, שמביא עמו תופעות כגון עליית פני הים, שטפונות, גלי חום ובצורות. משמעות ההכרזה היא שמכוניות, תחנות כוח ומפעלים ייאלצו בקרוב להתמודד עם מגבלות פליטה קפדניות בהרבה.

הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב הלכה צעד אחד קדימה עם הכרזה זו. זאת, בניגוד לממשלת בוש, שהתנגד למסקנה הזו - שגזי החממה מסכנים את בריאות תושבי ארה"ב - משום שהוא חשש כי השינויים שהחברות ייאלצו ליישם, על מנת לעמוד במגבלות פליטה קשוחות יותר, יהיו יקרים מדי עבורן ועל כן, יפגעו בכלכלת ארה"ב.

"הן בסדר הגודל והן בסבירות, שינוי האקלים הוא בעיה עצומה, וגזי החממה, האחראים לכך, מסכנים את הציבור", אמרה הסוכנות. זו הפעם הראשונה, בה הממשל הפדרלי אמר כי הוא מוכן לעשות שימוש בחוק האוויר הנקי האמריקני כדי לדרוש מתחנות כוח, מכוניות ומשאיות להפחית את פליטת גזי החממה שלהם, בעיקר פחמן דו-חמצני. הסוכנות אמרה כי המדע, שמצביע על זיהום אוויר מעשה ידי אדם כסיבה להתחממות הגלובלית, הוא משכנע ומכריע.

מנהלת הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA), ליסה ג'קסון, אמרה כי ממשל אובמה יעדיף שהקונגרס יהיה זה שיטפל בסוגיית האקלים, דרך תוכנית רחבה יותר של "מכסות וסחר" (Cap and Trade).

הסנאטורית הדמוקרטית, ברברה בוקסר, יו"ר הוועדה בסנאט שעוסקת בחקיקה סביבתית, אמרה כי הכרזת ה-EPA היא "קריאת השכמה לקונגרס". היא אמרה שאם הקונגרס לא יפעל דרך חקיקה, היא תלחץ על ה-EPA לנקוט פעולה מיידית.

ארבעת הגזים הנוספים שציינה ה-EPA הינם מתאן, חומצה חנקנית, פחמן הידרו-פלואורי, PFCs ו-הקסכלוריד גופריתי .

נכנסים לפעולה

אם כן, בשבוע הקרוב, קובעי המדיניות האמריקניים יחלו בשימועים בנושא הצעת חוק הנוגעת להתחממות הגלובלית, שעשויה להוות מהפכה של ממש בדרך בה ארה"ב מייצרת אנרגיה ומשתמשת בה. בנוסף, היא יכולה - לראשונה - להביא להפחתה בזיהום אוויר, שגורם לשינוי באקלים.

אם הקונגרס יהסס, ממשל אובמה רמז על נכונות לעשות שימוש בחוקי האוויר הנקי הקיימים, בכדי לכפות מגבלות פליטה קשוחות יותר. "ה-EPA הגיעה למסקנה שהבריאות וכוכב הלכת שלנו נתונים בסכנה. כעת תורו של הקונגרס ליצור תרופה לכך", אמר הרפובליקן, אד מרקי, אחד מנותני החסות להצעת חוק סביבתית.

אם חוק כזה יעבור בקונגרס, יהא זה החוק הסביבתי הגדול הראשון מזה 20 שנה. בנוסף לנסיון לפתור את הבעיה הסביבתית הסבוכה הקשורה להתחממות הגלובלית, הצעת החוק מחפשת גם לגמול את ארה"ב מהתלות בנפט זר וליצור כלכלת אנרגיה נקייה. הנרי וקסמן ומרקי הציגו בחודש שעבר את הצעת החוק שלהם, בת 648 העמודים.

מ-1969 ועד 1980, הקונגרס העביר יותר מתריסר הצעות חוק סביבתיות, המטפלות בכל -החל מזיהומי אוויר ומים ועד לפסולת. ב-1990, חוק האוויר הנקי נועד להתייחס לבעיית הגשם החומצי.

הן הקונגרס והן הנשיא אובמה מסכימים שיש צורך בחקיקה שתגביל את פליטת גזי החממה, ותשתנה באופן רדיקלי את מקורות האנרגיה של ארה"ב. הם מעוניינים להעביר הצעת חוק עד סוף השנה.

יחד עם זאת, שלא כבעבר, הרפובליקנים מתנגדים. הם מטילים ספק בכך שהתעשייה ומשלמי המסים יוכלו להרשות לעצמם להיאבק בהתחממות הגלובלית בזמן משבר כלכלי. בסדר העדיפויות של הציבור, שינוי האקלים אינו מדורג במקום גבוה במיוחד. האם הציבור יוכל לקבל עליות במחירי האנרגיה בתמורה לתועלת, אותה הוא יראה רק בעוד שנים רבות?