ההחמצה הגדולה של המשקיעים

התקופה הנוכחית הוכיחה שהמשבר לא שינה סדרי עולם ; וגם: המלצות לתיק השקעות

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

לאחר שישה שבועות רצופים של עליות שערים בכל הבורסות בעולם, יש משקיעים המלאים בטרוניות כלפי הריצה המרשימה שעשו השווקים.

את רשימת הטרוניות מובילה הטענה שהעליות האלו "אינן הגיוניות" שכן המשק עדיין נתון במיתון וצפוי שהמצב רק יחמיר ומכת האבטלה רק תתגבר. אז איך קורה שבמצב כזה השווקים מתנתקים מהמציאות ומתחילים לעלות - מה זה, קזינו?

מאווררים את הקונספירציה

את הטרוניה הזאת אפשר כמובן לחזק במחקרים ותחזיות של גופים רציניים שמבטיחים במספרים ובהערכות שווי, שהמצב רק יחמיר בכל תחום ובעיקר בתחום הנדל"ן והפיננסים. אז איך זה שדווקא הסקטורים האלו התעוררו ראשונים? אפשר גם להוסיף לתמהיל הטענות את טענת הקונספירציה. מדוע לא להאשים גוף מסתורי המנצל את החולשה בשווקים כדי להעלות אותם בצורה מלאכותית?

יש רבים המאמינים שכך מפתים הגופים הגדולים את המשקיעים התמימים להיכנס לשוק רק כדי ליפול איתו לאחר מכן כשמהלך העליות הלא הגיוני הזה יגיע למיצוי.

בסופו של דבר, את מרבית הטענות מזינה תחושת החמצה של המשקיעים. רבים מהם מרגישים שהחמיצו את מהלך העליות המפואר הזה, שמופיע בשווקים לא יותר מפעם או פעמים בעשור. שוב ושוב אנו למדים שניסיון לזהות את שינוי המגמה של שוק לפני שהוא קורה וגם במהלכו נידון ברוב המקרים לכישלון.

תחושת הכישלון אינה נעימה והיא מלווה בתחושה שביטא בזמנו ספירו אגניו, סגן נשיא ארה"ב בתקופת ניקסון, כשנתפס על התחמקות מתשלום מס: "הממזרים שינו את הכללים ולא עדכנו אותי!!!"

סופן של מפולות קודמות

זהו, שלא הפעם. טבע האדם לא השתנה וגם לא הכללים שמנחים את השווקים. בכל מפולת יש לאנשים את התחושה שהפעם זה שונה, הפעם זו מפולת כל כך ייחודית ומיוחדת שלא כדאי להסיק ממפולות קודמות על איך המפולת תסתיים. אבל גם הפעם מסתבר שדווקא מי שהביט אחורה וראה איך המפולות הקודמות הסתיימו, קיבל מושג גם לגבי המהלך האחרון.

בכתבה שפורסמה פה בדיוק לפני שנה כתבתי ששווקים דוביים נמשכים בין 16 ל 24 חודשים ושהם לרוב מסתיימים לאחר ירידה של 40 עד 50 אחוזים מהשיא. כתבתי גם שביציאה ממפולת שווקים עולים בין 19 ל 52 אחוזים או 32% בממוצע ורציתי לכתוב שכמו בכל מהפך בשוק יהיו אלו הבנקים שיתחילו את המהלך. רציתי לכתוב, אבל אפילו אני לא האמנתי.

כמובן שכתבתי השנה גם כמה דברים שלא התממשו בדיוק, אבל בגדול אפשר להגיד שהתזה שגרסה שהמפולת הנוכחית לא שונה בהתנהגותה משאר המפולות הוכחה כנכונה לפחות עד כה.

קשה מאוד להצהיר שהמשבר בשוק כבר מאחורינו. צפויות עוד לא מעט מהמורות בדרך, אך כנראה שרובם תומחרו כבר. מנגד עומדים להם משקיעים וגופים רבים ובקופתם נזילות גבוהה, שנובעת מהבריחה מהסיכון שהיוותה מטרה בפני עצמה בשנה האחרונה. אותם משקיעים רואים לנגד עיניהם ריבית אפסית ואף שלילית. גם פה חוקי הכלכלה לא השתנו: ריבית אפסית והעדר אלטרנטיבות סולידיות יוביל משקיעים להגדלת החשיפה שלהם לסיכון בכלל ולמניות בפרט.

המלצות למבנה תיק

  1. מניות

    אנו סבורים שמהלך העליות הנוכחי לא הסתיים עדיין למרות שכנראה המשך המגמה לא יהיה אגרסיבי כמו שראינו עד כה. יתרמו להמשך העליות הריבית הנמוכה והנזילות הגבוהה של מרבית הגופים.

    בכל מקרה אנו לא צופים חזרה לאווירת המפולת שהייתה פה עד לא מזמן. השווקים עדיין נמצאים ברמת מחירים נמוכה ונדרשות תחזיות שחורות מסוג שעדיין לא שמענו כדי להוריד את רמת המחירים עוד יותר.

    המלצתנו: להקטין קצת באפיקים שבהם כבר הצטברו רווחים גדולים.


  2. סולידי שקלי

    הירידה בגביית המיסים בישראל ביחד עם הכוונה להמשיך ולהפחית את מס ההכנסה עוד השנה מצביעים על כך שיידרש קצוץ חד בתקציבי המשרדים השונים. זה בוודאי יקרה, אבל יחד עם זאת תיאלץ הממשלה להגדיל את גיוסיה הן בשוק ההון בארץ והן בעולם.

    אנו סבורים שגם אם רמת הריבית לא תעלה בקרוב, היא תהיה חייבת לגדול לפחות בטווח הארוך ולכן לא היינו ממליצים להחזיק אג"ח עם מח"מ ארוך.

    המלצתנו: להישאר באפיקים שקליים במח"מ בינוני.

  3. מט"ח

    אנו ממשיכים להשתומם מכך שבנק ישראל קונה דולרים גם ברמות הנוכחיות של הדולר. ממשיכים להאמין שהדולר צפוי להיחלש בכל מקרה, אבל החולשה שלו תבלוט כשבנק ישראל יפסיק את מסע הרכש שלו.

    המלצתנו: להקטין אחזקות בדולר ברמות שמעל 4.2.

הסתייגות:אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.