משרד התקשורת עשוי לאלץ את בנק לאומי למכור את אחזקותיו בקשת

בנק לאומי מחזיק במניות של קשת ושל yes, ולטענת משרד התקשורת מדובר באחזקות צולבות המפרות את תנאי הרישיון של חברת הלוויין ; עפ"י הערכות, לאומי יעדיף למכור את אחזקותיו בקשת ולא את אחזקותיו ב-yes

חוות-דעת משפטית של משרד התקשורת עשויה להוביל למיזוג בערוץ 2: ל"גלובס" נודע כי חוות-דעת חדשה של משרד התקשורת גורסת כי על בנק לאומי למכור את אחזקותיו בזכיינית ערוץ 2 קשת או לחילופין להיפטר מאחזקותיו ב-yes. לאומי, באמצעות לאומי פרטנרס (לשעבר לאומי ושות'), מחזיק בכ-20% ממניות קשת. מהלך שכזה עשוי לקדם מיזוג בין רשת לקשת במקרה שלא יימצא קונה אחר למניות אלה.

מזה כחצי שנה מתקיימת התדיינות בין משרד התקשורת לבין yes בעניין אחזקותיו של לאומי הן ב-yes והן בקשת, וזאת מאחר שתנאי הרישיון של yes אינם מאפשרים לבעלי מניותיה אחזקות צולבות, דבר שמתקיים בפועל כיום.

מחפשים פיתרון

לאחרונה פורסמה חוות-דעת של היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, בעניין זה. על-פי חוות-הדעת, בתוך כחצי שנה על yes להציג בפני משרד התקשורת פיתרון לאחזקות הצולבות של לאומי. המשמעות היא כי על לאומי לוותר בתוך מספר חודשים על אחזקותיו בקשת או לחילופין ב-yes, שכן ל-yes הלוואה בהיקף של מאות מיליוני שקלים שניתנה לה על-ידי בנק לאומי, כאשר ביטחונותיה מנגד הן מניות ב-yes - כך שלא סביר כי בנק לאומי יוותר על ביטחונות אלה.

במשרד התקשורת מתנהלים בעניין זה מול yes ולא מול קשת, למרות שבעקיפין המשרד אחראי גם על זכייניות ערוץ 2, אולם, דבר זה לא מוגדר מבחינתו כבעיה של קשת, והדרישה להסדר היא עם yes.

כבר לפני כחצי שנה פורסם ב"גלובס" כי משרד התקשורת עשוי לחייב את בנק לאומי למכור את אחזקותיו בקשת. מאז הפרסום ניסו הצדדים להגיע לפיתרון דומה לזה שהושג בעבר בעניינו של חיים סבן, אשר החזיק במקביל במניות קשת ובמניות yes (באמצעות מניותיו בבזק). בעבר ניתנה לסבן ארכה להיפטר ממניותיו בקשת, דבר שבסופו של דבר הוא נאלץ לעשות.

מיזוג מתבקש

כאמור, דרישה זו של משרד התקשורת תאלץ את לאומי למכור את מניותיו בקשת, מהלך סביר ומתבקש על פני ויתור על השיעבוד שמחזיק הבנק למניות yes. מאחר שלא פעם עלתה האפשרות ואף התקיימו מגעים למיזוג בין קשת לבין רשת, סביר להניח כי דבר זה צפוי לזרז את המגעים שבחודשים האחרונים הוקפאו, בעיקר על-ידי קשת.

בעל המניות העיקרי בקשת, מוזי ורטהיים, מחזיק ב-51% ממניות החברה, מה שלא מאפשר לו להגדיל את חלקו ב-20% נוספים.

בעלי המניות ברשת מנגד מעוניינים מאוד במיזוג עם קשת, ובעיקר אודי אנג'ל המחזיק ב-51% ממניות רשת. מבחינתו, מיזוג הוא דבר מתבקש לאור מצבו של שוק הטלוויזיה, דבר שגרם לרשת לנהל מגעים למיזוג גם מול ערוץ 10.

מבנק לאומי סרבו להגיב על הידיעה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הסוגיה האמורה נמצאת בטיפול המשרד".

יס