גזית גלוב יצאה גדולה

רק שתי ישראליות ניצלו הזדמנויות שהוליד המשבר ; ייתכן שמבחינתן זו רק ההתחלה

יובל זעירא הוא מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI

בפרוץ המשבר הכריזו הכול על כוונתם "לנצל את ההזדמנויות שהירידות יוצרות בשווקים ", אלא שככל שהמשבר התארך ומספר "ההזדמנויות" גדל, הלך וקטן, למרבה הפלא, מספר הקופצים עליהן.

עתה, משנדמה שנרשמים ניצני שינוי, היא העיתוי המתאים לחזור לאחור ולבדוק מי דיבר ומי עשה - מי קפצו למים הקרים והשקיעו בנכסים שעשויים להביאם בעתיד לעמדה עדיפה ביחס לנקודה שבה התחיל את המשבר.

שתי חברות ישראליות בלטו בכך שקפצו למים הקרים:

גזית גלוב - למרות הנדל"ן

שני הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במשבר הנוכחי הם נדל"ן ובנקאות. כמובן ששילוב זה קטלני לחברות הנדל"ן והמשבר שהחל מתחום המגורים בארה"ב התפתח במהרה למשבר אשראי עולמי שפגע בנדל"ן מניב במקומות נוספים על גבי הגלובוס.

למרות ירידת המחירים והאפשרות לבצע עסקאות במחיר שלפני שנה ושנתיים ניתן היה רק לחלום עליהן, מרבית החברות העדיפו לחכות עד יעבור זעם. אנו לא מדברים רק על חברות שהיו במגננה בשל הצורך לשרת את החוב הקצר כמו אפריקה , כלכלית ודלק נדל"ן אלא גם על חברות שישבו על יתרות מזומנים נאות.

החברה שבולטת ביצירתיות שלה ובחשיבה מחוץ לקופסה היא גזית גלוב . במשך המשבר רכשה גזית את השליטה בחברת נדל"ן אירופאית גדולה: אטריום (בשיתוף עם חברה מקבוצת סיטי), תוך שהיא מנצלת את מצבה של החברה עקב בעיות הניהול הקשות שהיו בה.

גזית הצליחה להגיע לשליטה בחברה בעלת נכסים בהיקף מיליארד וחצי אירו מבלי להשקיע סכומים גבוהים ותוך תפירת עסקה המושתת על חוב המיר. למרות ירידת מחיר המניה מאז הרכישה ועד היום אנו מעריכים כי החברה עשתה עסקה מצוינת ורכשה חברת עם פוטנציאל גדול ומינוף מזערי מבלי לשנות מהותית את מאזנה שלה.

בנוסף, ניצלה גזית גלוב את ירידות המחירים בשוקי ההון והגדילה בצורה ניכרת את החזקותיה בחברות הבנות ואף ביצעה רכישות עצמיות של אג"ח שלה ושל הבנות בהיקף מאות מיליוני שקלים.

גם החברות האחרות בקבוצה לא נשארו אדישות. הדוגמא הבולטת היא אקוויטי 1 שרוכשת מניות שלבריטים אחרים בצפון אמריקה תוך כוונה ברורה להגיע למזגם בתוכה או להשיג בהם שליטה.

אי.די.בי - לא הפסיקה לפעול

המשבר תפס את מרבית חברות האחזקה לא מוכנות דיין מבחינת יתרות המזומנים שלהן ביחס לחוב הקצר ורובן עצרו בחריקת בלמים את תנועתן בכיוון ההשקעות ופנו פניית פרסה לכיוון התגוננות ומימוש נכסים.

קבוצת אי.די.בי שהגיעה למשבר לאחר סדרת גיוסי ענק שביצעה, ישבה על יתרות מזומנים מול חוב שפרוס לאורך תקופה ארוכה. מהלך זה הוריד מהקבוצה את הצורך להתמודד עם הלחץ של יכולת ההחזר ולשפר עמדות כאשר הפאניקה הייתה בשיאה.

כך הצליחה החברה למחוק את אי.די.בי פיתוח מהמסחר במחיר נמוך היסטורית ולהגדיל את אחזקתה בנכסים ובניין בכור. בו זמנית, מכרה מניות סלקום והגיעה להסכם טנטטיבי למכירת אחזקותיה בחברת התקשורת הברזילאית GVT.

בנוסף לאלה וחשובה מאד היא רכישת הענק של מניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס אשר נכון להיום הוכיחה את עצמה כרכישה בעיתוי נכון. אנו בדעה כי את שיא משבר הבנקאות כבר מאחורינו, אך גם אם בודקים את התנהגות המניה בימים הקשים ביותר לבנקים ניתן לראות כי מניית קרדיט סוויס יציבה בהרבה ממניות הבנקים באירופה וארה"ב.

זה לא מקרי


אי.די.בי וגזית הן גם בין החברות היחידות שניצלו את חלון ההזדמנויות שנוצר בשוק ההון בחודשיים האחרונים וגייסו אגרות חוב במטרה להתייצב בעמדה אף יותר טובה.

האם הם מתכננות מתקפות נוספות?