מי מפקח על יועץ הסתרים?

על אף שאינו מחזיק במינוי רשמי, נהנה אורי יוגב מכל העולמות - העסקי ומקרבתו לרה"מ

על אף שאינו מחזיק במינוי רשמי, נראה בשבועות האחרונים מקורבו של ראש הממשלה והממונה על אגף התקציבים לשעבר, אורי יוגב, משתתף בפורומים כלכליים ובדיונים במשרד ראש הממשלה. זה לא סוד שיוגב, במקביל לעסקיו, משמש המוציא והמביא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנושאים כלכליים ונחשב ל"יועץ הסתרים" שלו בעניינים אלה. יוגב אמנם סירב להצעותיו של נתניהו לשמש מנכ"ל משרד ראש הממשלה ושר האוצר, אולם הוא עומד מאחורי לא מעט יוזמות כלכליות שנתניהו הצהיר כי בכוונתו לקדם.

יוגב, שנחשב לאחד מראשי האגפים החזקים שכיהנו באוצר, עזב את האוצר ב-2004 והמשיך לשמש במשך כמה חודשים לאחר עזיבתו כיועץ למשרד האוצר בתחום הרפורמה בנמלי הים, שאותה הוביל.

במהלך 2004 החל יוגב לייצג את איש העסקים האוסטרלי ג'ון גנדל בהשקעותיו בישראל. בין הפעולות שביצע היתה ההשקעה בחברה הציבורית פלסטרו שבשליטת קיבוץ גבת. יוגב מונה ליושב ראש דירקטוריון החברה, עד שמניות קבוצות גנדל נמכרו חזרה לקיבוץ גבת שמונה חודשים לאחר מכן ברווח של 14 מיליון דולר.

בשנים האחרונות מקדם יוגב את נושא תעשיית המים והקלינטק בישראל. הוא ייסד עם מנכ"ל מקורות לשעבר, בוקי אורן, את ווטרפרונטס, עמותה הפועלת לקידום השקעות בתחום. ב-2006 הקים עם גנדל את חברת ווייטווטר הפועלת בתחום אבטחת המים, ולאחר מימוש אחזקותיו בפלסטרו רכש יוגב את חלקו של גנדל בחברה והכניס כשותפה את אשת העסקים חנה גרטלר.

לפני כשבועיים פנה "גלובס" למשרד ראש הממשלה בשאלה מהו תפקידו הרשמי של יוגב בכוורת של נתניהו. בתגובה נאמר כי יוגב משמש יועץ כלכלי בשכר לראש הממשלה.

שאילתא נוספת שהוגשה אתמול באשר לשאלה האם חתם יוגב על הסדר ניגוד עניינים והאם קיבל פטור ממכרז, זכתה לתגובה שונה לחלוטין: "אורי יוגב טרם התמנה לתפקיד כלשהו. במשרד ראש הממשלה. אם וכאשר יתמנה, הדבר יעשה על פי חוק ויובא לידיעת הציבור", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

אי לכך, מכיוון שאינו מחזיק בתפקיד רשמי, לא חתום יוגב על הסדר למניעת עניינים כמקובל במגזר הציבורי. במילים אחרות, יוגב ממשיך להשתתף בישיבות במשרד ראש הממשלה וליהנות משני העולמות- זה העסקי ומקרבתו לראש הממשלה ולמוקדי הכוח, ועם זאת, לא חל עליו כל נוהל מינהל תקין.

בכיר לשעבר בשירות המדינה מתח היום ביקורת על התופעה. "כאיש עסקים יש לו הרבה קשרים עסקיים והוא יכול לקדם את ענייניו ואת ענייני לקוחותיו באמצעות ראש הממשלה. הוא משתתף בישיבות ונחשף להרבה נתונים", אמר. "סביר להניח שיוגב מקבל פניות מלא מעט לקוחות. אין פיקוח, אין בקרה, זה בניגוד לכל הליך תקין", הוסיף הבכיר.

עם זאת, יש לציין כי גורמים עסקיים במשק שפנו ליוגב בימים האחרונים בבקשה לייעץ להם בנושאים כלכליים מספרים כי יוגב מתריע מראש כי אין בכוונתו לקדם עניינים עסקיים באמצעות פנייה לראש הממשלה או לשר האוצר.

משה דבי, יועץ התקשורת של אורי יוגב, מסר בתגובה כי "אורי יוגב אינו נושא בתפקיד במשרד ראש הממשלה. במידה שהדבר ישתנה הדבר יעשה על פי חוק ויבוא לפרסום ברבים".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי לא התקבלה שום בקשה להעסיק את יוגב כעובד מדינה ולכן עניינו לא נדון. *