ממשיכה להתגרות: צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני ליצירת נשק המבוסס על פלוטונים

זאת, רק מספר שעות לאחר שארגון האומות המאוחדות (UN) הטיל עליה סנקציות חדשות בגין שיגור טיל מעל יפן בתחילת החודש ; שר החוץ הצפון-קוריאני: "נשק גרעיני יסייע לנו להגן על עצמנו מפני האיומים ההולכים ומתגברים"

צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני ליצירת נשק השמדה המבוסס על פלוטונים. כך דיווחה הבוקר (שבת) סוכנות הידיעות AP, שציטטה גורם בכיר בממשל האמריקני.

זאת, רק מספר שעות לאחר שארגון האומות המאוחדות (UN) הטיל סנקציות חדשות על המדינה הקומוניסטית, בגין שיגור טיל מעל יפן בתחילת החודש, שעורר מתיחות גיאו-פוליטית באיזור, ונתפס כמעשה התגרות בארה"ב.

המהלך של צפון קוריאה מהווה נסיגה משמעותית מההסכם לפירוק הנשק מ-2007, שנחתם לאחר בין הצדדים - וקרא לצפון קוריאה לפרק את מתקניה, בתמורה לסיוע בתחום האנרגיה, שהיה דרוש למדינה, וויתורים אחרים (מצד ה-UN. י.נ).

בפברואר 2007, לאחר שכספי המדינה הלכו והתאדו, צפון קוריאה הסכימה לחתום על הסכם פירוק נשק ל-6 חודשים. הפירוק החל בנובמבר באותה שנה, בו השלימה את המחיקה של מספר מתקנים, בצעד שסימן את מחוייבותה לנושא. מחוייבות, שהגיעה לסיומה מספר שבועות לאחר מכן, לאחר מחלוקת עם ארה"ב בדבר פעילות גרעינית הסטורית. ההידברות האחרונה בין הצדדים, בדצמבר אשתקד, לא השיגה הסכמה.

"האפשרות של נשק המבוסס על פלוטוניום תחזק את יכולתה של צפון קוריאה להגן על עצמה מפני האיומים הביטחוניים ההולכים ומתגברים מגורמים עוינים". אמר שר החוץ הצפון-קוריאני.

ארה"ב והמדינות השכנות לצפון קוריאה מנסות במשך שנים לדכא את שאיפות האטום של המדינה הקומוניסטים, על רקע ההערכות כי ביכולתה לייצר מספר פצצות אטום מבוססות פלוטוניום.