מנכ"ל חיפה כימיקלים מאיים בפיטורי עובדים אם המדינה לא תכפה על כי"ל להוריד את מחירי האשלג

נדב שחר שלח בסוף השבוע מכתב לראש הממשלה ולשורה של שרים ובו פנייה להתערב בקביעת מחיר האשלג לשוק המקומי ; מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל: "לממשלה אסור להתערב"

מנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, שלח בסוף השבוע מכתב לראש הממשלה ולשורה של שרים ובו פנייה להתערב בקביעת מחיר האשלג לשוק המקומי, בטענה כי "רק הורדת מחיר האשלג תבטיח את פעילותה של חיפה כימיקלים, את העסקתם של אלפי עובדים ואת העברת מאות מיליוני דולרים למשק הישראלי מדי שנה".

שחר טוען במכתב כי "לא רק שקבוצת כיל קיבלה את המונופול על אוצרות הטבע של המדינה, אלא שהיא גם קיבלה מתנה נוספת כאשר המדינה הסירה את הפיקוח על מחירי האשלג. על ממשלת ישראל לפעול במהרה להורדת מחיר האשלג כפי שנעשה במדינות אחרות בעולם, כדי להפסיק את המצב הבלתי נתפס והבלתי מוסרי שבו עובדי חיפה כימיקלים אינם זכאים ליהנות ממשאבי הטבע של ישראל כיוון שמונופול פרטי מונע זאת מהם".

נזכיר את השתלשלות הדברים: מתחילת השבוע השביתה חיפה כימיקלים את קווי הייצור במפעליה שבחיפה ובמישור רותם, בטענה שמחירי האשלג שדורשת כי"ל גבוהים עד כדי הפסד. למרות שחיפה כימיקלים משתמשת בעובדים כבקלף מיקוח, הצטרף ועד עובדי החברה לטענותיה, ומחר (א') אף צפוי להפגין בצהריים ברחבת הסינמטק שבתל-אביב.

בסוף השבוע נשלח כאמור המכתב של שחר לנתניהו, לשר האוצר, יובל שטייניץ, לשר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, לשר התשתיות, עוזי לנדאו, ולשר החקלאות, שלום שמחון, על-מנת שיתערבו בסכסוך העסקי בין חיפה כמיקלים לכי"ל ויכפו על כי"ל להוריד את מחיר האשלג.

בחיפה כימיקלים טוענים שמחירי האשלג בעולם נמוכים מהנדרש על-ידי כי"ל, אולם הדוגמאות היחידות שהם נותנים הן ממדינות כמו רוסיה והודו, שבהן מדיניות המחירים נובעת בין היתר מהיות המדינה הלקוח.

בשנים האחרונות עלו אמנם מחירי האשלג במאות אחוזים על רקע הגאות במחירי הסחורות, שהעלתה בחדות את הביקוש לדשנים השונים ובראשם האשלג. אולם, בספטמבר אשתקד התהפכה בבת אחת המגמה. בעקבות התרסקות מחירי הסחורות והחשש ממיתון עולמי, חלה ירידה חדה בביקוש לדשנים. עם זאת, יצרני הדשנים בעולם הקפידו שלא להוריד מחירים והעדיפו לספוג את הירידה בהיקף המכירות, שהובילה ברוב המקרים גם לירידה בהיקף הייצור שלהן. ככל הידוע, כי"ל פועלת בנושא מחירי האשלג בהתאם למגמה עולמית.

שחר מצידו טוען, כי המצב הקיים בנושא האשלג בישראל הוא בבחינת "כשל שוק שבו חברה ישראלית אחת נהנית בלעדית מאוצרות הטבע של מדינת ישראל בעוד שחברה ישראלית שנייה באותה מדינה, שהוקמה לצורך ניצול אוצרות טבע אלה, משלמת מחיר מופקע עבור אותו משאב. לא רק שקבוצת כי"ל קיבלה את המונופול על אוצרות הטבע של המדינה, אלא שהיא קיבלה מתנה נוספת כאשר המדינה הסירה את הפיקוח על מחירי האשלג".

באשר לעובדים, שמשמשים כאן כקלף מיקוח, הרי שיותר מ-800 מהם מועסקים על-ידי החברה באופן ישיר בישראל ועוד אלפים מועסקים באופן עקיף, ולטענת שחר משרותיהם מוטלות על בלימה.

"לממשלה אסור להתערב"

מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל מצידה, הפנתה לנתניהו ולשרים מכתב תגובה ובו היא טוענת כי חיפה כימיקלים היא חברה בבעלות חברה פרטית הרשומה בארה"ב, המפעילה במקרה זה לחץ על ממשלת ישראל כדי לגרום למפעלי ים המלח שהיא חברה בת של חברה ציבורית ישראלית (כי"ל - מ.א.) שמרבית מניותיה נמצאות בידי הציבור הרחב באמצעות קרנות הפנסיה, כדי שתסבסד לה את מחירי האשלג אותו רוכשת חיפה כימיקלים ממפעלי ים המלח.

"במילים אחרות, ממשלת ישראל מתבקשת על ידי חיפה כימיקלים שהציבור הרחב בישראל יממן ויסבסד את הבעלים הפרטיים הזרים של חיפה כימיקלים על ידי התערבות וכפיית מפעלי ים המלח להוריד את מחירי השוק של האשלג, והיא עושה זאת באמצעות הפעלה פופוליסטית וצינית של עובדי חיפה כימיקלים", מצוין במכתב.

עוד טוענת מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל בתגובה, כי "לחיפה כימיקלים עומדת הדרך החוקית לפנות לרגולטורים בתחום זה, הממונה על ההגבלים העסקיים והמפקח על המחירים. במקום לנקוט בדרך המשפטית והחוקית העומדת לה, מבקשת חיפה כימיקלים שהממשלה תתערב במקום שנמצא בסמכות הרשות להגבלים עסקיים.

"לממשלה אסור להתערב בעבודת הרשות להגבלים עסקיים, וזה מה שחיפה כימיקלים עושה בפנייתה לשרים. מפעלי ים המלח פנו ביוזמתם לממונה על ההגבלים העסקיים כדי שתפעיל את שיקול דעתה ותבדוק את הנושא", צוין בפניית מפעלי ים המלח.