מלחמת הרשתות החברתיות: האם טוויטר מסכן את פייסבוק?

אחרי שהשאיר את מייספייס מאחור וכבש את עולם הרשתות החברתיות, קם איום חדש על פייסבוק: שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר הוא היום השם החם ברשת, שמשתמש באותו כלי שהביא את פייסבוק לפסגה - באזז תקשורתי

במרחב הווירטואלי, בדומה לעולם האמיתי, פופולריות נשמרת רק לתקופה קצרה. על כך יכולות להעיד בעצב שחקניות ענק כדוגמת יאהו, אלטה-ויסטה, נטסקייפ ואחרות, שהובילו את האינטרנט לפני כמה שנים, והיום לא קיימות או נאלצות להתבונן מהצד כיצד שחקנים חדשים שולטים בטרנד הנוכחי.

אין מה לומר, באינטרנט קשה לשרוד לאורך זמן, ובשבועות האחרונים מסתמנת זירת מאבק חדשה - המלחמה שניטשת בין 2 שחקניות מדיה חברתית פופולריות: הרשת החברתית פייסבוק ושירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. האם יש הבדל בין השניים, ואם לא, האם יש מקום לשניהם?

ובכן, תלוי את מי שואלים. יש שגורסים שפייסבוק היא תופעה יחידה במינה, שמצליחה לספק את תחושת ה'סושיאל' שלא ניתן לקבל בשום שירות אינטרנטי אחר, ואילו אחרים סבורים שדווקא טוויטר, שנמצא בלב הכותרות בתקופה האחרונה, יגרום לפייסבוק לאבד מהרלוונטיות שלה.

על הנייר, לפייסבוק וטוויטר יש לפחות מכנה משותף אחד: הרבה מאוד באזז ורעש, אבל מעט מאוד הכנסות, אם בכלל.

העיצוב החדש של פייסבוק, שהושק לפני כחודשיים, רק טשטש את ההבדלים ביניהם, כאשר שורת הסטטוס של פייסבוק נעשתה דומה יותר לסטטוס התווים הקצרצר שמציע טוויטר, ומאפשר למשתמשים לחלוק עם העולם את מה שעובר עליהם באותו הרגע. לאחר העיצוב החדש של פייסבוק רחשה הבלוגוספירה: 'פייסבוק מנסה להיות טוויטר', טענו מומחי האינטרנט.

יתרה מכך, פייסבוק אף לא הסתירה את ההתעניינות שלה בטוויטר, אשר הובילה גם, על פי ההערכות, להצעת רכש בשווי של כחצי מיליארד דולר. מעל הכל, ההתעניינות של פייסבוק בטוויטר הוכיחה כי פייסבוק מפחדת. או לפחות חושבת שטוויטר עושה משהו טוב וראוי ולכן אסור להתעלם ממנו. הפחד מטוויטר מגיע דווקא על רקע הניצחון הדי ברור של פייסבוק על הרשת החברתית המתחרה - מייספייס, שלפחות במאבק התקשורתי האחרון נשארה הרחק מאחור.

היתרון של טוויטר: השימוש השיווקי

אדם שוב, מנכ"ל חברת התוכן האינטרנטית ריפרש המתמחה בשיווק במדיה חברתית, סבור כי "כל השחקנים במדיה החברתית מנסים לספק כמה שיותר צרכים, ויחד עם זאת להתמקד במה שהם הכי טובים בו. החולשה והעוצמה שלו טמונה לדוגמה בפשטות שלו. התגובה המיידית של מי שנכנס לטוויטר בפעם הראשונה היא: 'זה מספק מעט מאוד דברים בהשוואה לפייסבוק', או 'זה רק אתר סטטוסים'. אבל אחד הדברים שהובילו לצמיחה האדירה של טוויטר זה שהמייסדים השכילו לפתוח את הממשקים שלו (API) לקהל המפתחים הרחב, שמצידם פיתחו מאות אפליקציות שמתממשקות עם טוויטר, ומעצימות אותו".

לדבריו, התוצאה המיידית באה לידי ביטוי בשימוש השיווקי שנעשה בטוויטר, בהשוואה לשימוש שעושים משווקים ברשתות חברתיות, כדוגמת פייסבוק. "הרבה מאוד חברות, כדוגמת בנק אוף-אמריקה, מפעילות יוזר בטוויטר, שכל תפקידו הוא לשמש כשירות לקוחות עבור הצרכנים שבוחרים לעקוב אחריו. יש גם הרבה מאוד אפליקציות בטוויטר שמאפשרות לעשות ניטור למותג, במטרה להבין מה חושבים עליו הצרכנים, וכיצד הם מתבטאים על המותג באתרים כגון טוויטר".

שוב סבור כי זה סוד הקסם של טוויטר. "כמות האפליקציות המתוחכמות והמעניינות שקמו על גבי טוויטר חזקות יותר מהרעיון המקורי, והמפתחים הצליחו להגדיל מאוד את הערך של טוויטר. אולם, חוויית המשתמש בטוויטר עדיין דלה מאוד בהשוואה לזו שבפייסבוק". כך, לדוגמה, אחד הדברים המהנים שפייסבוק מאפשרת זה להתבונן בתמונות של חברים, וזה לא קיים בטוויטר, למעט אפליקציית Twitpic, שמאפשרת להעלות תמונה לטוויטר. "הממשק בפייסבוק הוא עדיין הרבה יותר עשיר ממה שמציעים המתחרים", הוא מסביר.

* אתה משתמש אינטרנט כבד. אתה לא נכנס בשבועות האחרונים בתכיפות גבוהה יותר לטוויטר על חשבון פייסבוק?

שוב: "אני בטוויטר כבר מעל לשנה, אבל בישראל עדיין מדובר באלפי יוזרים בלבד וזה מספר זניח, שבעיקר משקף את קהילת המשתמשים המתוחכמים יותר. הגולשים הללו משתמשים באפליקציות שונות, כדוגמת TwitDeck, שמאפשרות לעדכן את הסטטוס של פייסבוק מבלי לעזוב את טוויטר. אני, לדוגמה, לא מנהל 2 פעילויות נפרדות, יש גבול לכמה תשומת לב אפשר לתת לזירות שונות".

טוויטר זה לא רק לבלוגרים

אלון כרמל, ממייסדי הסטארט-אפ Devunity המפתח סביבת פיתוח שיתופית למפתחים, דווקא מודה כי השימוש בטוויטר בא על חשבון השימוש שלו בפייסבוק. "אני נכנס הרבה פחות לפייסבוק וזה לא חסר לי", הוא אומר.

"אם קודם לכן העמוד של פייסבוק היה פתוח מולי כל יום, כל היום, והייתי מעדכן את הסטטוס שלי באופן כמעט אובססיבי, היום זה טוויטר. החברות בפייסבוק נעשתה כבר פחות שווה, ונוצרה תופעת ספאם מאוד גדולה בפייסבוק. אפילו גלריית התמונות שיש בפייסבוק לא חסרה לי".

בכך מתייחס כרמל לעובדה שרוב המשתמשים עסוקים, לפחות בתחילה, בצירוף חברים חדשים לרשימת הפופולריות ההולכת ומתארכת, אולם מאוחר יותר מגלים שכמו לכל דבר, גם לזה יש מחיר: מאות הזמנות לאירועים יחצ"ניים, אלפי תמונות של התינוק החדש של הדוד של האקסית שלי, והודעות דואר בתפוצת נאט"ו.

"הניוז פיד שלי (מערכת ההזנה האישית שבאמצעותה מתעדכנים המשתמשים על הנעשה אצל חבריהם, נ"פ) נשלט, כמעט לחלוטין, על ידי יחצ"נים ובחורות שמעלות תמונות. לכן אני מעדיף לעדכן את פייסבוק דרך טוויטר".

* אתה יכול להסביר מהו ההבדל העיקרי בין פייסבוק לטוויטר?

כרמל: "השוני הגדול הוא שאני יכול לבחור אחרי מי אני עוקב, ללא תלות במי שבחר לעקוב אחרי, בעוד שבפייסבוק החברות היא הדדית בהכרח. כך, אני יכול ליצור קהילת טוויטר שרלוונטית אלי ולתחומי העניין שלי, ולצרף אנשים מעניינים, שלא חברים שלי ואפילו לא מכירים אותי אבל יכולים לספק לי מידע איכותי ומעניין". לדבריו, "טוויטר טוב לעצלנים - מדובר במידע רלוונטי, מדויק וקצר".

צריך להביא ערך מוסף למשתמשים

בבלוגים כבר מתרוצצת בדיחה גסה יותר על טוויטר: טוויטר זה כמו סקס גרוע - קצר, הרבה עושים זאת, מעט יודעים לעשות זאת נכון וכולם מדברים על זה. "טוויטר זה לא מאוד סוציאלי. אתה יכול להתעלם מאנשים, וזה לטוב ולרע. זה אומנם לא מקרב אותי לאנשים אבל אני גם לא מקבל ג'אנק מאנשים שאני לא רוצה. ברור שגם בטוויטר כבר יש ספאם, אבל אפשר בקלות להתעלם ממנו, כאשר בפייסבוק מדובר בכמויות ספאם אדירות".

* יש תחושה כזו שבטוויטר אתה צריך להיות הרבה יותר מעניין ושנון מאשר בפייסבוק. זה נכון?

כרמל: "זה נכון שיש מעין הרגשה כזו שבתור משתמש טוויטר אתה חייב לספק מידע מעניין ורלוונטי כי זה מה שמצפים ממך, וזה אולי נכון בשביל לקבל את העוקבים הראשונים, אבל אני עוקב גם אחרי אנשים שמעדכנים מה הם עושים בדיוק עכשיו, כמו בפייסבוק, ולא רק מפנים ללינקים או פוסטים מעניינים. מרבית האנשים שאני עוקב אחריהם הם כאלו שאני מתעניין במה שעובר עליהם. טוויטר זה לא רק לבלוגרים ומומחים".

שוב טוען כי יכול להיות שכעת, כאשר טוויטר מייצר באזז גדול מאוד, ייווצר גם הרבה מאוד רעש בשירות המיקרו-בלוגינג והרבה מאוד חומרים לא מעניינים, "אבל החשבון של אנשים שלא יהיה להם מה להגיד פשוט ימות, ורק אלו שיביאו ערך מוסף למשתמשים ישרדו. זה מה שקרה במרבית אתרי תוכן הגולשים - הם השכילו ליישם מנגנונים של דירוג תכנים או מסנני תוכן שונים, כי היה הרבה מאוד זבל".

הטעות של פייסבוק הרימה את טוויטר

נכון לעכשיו, לטוויטר יש כ-10 מיליון משתמשים רשומים בלבד, בעוד שמספר המשתמשים של פייסבוק כבר חצה את קו ה-200 מיליון חברים. אולם, המאבק בין פייסבוק למייספייס כבר הוכיח שלא לעולם חוסן: למרות שמייספייס נולדה כ-3 שנים לפני פייסבוק, הייתה זו הרשת החברתית של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שהצליחה לכבוש את לבבות המשתמשים ברחבי העולם ולהפוך לרשת החברתית הגדולה ביותר.

* אז מי יבלע את מי: פייסבוק את טוויטר או ההפך?

שוב: "טוויטר לא יהרוג את פייסבוק - זו אמירה מרחיקת לכת. כדי שטוויטר ימחק את פייסבוק הוא צריך לעבור עוד כברת דרך טכנולוגית, ובזמן הזה גם פייסבוק תתקדם ותגדיל שוב את הפער. אם צריך לבחור בין 2 התסריטים, הרי שהגיוני שפייסבוק היא זו שתעלים את טוויטר, אבל יותר הגיוני זה ששניהם יחיו זה לצד זה, בפורמט כזה או אחר, ולשניהם יש מקום בעיני. מדובר בשתי חברות שהשכילו להשתמש בצורה נכונה בחוכמת ההמונים ולא רק להסתמך על מפתחים מבית".

כרמל סבור כי "פייסבוק עשו טעות שהם ניסו להידמות לטוויטר כי זה גרם לטשטוש הבידול ביניהם. "היה עדיף עבורם להישאר בעמדה שלהם, כי הם יצרו במו ידיהם את ההשוואה הזו, ושמו את עצמם כמתחרים. זו הטעות שלהם". עם זאת, גם כרמל סבור כי פייסבוק "עדיין מאוד חזקה בתחושה הסוציאלית שלה, ואת זה טוויטר בחיים לא יוכל להחליף, וגם לא מנסה להחליף. עמודי הפרופיל האישי בטוויטר עדיין מאוד מוגבלים".

יתרה מכך, יש משתמשים מבוגרים שנמצאים בפייסבוק, ולא בטוח שהם בכלל יעברו גם לטוויטר. "חוויית המשתמש הרבה יותר מסובכת בטוויטר", טוען כרמל.

לדבריו, "בפייסבוק מתאמצים על מנת להקל על המשתמשים למצוא את החברים שלהם, ומהר מאוד מכניסים אותו לרשימת חברים ראשונים שמספקת עבורו במהירות את התחושה של רשת חברתית. את זה עושים טוב מאוד בפייסבוק".

5 דברים שאפשר לעשות בפייסבוק:

1. למצוא חברים מתקופות עבר.

2. להתעדכן במה שהחברים עושים באמצעות שורת הסטטוס האישית.

3. להסתכל על תמונות של חברים.

4. לשלוח מיילים לחברים ולאנשים חדשים.

5. לנהל צ'אט חי עם משתמשים אחרים.

5 דברים שאפשר לעשות בטוויטר:

1. להכיר אנשים חדשים שרלוונטיים לתחומי העניין שלכם או עוסקים באותו תחום עבודה, לאו דווקא חברים.

2. להיות מעודכן במה שאנשים עושים בזה הרגע, ואולי אף לתאם עימם פגישה ספונטנית.

3. לחלוק בלינקים למידע מעניין וחשוב.

4. לעקוב אחר אנשים שאתה לא מכיר, מבלי הגבלה מספרית ומבלי שהם יעקבו אחרייך.

5. ליידע את העולם בסקופים ובחדשות עדכניות, עוד לפני שאלה מגיעות לכלי התקשורת המסורתיים.

עקבו אחר נועה פרג, כתבת האינטרנט של "גלובס", בטוויטר: noaparag@

פייסבוק