חברת החשמל מנהלת מגעים לרכישת טורבינת גז רביעית ב-70 מיליון אירו ללא מכרז

החברה בוחנת הצעות של ג'נרל אלקטריק וסימנס לאספקת טורבינה רביעית לתוכנית החירום למרות הירידה בצריכת החשמל ; חברת החשמל: "הנושא מונח על שולחנה של ועדת המכרזים - טרם התקבלה החלטה"

למרות הירידה בביקושים לחשמל והקשיים הפיננסים, חברת החשמל מנהלת מגעים לרכישת טורבינת גז רביעית במסגרת תוכנית החירום - ללא מכרז. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע, כי חברת החשמל קיבלה באחרונה הצעה רשמית מג'נרל אלקטריק (GE) לאספקת טורבינת גז בהספק של כ-275 מגוואט לתחנת הכוח באלון התבור. עלות הטורבינה נאמדת בכ-70 מיליון אירו.

ההצעה מג'נרל אלקטריק מצטרפת לזו של סימנס שהעניקה לחברת החשמל אופציה לרכוש ממנה טורבינת גז רביעית, וזאת בנוסף לשלוש הטורבינות שכבר נרכשו ממנה בכ-500 מיליון דולר במסגרת שלב א' של תוכנית החירום.

ספקים אחרים של חברת החשמל טוענים, כי המגעים מול ג'נרל אלקטריק מתבצעים ללא שהחברה פרסמה מכרז רשמי או פנתה אליהם לקבלת הצעות נוספות.

העובדה שחברת החשמל מנהלת מגעים מול GE מפתיעה מאחר ובאחרונה פרצה מחלוקת קשה בין הצדדים בעקבות תקלה נוספת שארעה בטורבינה מתוצרתה בתחנת הכוח אשכול באשדוד.

מקורות במשק החשמל טוענים, כי ג'נרל אלקטריק הציעה לחברת החשמל כפיצוי מחיר טוב יחסית עבור הטורבינה החדשה, וזו הסיבה שהחברה נכנסה עימה למו"מ.

ההחלטה של חברת החשמל להמשיך במגעים לרכישת טורבינת גז רביעית צפויה לעורר ביקורת בממשלה וברשות לחשמל, זאת מאחר ומתחילת 2009 חלה ירידה של למעלה מ-10% בביקושים לחשמל.

"לא ברור כיצד בשעה שחברת החשמל מתלוננת על קשיים פיננסיים היא ממשיכה לקדם הקמת תחנת כוח רביעית כאשר לא ברור בכלל אם יהיה לה מימון לביצוע הפרויקט", אמרו גורמים בממשלה המקורבים לנושא.

בסוף 2008 אישר שר התשתיות לשעבר, בנימין בן אליעזר, הקמת מחז"מ (תחנת כוח במחזור משולב) רביעי במסגרת תוכנית החירום באתר אלון התבור, וזאת בניגוד להמלצת הרשות לחשמל. מדובר בתחנת כוח בהספק של כ-350 מגאווט, שאמורה לקום עד סוף שנת 2013.

הרשות לחשמל פנתה לפני כחודש למשרד התשתיות בבקשה לבחון שוב את ההחלטה לאשר את הקמת המחז"מ באלון התבור. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל.

השלב הראשון בפרויקט, הכולל הקמת טורבינת גז, מתוכנן להסתיים עד קיץ 2011 והשלמת התוספת הקיטורית לטורבינה עד סוף 2013.

יו"ר הרשות, אמנון שפירה, ציין בפנייה למשרד התשתיות, כי לנוכח הירידה בביקושים אפשר לדחות את הקמת המחז"מ באלון התבור למועד מאוחר יותר.

מחברת החשמל נמסר בעבר, כי תוכנית הפיתוח נקבעת לטווח ארוך ולא ניתן לקבל החלטות על בסיס ירידה זמנית בביקושים.

לשאלה מדוע לא פורסם מכרז רשמי לרכישת הציוד נמסר היום בתגובה, כי "חברת החשמל אינה מגיבה באשר למכרזים תלויים ועומדים שטרם התקבלה הכרעה לגביהם, והם מונחים על שולחנה של ועדת המכרזים".