ברקליס קפיטל: "זה אמיץ מדי להכריז שהמשבר בהיי-טק הסתיים"

בן רייצס, אנליסט ה-IT הבכיר בבנק ההשקעות, טוען בראיון ל"גלובס", כי שוק המחשוב אמנם השתפר באחרונה, אבל כבר בקיץ הביקושים יירדו שוב

התנהגות השוק הטכנולוגי - גם בעולם הריאלי וגם בוול סטריט - מעלה סימן שאלה גדול לגבי המגמה בשוק המחשוב: האם הגענו לתחתית הירידה בביקושים? "הביקושים למחשבים אישיים ולהתקני כף-יד השתפרו מתחילת פברואר בעקבות תחילת השנה הסינית, ועשויים להמשיך להשתפר עד סוף החודש הנוכחי", אומר בן רייצס, אנליסט ה-IT הבכיר של בנק ההשקעות ברקליס (לשעבר בליהמן ברדרס), בראיון ל"גלובס" בעת ביקורו בישראל, "החשש שלנו הוא שאמנם, הדברים נראו טוב יחסית בפברואר, אבל כאשר נעבור את מאי, הביקושים יצללו שוב. מעין התאוששות בצורת W".

אל התובנות הללו הגיע רייצס בעקבות סיור שערך במזרח אסיה, בו התרשם משינוי מסוים בשוק המחשוב - גם אם מדובר בשיפור זמני. "אנחנו חוששים שבקיץ הביקושים יירדו שוב אל תוך הסתיו, ורק ב-2010 נצא מזה סופית", הוא אומר, "הראות של החברות איתן נפגשנו במזרח היא כמעט אפסית לאחר הרבעון השני".

המגמה לא ברורה

רייצס אינו היחידי שתוהה איך מתרגמים את הנתונים שמגיעים משוק המחשוב בימים אלו למגמה ברורה. מצד אחד, פול אוטליני, מנכ"ל אינטל, העריך באחרונה שהביקוש למחשבים אישיים הגיע לתחתית וחוזר למצב "נורמלי". מצד שני, לא מכבר פרסמה חברת המחקר גרטנר נתונים לפיהם תעשיית המחשוב תצנח מבחינת הביקושים ב-12% בשנת 2009 - הירידה החדה בהיסטוריה.

מכירות המחשבים האישיים ירדו ברבעון הראשון של 2009 בהשוואה לרבעון המקביל ב-6.5% לפי גרטנר וב-7.1% לפי חברת המחקר IDC, מה שעשוי לעורר אופטימיות מסוימת כי המשך השנה לא יהיה גרוע כפי שצפו. רייצס מציין את חידוש המלאים שמבצעות ענקיות הקמעונות בארה"ב, כגון וול מארט ובסט ביי, כמעיד על ביצועים מוצלחים יותר ברבעון הראשון.

את עיקר השיפור רואים בברקליס בינתיים במוצרים הקשורים לצרכן הסופי. "המחשבים האישיים היו הראשונים שחטפו את המכה, ויהיו הראשונים שיתאוששו", טוען רייצס, ומוסיף שהשוק הארגוני עדיין חלש יחסית בכל הקשור לחומרה. "מה שקורה בארגונים הוא שמפסיקים לקנות מחשבים ניידים כי הם יקרים, וכשרוצים לחסוף בשרתים פונים לכיוון של וירטואליזציה".

כעת, לדבריו, הפגיעה ניכרת ביצרניות ציוד האחסון. "אם מכירות ה-PC והשרתים יירדו, גם קצב ייצור הנתונים יקטן", הוא אומר, "אלו זמנים קשים ל-EMC ולנט-אפ, שאם הן מצליחות למכור, הן עושות זאת בהנחות משמעותיות". השוק הבא בתור להיפגע להערכתו הוא הייעוץ.

הראות עדיין מוגבלת

אחד המקומות בהם נפגעו ספקיות המחשוב הגדולות ברבעון הקודם הוא השווקים המתעוררים, מה שמכונה אזור ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין). הערכות קודמות בחברות היו כי הפריסה בשווקים המתעוררים, שעתידים להמשיך ולצמוח בזמן שהעולם המפותח נכנס למיתון, תתמוך בהם כאשר המכירות יירדו. אלא, שהצפי לא הוכיח את עצמו.

התחזיות של חלק גדול מחברות המחשוב לשנת 2009 הן לא מספריות, וכולן ציינו שיש חוסר ודאות לגבי התנהלות השווקים בזמן הקרוב. אלו שהיו אמיצות מספיק לגבות את התחזית בנתונים מספריים, כמו HP, מדברות על ירידה של 2%-3% בהכנסות הרבעון השני ושל 2%-5% בשנה כולה.

"רוב החברות עדיין סובלות מראות מוגבלת ברבעון הנוכחי, השני של 2009", אומר רייצס, ומונה בין הסיבות את ההאטה בביקושים שצפויה עונתית בארה"ב ובאירופה בקיץ וכן את סימן השאלה לגבי השווקים הפיננסיים ותוכניות ההאצה. "רק התחלנו את המשבר בספטמבר. אני לא חושב שיהיה מישהו אמיץ מספיק להגיד שזו התחתית כעת ושהמשבר בהיי-טק הסתיים".