מיומנו של איש היי-טק: בית הקברות של ההיי-טק מלא בחברות עם טכנולוגיות מהפכניות או עם פתרונות מעולים לבעיות שלא קיימות

גם לחברות כמו מיקרוסופט ואפל, יש תיבות פנדורה משלהן גדושות בפאשלות היסטריות

שוק הכרמל, יום שישי בבוקר. בין הדוכנים הצפופים וההמון אני שומע קול חזק שמגיע מדוכן לבגדי נשים מעוצבים. בעל הדוכן יושב על כסא מוגבה וצועק למגפון: "קרה טעות! קרה טעות! משאית של בגדים לכיכר המדינה הגיעה לשוק! קרה טעות! בואו לקחת! בזול!".

אני מנסה להימלט מעדר הקונים הנרגשים וחושב לעצמי: אחלה טעות. בהיי-טק לא כל הטעויות נפלאות ומשתלמות. לרובן יש תוצאות הרסניות, שגורמות לחברות להיסגר או לנזק משמעותי למשקיעים.

אחת הטעויות הנפוצות נמצאת במחוזות המו"פ. בכמה מהחברות שהכרתי קרתה טעות מצערת במחלקה זו: קבוצת המפתחים והעומדים בראשה סברו בטעות שלייצר קוד, לפתח פיצ'רים חדשים ולהשתמש בטכנולוגיות חדשניות - אלה המטרות, והאמצעי להשגתן הוא להיות מועסק במחלקת הפיתוח. אני לתומי חשבתי (עד לאותו רגע), שהמטרה של חברת תוכנה היא לייצר ערך מוסף עבור לקוחותיה ופיתוח התוכנה הוא רק האמצעי להשגתה.

בית הקברות של התוכנה והחומרה, מלא במוצרים שהקדימו את זמנם. בחברות שייצרו טכנולוגיות מהפכניות (מדי), ובכאלה שמצאו פתרונות מעולים לבעיות שלא קיימות. בחברות הללו עבדו אמנם מהנדסים מוכשרים, נמרצים ויצירתיים, אבל גם כאלו שיצאו מכלל שליטה, תכננו וייצרו מוצרים לא שמישים, מיותרים ושאינם עונים על הדרישות הבסיסיות ביותר של משתמשיהם.

גם לחברות כמו מיקרוסופט ואפל, יש תיבות פנדורה משלהן גדושות בפאשלות היסטריות. בתיבה של אפל נוכל לגלות את Apple III, Lisa ו-Newton והשרצים של מיקרוסופט כוללים את Windows ME (שכונתה בידי ה-PC World: Windows Mistake Edition), והמיקרוסופט Bob (ניסיון ליצור ממשק משתמש חדש).

איך נמנעים מהטעויות הללו? איך יודעים שהמוצר שאתם עומדים לייצר הוא לא ה-IBM PC Jr. הבא? צריך לחזור לבסיס הקדוש של יצירת מוצרים ולשאלות המתבקשות: למה זה טוב? למי זה טוב? איך זה יעבוד? איזה ערך זה יביא למשתמשים?

מומלץ ורצוי ללמוד מטעויות העבר. אפשר במאמץ לא רב לנתח את הסיבות לכישלונם של מוצרים שנקברו, ואת הסיבות לחוסר רצון של משתמשים לאמץ טכנולוגיות או מוצרים חדשים. בסופו של היום, השיטה הטובה ביותר היא פשוט להפעיל קצת קומון-סנס.

ועכשיו, אני חייב לרוץ לפגישה בעניין המיזם החדש שלי. אנחנו הולכים לבנות מוצר תוכנה מדהים: מערכת הפעלה חלונאית חדשנית, מנוע אודיו חדיש, זיהוי קול אדם מתקדם, יכולות הדפסה חדשניות, ליבה מחודשת, ניהול זיכרון מתוחכם - וזו רק ההתחלה.

מהנדסי המו"פ מספרים לי שלמערכת לא יהיו הרבה דרייברים להתקנים אחרים, היא תסבול ממחסור בפתרונות צד שלישי לאבטחה, יהיו לה בעיות של תאימות אפליקציות, של יציבות, ביצועים ושימושיות. רק רגע, מישהו כבר ייצר את הטעות הזו. קוראים לה Microsoft Vista. *

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק