כלל פיננסים שוב נדרשת לפרסם את דו"חותיה מחדש: הפסדי החברה יגדלו בכ-17 מיליון שקל

בדו"חות השנתיים של בית ההשקעות לא בוצעה הפחתת מוניטין כנדרש בגין כלל פיננסים חיתום ; החברה נאלצה לפרסם את דו"חותיה מחדש עוד שלוש פעמים בשנה החולפת ; ההפסד השנתי יסתכם בכ-327 מיליון שקל

כלל פיננסים שוב תפרסם את דו"חותיה מחדש. מהדיווח ששיגרה הבוקר החברה לבורסה, עולה כי בדו"חות השנתיים שלה לשנת 2008 התגלתה טעות, שמקורה הוא ב"אי ביצוע הפחתה בגין יתרת מוניטין אשר יוחסה להשקעת החברה בכלל פיננסים חיתום, בסך של כ-16.8 מיליון שקל".

מחיקת המוניטין בגין כלל חיתום נעשתה בעקבות הערכת שווי שקיבלה כלל פיננסים ממעריך חיצוני, שקבעה כי שווייה של חברת החיתום הוא בגובה ההון העצמי שלה. זה עמד בסוף השנה שעברה על 68 מיליון שקל. אך כיוון שבספרי החברה הייתה רשומה כלל חיתום בשווי של 85 מיליון שקל, בוצעה ההפחתה לפי שווי זה.

במילים אחרות, הערכת השווי קובעת למעשה כי כלל חיתום אינה שווה יותר ממה שיש לה בקופתה, בין אם במזומן ובין אם כמוניטין. הנסיבות שהביאו את מעריך השווי לקביעה זו אינן ידועות, שכן כלל פיננסים מסרבת לפרסם את הדו"ח לציבור. סירוב זה מעלה את השאלה האם אין מקום שרשות ניירות ערך תכפה על החברה את הפרסום, שכן מדובר במחיקה של חלק ניכר מהונה העצמי.

כך או כך, בעקבות המחיקה נדרש בית ההשקעות, בניהולו של שוקי אברמוביץ', להציג מחדש את דו"חותיו הכספיים לשנת 2008, כאשר כעת ההפסד העולה מהם חמור יותר אף יותר: על פי הנתון המתוקן הפסידה כלל פיננסים 327.3 מיליון שקל, ולא 310.5 מיליון שקל כפי שדיווחה עם פרסום הדו"ח. הדו"חות המתוקנים יפורסמו שבועיים לאחר פרסום הדו"חות לרבעון הראשון של 2009.

זו אינה המחיקה הראשונה שמבצעת כלל פיננסים בגין חברת החיתום - בדו"חות השנתיים שלה היא כבר מחקה 8 מיליון שקל בגין פעילות זו - וזו גם אינה הפעם הראשונה שהיא נאלצת לפרסם את דו"חותיה מחדש.

בחודש נובמבר אשתקד, לאחר פרסום דו"חות הרבעון השלישי, מחקה כלל פיננסים בהוראת רשות ני"ע 80 מיליון שקל מהונה העצמי בגין קרנות אילנות, שרכשה מבנק דיסקונט לפני יותר משנתיים. בעקבות המחיקה נאלצה החברה להציג את דו"חותיה מחדש.

כך אירע גם בינואר ובמארס אשתקד. בינואר הודיעה החברה כי גילתה טעות בדו"חות שלושת הרבעונים הראשונים של 2007, שמקורה בכך שחברת החיתום זקפה לזכותה הכנסות בגין שירותים שהעניקה לחברה אחות - מבט תעודות סל - למרות שלא הייתה אמורה לעשות כן. בעקבות התיקון הפחיתה כלל פיננסים 3.57 מיליון שקל מרווחי החברה.

במארס אשתקד הודיעה החברה כי היא נאלצת לתקן את דו"חותיה לשנת 2006. הסיבה לכך אז הייתה שבדו"חות הללו הציגה החברה שיפוי הגבוה ב-12 מיליון שקל מהשיפוי האמיתי אותו היא הייתה אמורה לקבל בעקבות פרשת אלי ארוך. משמעות התיקון הייתה שהרווח הנקי הסתכם ב-78.9 מיליון שקל, ולא ב-90.8 מיליון שקל כפי שהוצג תחילה.