דו"ח חמור של מבקר המדינה: המשטרה, הפרקליטות ורשות המסים כשלו במאבק בפשע המאורגן בישראל

הממשלה החליטה ב-2004 כי המאבק יתמקד בפגיעה בתשתית הכלכלית של ארגוני הפשע, אך פעילותם רק התרחבה מאז • 3 שנים לאחר ההחלטה על הרשות להגנת עדים, טרם הסתיימה הקמתה

המשטרה, הפרקליטות ורשות המסים נאבקו בפשיעה המאורגנת באופן חלקי וכושל והפשיעה המאורגנת המשיכה להרים ראש ולהרחיב פעילות פלילית בארץ ובחו"ל ולצבור נכסים. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על היערכות והתנהלות הגורמים השונים למאבק בארגוני פשיעה.

בינואר 2004 החליטה הממשלה כי המאבק בארגוני הפשיעה בישראל יתמקד בפגיעה בתשתית הכלכלית שלהם. המשטרה קבעה כיעד מפכ"ל רב-שנתי את פירוק התשתיות הניהוליות, העסקיות והחומריות של הארגונים.

המבקר מצא כי למרות החלטת הממשלה להקים כוח תקיפה כלכלית שיכלול מומחים להלבנת הון וחילוט כספים ונכסים של ארגוני פשיעה, באף אחת מבין 3 היחידות המרכזיות במשטרה ויחידה מרכזית נוספת, עליהן הוטל לטפל בנושא, לא הוקם כוח כזה כנדרש.

היחידות טיפלו בארגוני הפשיעה באמצעות צוותי חקירה מיוחדים (צח"מים) של חוקרי משטרה, לעתים בשיתוף אנשי רשות המסים ובליווי פרקליטים. המבקר טוען כי צח"מים אלה הוקמו לפרק זמן קצוב, עסקו גם במטלות אחרות ולא כללו צוות קבוע של קצינים שהוכשרו לעסוק בתחומי הלבנת הון, חילוט וארגוני פשיעה.

שנתיים מאוחר יותר, בינואר 2006, חזרה הממשלה והחליטה לחזק את שיתוף-הפעולה בין גורמי האכיפה במאבק בארגוני הפשיעה. מכוח החלטה זו הוקמו צוות-על בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ועדה מתמדת בראשות ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה וכן מוקד מודיעין משולב. בנוסף, הוחלט להקים שישה כוחות משימה שיכללו קאדר של קציני משטרה ואנשי רשות המסים, בליווי פרקליטים קבועים ועובד של הרשות לאיסור הלבנת הון.

המבקר מצא כי חמישה מששת כוחות המשימה הוקמו לאחר עיכוב ניכר והשישי לא הוקם נכון למועד סיום הביקורת. כמו כן, כוחות המשימה פעלו בחוסר כוח-אדם: המשטרה איישה רק כמחצית מהתפקידים שנדרשה, רשות המסים לא איישה אף אחד מהתפקידים שנדרשה ולא הושלם גיוסם של כל הפרקליטים המלווים.

בבדיקת היערכת המשטרה, נמצא כי אמנם היא הביאה להגשת כתבי אישום נגד בכירים בארגוני פשיעה בהתאם ליעדים שנקבעו, אך היעדים האחרים - מיפוי נכסי ארגוני הפשיעה וחילוטם - לא מולאו. המבקר מצא כי בחודשים הראשונים להפעלת המתווה של כוחות המשימה, מיפתה המשטרה רכוש בשווי של כ-62 מיליון שקל אך לאחר מכן מיפוי הרכוש פסק. כמו כן, נתפס רכוש אך הוא לא חולט.

4 שנים ואין תוכנית להגנת עדים

בבדיקת היערכות רשות המסים נמצא כי הרשות נדרשה להקים מערך חקירות ומודיעין ולשפר שיתוף פעולה עם גורמי האכיפה האחרים, ובראשם המשטרה. נכון למועד סיום הביקורת, באוגוסט 2008, עדיין לא הקימה רשות המסים את מערך המודיעין והחקירות החדש. בנוסף, משנת 2007 פחתה הפעילות של רשות המסים במאבק בארגוני הפשיעה בשל סכסוך עבודה ברשות ולא הוקמו צח"מים משותפים עם המשטרה.

באשר להיערכות הפרקליטות, מצא המבקר כי למרות שמאבק זה נקבע כיעד מרכזי בעבדות הפרקליטות, בפועל הוחלפו פרקליטים במהלך ליווי חקירת שניים מתוך שמונה ארגוני פשיעה שנבדקו. עוד עלה מהביקורת כי המשטרה לא מיצתה את המידע המצוי בידי הרשות לאיסור הלבנת הון, אף שהדבר נדרש לקידום המאבק בפשיעה.

באשר למרכיב נוסף במאבק - הגנת עדים - מצא המבקר כי 3 שנים לאחר החלטת הממשלה בדבר הרשות להגנת עדים, טרם הסתיים תהליך הקמתה. הדבר מהווה מכשלול נוסף במאבק בארגוני השפיעה שכן המשטרה אינה יכולה לספק מענה לעדים מאויימים.

תגובות

ח"כ אופיר פינס מסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מעיד על פשיטת-רגל שלטונית מוחלטת במאבק בפשע המאורגן. הממשלה מתנהלת בעצלתיים, ובשורה התחתונה כמעט ולא נעשה דבר נגד הפשע המאורגן. הרשות להגנת עדים היא על הנייר בלבד, אין בה היום אפילו עד אחד, ועדים ממשיכים להיות מופקרים לגורלם. יש להציג תוכנית לאומית למאבק בפשיעה חמורה".