המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות: הדאקס נפל ב-1.6% בהובלת מניית פורשה שצנחה ב-19%

הבנק המרכזי באירופה הוריד את הריבית ל-1% והודיע על רכישת אג"ח בהיקף של 80.5 מיליארד אירו; בבריטניה הריבית נותרה על 0.5% ; 888 עלתה ב-2.1% ; יוניליוור זינקה ב-7.3% ; פולקסווגן ירדה ב-1.4%

המסחר בבורסות באירופה ננעל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים, על רקע הערכות שהבנקים יזדקקו להון נוסף בהיקף מופחת לעומת הצפיות, וזאת כשנערמים סימנים לכך שהגרוע ביותר במיתון הנוכחי הגיע לקיצו. במוקד העניינים מוסיפים להיות הדו"חות הרבעוניים, כמו גם הבנקים המרכזיים, זה של אירופה וזה של בריטניה, שפירסמו היום את החלטות הריבית.

ב-14:45 שעון ישראל פירסם נשיא הבנק המרכזי האירופאי, ז'אן קלוד טרישה, את החלטת הריבית לגבי מרחב האירו - כל המדינות החברות באיחוד האירופאי בהן האירו משמש כהילך חוקי. בניגוד לבריטניה שבה הותיר מרווין קינג, יו"ר הבנק המרכזי בבריטניה, את הריבית בשפל של 0.5%, טרישה הודיע על הורדת הריבית לשפל של 1% לשנה - הפחתה של רבע אחוז. ממקום מושבו בפרנקפורט, החלטתו של הבנק עשויה להוות תגובה להערכתו של האיחוד האירופי כי הכלכלה ב-16 מדינות מרחב האירו תתכווץ השנה ב-4%. גרמניה, הגדולה מבין המדינות, עשויה על פי ההערכה זו להתכווץ ב-5.4%.

גם במרחב האירו מתחילים לרכוש אג"ח

תשומת הלב המרכזית הופניתה למסיבת העיתונאים שהתקיימה החל מ-15:30 שעון ישראל. טרישה הודיע כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח מכוסות הנקובות באירו, המטבע אשר באחריותו המוניטרית. היקף הרכישה הוערך על-ידו ב-60 מיליארד אירו. אג"ח מכוסות הן אגרות חוב המגובות על-ידי תזרימי מזומנים הנובעים ממשכנתאות או מהלוואות במגזר הציבורי. הן דומות במובנים רבים לאג"ח מגובות נכסים הנוצרות בתהליך איגו"ח, אך להבדיל מהן - הן נותרות במאזן המאוחד של המנפיק. באירופה מכשיר גיוס חוב פופולארי למדי, ובדרך כלל משמש ככלי מימון בקרב חברות קמעונאות.

לדבריו של טרישה, ישנם סימנים של התייצבות באירופה, לפיהן נמצאו "רמות נמוכות מאוד". במסיבת העיתונאים, אמר נשיא הבנק המרכזי אמר כי הוא לא מצפה להתאוששות עד השנה הבאה. בהתאם לצפי, האריך הבנק המרכזי את תקופת מכשירי מחזור המימון בשוק הפתוח לתקופה של שנה מחצי שנה, על מנת להגדיל את כמות הכסף הזורמת ב-16 המדינות הנוהגות באירו.

מדד הפוטסי בלונדון עלה ב-0.05% ל-4,398.68 נק', מדד הקאק בפריז ירד היום ב-1% ל-4,398.68 נק' והדאקס בפרנקפורט ירד ב-1.6% ל-4,804.1 נק'.

זירת המאקרו

המאזן המסחרי בצרפת ירד במארס ב-4.9 מיליארד אירו, לעומת קיטון של 4.1 מיליארד אירו בפברואר ולעומת צפי לירידה של 3.9 מיליארד אירו.

מדד המחירים לצרכן בשוויץ עלה באפריל ב-0.9%, לאחר ירידה של 0.3% במארס, ולעומת צפי לעליה של 0.6%.

הזמנות מפעלים בגרמניה לחודש מארס צפויות לרדת ב-0.8%, לאחר ירידה חדה יותר, של 3.5%, בפברואר.

כאמור, את מרבית העניין ירכזו הודעות הריבית בבריטניה ובמרחב האירו.

מניות בכותרות

פורשה רשמה היום את הירידה היומית החדה ביותר שידעה מניית החברה מזה 13 שנה לאחר שהודיעה על מיזוג עם חברת פולקסווגן עליה השתלטה לא מזמן.

סוסייטה ג'נרל , הבנק הצרפתי השלישי בגודלו, הציג היום הפסד מפתיע לרבעון הראשון, שהסתכם ב-278 מיליון אירו. אנליסטים ציפו לרווח של 332 מיליון אירו.

ציריך פייננשל , חברת הביטוח הגדולה בשוויץ, דיווחה היום על צניחה של 75% ברווחי הרבעון הראשון ל-362 מיליון דולר, או 2.95 דולר למניה.

בנק ברקליס אמר היום שהרווח לפני מס ברבעון הראשון עלה ב-12% ל-826 מיליון ליש"ט (1.25 מיליארד דולר).

יוניליבר דיווחה היום על ירידה של 45% ברווחי הרבעון הראשון ל-731 מיליון אירו, לעומת צפי אנליסטים לרווח של 789 מיליון אירו. במכירות חל קיטון של 0.7% ל-9.5 מיליארד אירו.

דויטשה טלקום דיווחה היום כי עברה ברבעון הראשון להפסד של 1.12 מיליארד אירו, לאחר שמחקה 1.8 מיליארד אירו בגין הפעילות הכושלת בבריטניה.

ישראליות ביבשת הישנה

סאמיט אחזקות הודיעה כי החבה הבת שלה, Unifiner, האריכה את המועד האחרון להצעת הרכש שהגישה לסאמיט גרמניה , עד ה-13 במאי. נכון לאתמול, המועד האחרון המקורי, שיעור ההיענות להצעה עמד על 30.21%.

קרן הרי"ט ההולדנית DIM VASTGOED (סימול: DIMVA.AS בבורסת היורונקסט באמסטרדם), בה מחזיקה אקוויטי 1 של גזית גלוב 74.6%, תיסחר על רקע דו"חותיה של אקוויטי 1. נציין כי אקוויטי 1 עלתה באחזקה שלה בה לשליטה רק במהלך הרבעון הראשון, כך שהדו"חות שלה הם הראשונים לאחד את התוצאות של DIM.

חברת כור, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר הודיעה הבוקר על מימוש נוסף, נושא רווח של החזקתה במניות הבנק השוויצרי, קרדיט סוויס . כור תרשום רווח של 156 מיליון שקל ממכירות שביצעה בימים האחרונים.

888 מגיבה לציפיה כי האיסור על הימורים מקוונים בארה"ב ישונה לאור הצעת החוק של נציג בית הנבחרים האמריקני הרפובליקני, ברני פרנק. "החקיקה הזו תהיה טוענה פוליטית ויקח זמן עד שתאושר או תידחה. במהלך תקופה זו, מניות חברות ההימוריםהמקוונים צפויים להציג ביצועים נאים כאופציה לפוטנציאל לחזרה לשוק האמריקני", אמר איוור ג'ונס, אנליסט באבולוציה ניירות-ערך.

בולטת בלונדון גם מניית ליוורמור השקעות .