מקורבים לעופר עיני מאיימים: "אם גזירות האוצר יישארו בתוקף, עיני ייכנס למהלכים לערער את יציבות הממשלה"

(עדכון) - "נעשה הכל כדי למגר את הרעה החולה הזאת" ; מנכ"לית ביטוח לאומי על גזירות האוצר: "רעידת אדמה חברתית שתייצר עוד אלפי עניים; שגיאה קשה דווקא כשהציבור חרד לפנסיה ולביטחון הסוציאלי שלו"

"אם לא יהיה תקציב אחר עד יום שלישי, ספק אם תהיה בכלל ממשלה", כך מאיימים היום (ה') בסביבתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני - האיש שרק לפני זמן קצר הכניס את מפלגת העבודה לממשלת נתניהו ובכך העניק לה את הלגיטימציה הרחבה שאליה שאף ראש הממשלה. "זהו תקציב רע מאוד שפוגע קשה בשכבות החלשות ובמעמד הביניים, ונעשה הכל כדי למגר את הרעה החולה הזאת", הם מבהירים, בהתייחסם לשורת הגזירות שהעביר האוצר במטרה לקצץ בתקציב 2009-2010.

עיני אמנם שומר עדיין על שתיקה כדי למצות את האפשרות להגיע לעסקת חבילה בשבוע הבא, אך השתיקה שלו טכנית בלבד. אנשיו יודעים לספר כי אם הגזירות שהכין האוצר יישארו על כנן ואם מסגרת התקציב תישאר מוגבלת, "עיני ייכנס למהלכים כדי לערער את יציבות הממשלה". אם תרצו, אומרים הגורמים, "הכל תלוי כרגע בקומה החמישית ברחוב ארלוזורוב 93" - מקום מושבו של היו"ר. ברמה הפוליטית, מוסיפים הגורמים, "ביבי יצטרך לקבל החלטות".

מקורביו של עיני מזכירים כי בשנה שעברה היתה רשימה ארוכה של גזירות אותן ביקש עיני לבטל, ואלה הוצאו האחת אחרי השנייה רק אחרי שהוא הכריז על סכסוך עבודה במשק. "אם נמשיך בכיוון הזה אז זה מה שיהיה. אנחנו לא מגיעים לחינם אל מפגשי 'השולחן העגול', ומצפים שיתייחסו להצעות שלנו ברצינות", אומרים הגורמים. למרות זאת, בסביבתו של עיני עדיין רואים הישג בכך שחוק ההסדרים הגיע אליהם לפני פרסומו, זאת בניגוד לשנים קודמות אז נאלצו לקרוא על הסעיפים השונים בעיתון.

בשונה מהדעה הרווחת, לפיה רבות מגזירות האוצר הן בגדר "עיזים" כדי להפעיל לחץ על ההסתדרות ועל השרים, בהסתדרות סבורים כי אלה באמת הסעיפים שבאגף התקציבים היו רוצים לראות בסופו של דבר. "לא מדובר בשוט, שלא יהיו לאף אחד אשליות. אגף תקציבים עובד לפי הספר ואנחנו נצטרך לשנות את זה", הם אומרים.

דומיניסיני: "הולכים אחורנית"

"לא שיערתי שהגזירות יהיו בממדים האלה", אמרה הבוקר מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, בשיחה עם גלי צה"ל. "זוהי רעידת אדמה חברתית שתייצר אלפי עניים נוספים - משפחות וילדים. זו שגיאה קשה שנעשית דווקא כשהציבור חרד לפנסיה ולביטחון הסוציאלי שלו", היא הוסיפה.

דומיניסיני סבורה כי הגזירות שקשורות לקצבאות השונות נאמדות ב-2 מיליארד שקל, ולדבריה זה לא יעלה על הדעת. "באנגליה הקימו את הביטחון הסוציאלי אחרי מלחמת העולם השנייה, ואצלנו בן גוריון עשה את זה לאחר קום המדינה. היום אנחנו הולכים אחורנית", היא אומרת.

גם ח"כ שלי יחימוביץ' מהעבודה ביקרה בחריפות את הגזירות: "התקציב כל כך חמור, תמוה וסדיסטי, שמדי פעם חשבתי שמדובר בסוג של הומור שחור של פקידי האוצר". יחימוביץ' מציינת לדוגמא את הסעיף לפיו ההתמודדות עם שפעת החזירים תיעשה באמצעות קיצוץ תקנים במשרד הבריאות. "אין חלש במדינה שיוצא נקי", מסכמת יחימוביץ'.

בהודעה חריפה ששיגר היום שר הרווחה, יצחק הרצוג, הוא אומר: "מדובר באוסף הזוי של גזירות. אין גבול לציניות. ראש הממשלה יצטרך להכריע אם הוא נכנס למשבר פוליטי או מוצא פיתרון להרחבת התקציב".