מסתמנת פשרה בין האוצר להסתדרות: הממשלה תגדיל יעד ההוצאה ל-2.5% מבלי להגדיל את יעד הגירעון

בישיבת הממשלה האחרונה אמר מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, כי "יש קונצנזוס מקיר לקיר שחריגה מהגירעון מעבר ל-6% היא בלתי אפשרית"

לקראת אישור תקציב המדינה לשנים 2009-2010 בממשלה בשבוע הבא מסתמנת פשרה בין האוצר ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על פיה הממשלה תגדיל את יעד ההוצאה מבלי להגדיל את יעד הגירעון.

בניסיון למנוע את המשבר הקואליציוני שבו מאיימת מפלגת העבודה בימים האחרונים, בשל החלטת הממשלה להגדיל את תקרת ההוצאה הממשלתית ב-1.7% בלבד ולנוכח כוונות הקיצוץ של משרד האוצר, מתנהלים בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לעיני, במטרה להגיע לפשרה. שלשום קיימו השניים פגישה בארבע עיניים ולאחריה עדכנו את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתקדמות המגעים.

לפי שעה מסתמן כי השניים יצליחו למנוע את המשבר הקואליציוני ויגיעו להסכמה כי הממשלה תגדיל את יעד ההוצאה, ככל הנראה ל-2.5% (המספר הסופי אינו ברור עדיין), אולם יעד הגירעון לא יגדל וימשיך לעמוד על 6%. בישיבת הממשלה האחרונה אמר מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, כי "יש קונצנזוס מקיר לקיר שחריגה מהגירעון מעבר ל-6% היא בלתי אפשרית", ועתה מנסים הצדדים להגיע להסכמה שתאפשר רק את הגדלת יעד ההוצאה.

בין האפשרויות הנשקלות הן העלאת הכנסות המדינה ממסים, בין היתר באמצעות ביטול פטורים ממסים ותיקון עיוותי מס ובהם העלאת המס על סיגריות ובמקביל הגבלת כמות הסיגריות שניתן לקנות בדיוטי פרי, ביטול הפטור ממע"מ באילת וביטול פטור ממס מקרן השתלמות.

לפי שעה קיימים עדיין פערים בעמדות הצדדים. באוצר סבורים שכדי להגיע להסכם, על עיני להסכים לוויתורים במגזר הציבורי ובהם הקפאת השכר, ולפשרות בכמה מהרפורמות המבניות שמבקש האוצר לאשר במסגרת חוק ההסדרים, דוגמת הרפורמה בחשמל ובנמלים וכן הסכמה לסעיפים נוספים בחוק כגון העלאת גיל הפרישה משירות קבע בצה"ל וקיצוצים אחרים המתוכננים בצה"ל.

לדברי עומר מואב, יועצו הכלכלי הבכיר של שטייניץ, "ככל שיתגבש הסכם שיכלול ויתור על תוספות שכר במגזר הציבורי בזמן שהמגזר הפרטי סובל מירידות שכר ופיטורים, משרד האוצר יוכל לצמצם את 'הגזירות'".

עם זאת, בין האפשרויות הנבדקות במסגרת המו"מ בין שטייניץ לעיני, קיימת עדיין אפשרות שגם הגירעון יגדל, במקביל ליעד ההוצאה הממשלתית, אך היא סבירה פחות.

גורם בכיר אחר במשרד האוצר אמר כי "לא ייתכן שעיני לא יסכים לוותר על הקפאת השכר במגזר ציבורי. הוא שומר על השמנת, ואנחנו, שכבולים בהסכמים קואליציוניים ובהסכמים של העלאות שכר במגזר הציבורי, נתפסים כמי שפוגעים בשכבות החלשות".

יש לציין כי כבר בישיבת הממשלה האחרונה רמז נתניהו כי אם עד להצבעה בממשלה בשבוע הבא על התקציב יגיעו הצדדים להסכמה - תסכים הממשלה ללכת למהלך של פריצת מסגרת התקציב.