013 נטוויז'ן פורשת ממכרז האוצר לשיחות בינלאומיות; המנכ"ל ל"גלובס": "המכרז דרקוני ואין סיכוי לעמוד בתנאים"

בין התנאים במכרז: חובה לספק מענה אנושי במוקדי השירות תוך 30 שניות ודרישה לשלם על כל מקרה הונאה - גם אם מתגלה שעובד מקיים שיחות לחו"ל על חשבון העבודה

חברת 013 נטוויז'ן החליטה לפרוש מהמכרז לשיחות בינלאומיות שעורך החשב הכללי במשרד האוצר, כך נודע ל"גלובס". 013 נטוויז'ן החליטה בימים האחרונים שבתנאים הנוכחיים אין סיכוי להרוויח מהמכרז, ולכן החליטה שבשלב הנוכחי וכל עוד לא ישונו התנאים היא לא תגיש הצעה. ריצ'רד הנטר, מנכ"ל החברה, אישר בתגובה שהחברה החליטה שלא להתמודד ולא תגיש הצעה לשלב הראשון של המכרז בשבוע הבא.

מתכונת המכרז חולקה לשני שלבים כאשר בשלב הראשון נקבעו תנאי סף להתמודדות ומי שיסכים ויוכל לעמוד בהם, יעלה לשלב המחיר שהוא כל כולו מבוסס על מחיר בלבד, קרי מכרז אונליין דרך האינטרנט שהוא בדרך כלל מסוג המכרזים הכי "אכזריים" לחברות בשוק התקשורת ובכלל.

הנטר אמר ל"גלובס" כי המכרז כולל תנאים דרקוניים שלא קיימים בשום גוף עסקי בישראל וגם אין חברה שמסוגלת לעמוד בתנאים כאלה ולהרוויח ממנו ביושר ובכבוד.

המכרז כולל דרישות ותנאי סף קיצוניות כגון חובה לעמוד במענה אנושי במוקדי השירות בתוך 30 שניות, ואם החברה חורגת מהיעד היא סופגת קנס של 50 שקל. לאחר 10 קנסות עולה הקנס ל-100 שקל לחריגה. לדברי הנטר, אין אף חברה בישראל שמסוגלת לעמוד בדבר כזה, כי לפעמים רק מערכת ניתוב השיחות, ה-IVR, גוזלת 30 שניות - כך שמדובר בדרישה שלא ניתן לעמוד בה.

המכרז כולל גם תנאים כמו מסירת דו"חות תקופתיים על מצב החשבון, כאשר הדרישה של החשב הכללי היא שאם קנס לא יסופק במועד, הדבר יגרור קנס של אלף שקל לכל דו"ח. כיוון שמדובר ב-150 אלף מספרים בסך הכל, נראה שיהיה בלתי אפשרי לעמוד בתנאי הזה - כך סבור הנטר.

תנאים דרקוניים נוספים הם דרישה לשאת בעלות לכל מקרה הונאה. כלומר אם מתגלה שאחד מהעובדים החליט להתקשר למדינה מסוימת ולנהל שיחות לתוך הלילה, המפעיל הזוכה יצטרך לשאת בתשלום. לדברי הנטר, אם החשכ"ל ומשרדי הממשלה אינם יכולים למנוע מעובדים לבצע שיחות ללא אישור, אז איך אפשר לדרוש ממנו לשלם עבור זה?

בנוסף כולל המכרז מחירי מינימום למדינות שידוע מראש שהעלות אליהן היא כפולה מהמחיר שדורש החשכ"ל. כלומר ישנן מדינות שהרווחיות בהן למפעיל כה נמוכה שאפילו לא ניתן יהיה לאזן את העלויות ליעדים שהם הפסדיים מראש.

הנטר אמר שאין שום דרך לנצח ולהרוויח במכרז ביושר. זו עסקה שמפסידים בה מהתחלה ואף גוף לא יכול לעמוד בתנאים שלה.

כיום הספק לשיחות בינלאומיות של החשכ"ל הוא בזק בינלאומי.