קסטרו

מחברה משפחתית למותג בינלאומי

תעודת זהות

■ תחום פעילות: עיצוב אופנה לגברים ונשים

■ מספר שנות פעילות: 36

■ מנכ"לים משותפים: גבי ואתי רוטר

■ מספר שנות כהונה: עשר שנים

■ שווי חברה: 290 מיליון שקל

■ מספר עובדים: 1,702

מחברה משפחתית לייבוא ושיווק מוצרי טקסטיל לבתי כולבו, הפכה קסטרו בתחילת שנות התשעים למותג אופנה עצמאי ומוביל בארץ. את קפיצת המדרגה העיקרית ביצעה החברה בתחילת שנות האלפיים, כשהפכה לחברת אופנה עדכנית וחדשנית, הפונה בעיקר לקהל צעיר ובמחירים יחסית נוחים.

את קסטרו מנהלים במשותף בני הזוג גבי ואתי רוטר (בתו של המייסד והבעלים המשותף, אהרון קסטרו) כשאתי אחראית על עיצוב הקולקציה של החברה.

קסטרו ביססה את עצמה בשוק המקומי, ופתחה למעלה ממאה חנויות ברחבי הארץ. מלבד חנויות הביגוד, יש לחברה גם מספר חנויות נעליים ותיקים, ובחנויות הביגוד נמכרים גם אביזרי אופנה. בנוסף, יש לרשת אחזקה בחנויות "דיוה", רשת תכשיטים בינלאומית המציעה מגוון סגנונות של תכשיטים במחירים יחסית נמוכים.

נקודת ציון משמעותית נוספת עבור החברה הייתה הנפקתה בבורסה המקומית לפני 17 שנה. בשנים האחרונות מצליחה קסטרו לרשום עלייה משמעותית בהכנסותיה, ואשתקד, למרות המשבר הכלכלי החמור, הציגה החברה יציבות ברווח הנקי, ואף חילקה דיבידנד של 20 מיליון שקל ונתנה מענק לעובדים. יחד עם זאת, המיתון לא פסח על קסטרו והיא מצאה עצמה עם גידול ניכר במלאים.

לאחר שלאורך השנים ביססה עצמה קסטרו בשוק המקומי (שאפשרויות ההתרחבות בו מוגבלות), וכחלק מאסטרטגיית החברה לחדור גם לשווקים בינלאומיים, פנתה החברה לחו"ל. את החנות הראשונה פתחה קסטרו בגרמניה לפני שש שנים, אך זו עדיין לא תורמת לשורת הרווח ואף גורמת לחברה הפסדים. בשנה החולפת גם הפעילות ברוסיה לא הסבה לחברה נחת, וקסטרו נאלצה לסגור את חנות הדגל שפתחה במוסקבה. פעילותה במזרח אירופה כולה נמצאת כיום בסימן שאלה, גם על רקע מצבו של הזכיין הרוסי שנקלע לבעיות אשראי מול הבנקים המקומיים. כפי שזה נראה כרגע, כול עוד משבר האשראי במדינות אלו לא יסתיים, קסטרו תתקשה ליהנות מפעילותה הבינלאומית.

מלבד התחרות הקשה בארץ והמיתון המורגש, בשנה הקרובה צפויים לחדור לשוק הישראלי מותגים בינלאומיים חזקים כמו GAP וגם M&H. המותג שבנתה המשפחה אכן מוביל, בפער רב, על מתחריו המקומיים, אך כניסת שני ענקי האופנה לעיל, עשויה לערער את המעמד של קסטרו.

קסטרו ממוקדת כיום באופנת הלבשה ובאביזרים נלווים, עם נישה קטנה לנעליים ולתיקים. על אף שהפלטפורמה השיווקית והעיצובית של החברה כבר מבוססת, לחברה אין תוכניות להתרחב למוצרים משלימים נוספים בעולם האופנה והטקסטיל כי אם להמשיך ולהתמקד במה שהיא יודעת לעשות הכי טוב - ביגוד ואביזרים נלווים.