אקסלנס

חדשנות היא שם המשחק

תעודת זהות

■ תחום פעילות: ניהול קופ"ג, קה"ל, קרנות נאמנות, תיקי השקעות ותעודות סל

■ מספר שנות פעילות: 17

■ מנכ"ל: דוד ברוך

■ מספר שנות כהונה: כשנה וחצי

■ שווי חברה: 768 מיליון שקל

■ מספר עובדים: 470

בית ההשקעות אקסלנס מהווה דוגמה טובה לחשיבות של שילוב בין חדשנות ותמהיל הכנסות מאוזן בשוק ההון. רוני בירם וגיל דויטש הקימו את אקסלנס לפני 17 שנה כחברת ברוקרים קטנה, אותה הנפיקו כשנתיים לאחר הקמתה. בניגוד להרבה חברות אחרות בתחום שהונפקו ונעלמו, בירם ודויטש הצליחו להפוך את אקסלנס, גם דרך רכישות של נכסים אחרים, לאחד מבתי ההשקעות הגדולים בישראל. תוך כדי התהליך הם השקיעו רבות בפרסום ובשיווק וכך הפכו את אקסלנס לאחד המותגים המוכרים והחזקים בשוק ההון.

בצד ההצלחה, השם אקסלנס נקשר במהלך השנים האחרונות במספר פרשיות בעלות גוון שלילי, בהן פרשת הרצת מניות פרטנר דרך חברת הבת אופמת, ופרשת שיפוץ התשואות בקופות הגמל. למרות זאת, פרשיות אלו לא מנעו מאקסלנס להציג תוצאות כספיות טובות שבאו לידי ביטוי הן בהיקפי פעילותה והן בשורה התחתונה.

מלבד אסטרטגיית רכישות, שהחלה ברכישת בית ההשקעות נשואה זנקס, והמשיכה עם רכישת קופות הגמל של בנק המזרחי ורכישת קרנות הנאמנות, תיקי ההשקעות ותעודות הסל של פריזמה, גם הרצון של בירם ודויטש לחדש תרמה רבות לשוק ההון בכללותו. בירם ודויטש הם אלו שהעניקו לענף תעודות הסל את הדחיפה הראשונה, כשיחד עם רוי רגב, הקימו את קסם תעודות סל והנפיקו עשרות תעודות סל על מדדים בארץ ובעולם. המובילות שלהם בתחום נשמרה עד היום, ולכן קסם היא השחקנית הגדולה ביותר בענף תעודות הסל.

אחד מהיתרונות הבולטים של אקסלנס הוא מבנה הכנסות מבוזר. אקסלנס נשענת כיום על ארבעה מקורות רווח עיקריים - קופות גמל, ניהול תיקים וקרנות נאמנות, תעודות סל וברוקראז'. מבנה זה קיבל משנה תוקף בשנה החולפת, כשאקסלנס שמרה על יציבות בהכנסותיה ורווחיה בעוד בתי השקעות אחרים התמודדו עם הפסדים ומחיקות ערך לא מבוטלים.

ההצלחה של אקסלנס לא נעלמה מעיני חברת הביטוח הפניקס, שמחזיקה כיום בשיעור של 41% מהון החברה. בהתאם להסכם שנחתם בין בירם לדויטש לבין הפניקס לפני כארבע שנים, צפויה האחרונה להגדיל את חלקה בחברה ולרכוש מבירם ודויטש 40% נוספים. עם זאת, בחודשים האחרונים ניטש ויכוח בין הצדדים באשר לגובה המחיר שתשלם הפניקס תמורת בית ההשקעות, שאף הגיע לכותלי בית המשפט.