ירידות חתמו את המסחר בבורסות המובילות באירופה: הדאקס איבד 0.25%; באטמ תקשורת נפלה ב-9.5%

מניית UBS צנחה ב-7.3% ■ ריו טינטו איבדה 7% ■ מניית קרדיט סוויס ירדה ב-1.6% בציריך ■ מניית הבנק ברקליס איבדה 6.5% ■ EADS התממשה ב-3.5% ■ פורשה נפלה ב-10.2%

הבורסות המרכזיות באירופה ננעלו בירידות לאחר שבמהלך היום התאפיין המסחר במגמה מעורבת. המשקיעים מימשו רווחים במניות הבנקים ובחברות לחילוץ מינרלים, היות ששני המגזרים הללו עלו בחדות בשבועות האחרונים, כחלק מהראלי בשוק הרחב.

המסחר גם הושפע מפרסום התחזית של קרן המטבע הבינלאומית שהעריכה כי המיתון באירופה עלול להימשך גם אחרי 2010 אם הממשלות לא יתערבו במצב השברירי של המוסדות הפיננסים. על פי התחזית ב-16 המדינות שבהן נסחר האירו תחול התכווצות של 4.2% בתוצר עוד השנה, כאשר בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש, תתכווץ הפעילות הכלכלית בשיעור חד של 5.6%.

לעומת התחזית העגומה של ה-IMF הצטרף נגיד הבנק האירופי המרכזי, טרישה למחנה האופטימים ואמר: "ההאטה הכלכלית כבר נגעה בתחתית - יש ניצני הבראה", עד כה דבק נגיד הבנק האירופי המרכזי בגישה ספקנית וזהירה לגבי סימני התאוששות הכלכלה בגוש האירו. בארגון OECD העריכו שההידרדרות מתמתנת.

"מחירי המניות עלו במהירות גבוהה מאד", אמר ריצ'רד צ'מפיון, אנליסט בכיר ב-Principal Investment Management. "אנו חוששים כי השווקים נעו רחוק מידי, מהר מידי באזורים הרגישים יותר מבחינה כלכלית. אנו עדיין תומכים באזורים אלו בטווח הארוך, אבל ההערכות השווי שלנו התכווצו משמעותית מאז תחילת מארס".

"בבריטניה - דפלציה היא כבר לא סיבה לדאגה. מחר יפרסם הבנק המרכזי את דו"ח האינפלציה הרבעוני. הצפוי לחזות התאוששות חדה בצורת V בכלכלת בריטניה ולכן יציג עלייה בתחזיות האינפלציה, בפעם הראשונה מאז החל המשבר. כשהריבית קרובה לאפס והזרמת הון של 125 מיליארד ליש"ט מתחילה לעשות את שלה, דפלציה היא כבר לא סיבה לדאגה בממלכה", כך עפ"י אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים.

בסיום המסחר ירד הפוטסי הלונדוני ב-0.22%, הדאקס איבד 0.26% והקאק הצרפתי ירד ב-0.56%.

זירת המאקרו

פורסם אומדן גובה מחירי הבתים ברחבי בריטניה לחודש אפריל, המתבסס על חוות דעתם של שמאים על מצב שוק הדיור. מספר הנסקרים שאמרו כי המחירים נפלו עלה על אלו שאמרו שהיתה עלייה, ב-59%, התוצאה הטובה ביותר מאז ינואר 2008.

מדד המכירות הקמעונאיות בבריטניה לחודש אפריל עלה ב-4.6%, לאחר עלייה של 0.6% במארס.

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל בגרמניה הצביע על קפאון בהשוואה למארס, בהתאם לצפי ולאחר ירידה של 0.1% במארס. במונחים שנתיים, המדד עלה ב-0.7%, בהתאם לצפי.

מדד המחירים הסיטונאיים בגרמניה לחודש אפריל בהשוואה למארס עלה ב-0.1%, לעומת צפי לקיפאון ולאחר קיטון של 0.9% בחודש הקודם. במונחים שנתיים צנח המדד ב-8.1%, לעומת צפי לירידה של 8.1%.

המאזן המסחרי בבריטניה יפורסם גם כן. הגרעון צפוי להצטמצם מעט ל-7.2 מיליארד ליש"ט במארס, לעומת 7.3 מיליארד בפברואר.

התפוקה התעשייתית בבריטניה לחודש מארס צפויה לרדת ב-0.8% לעומת ירידה של 1% בפברואר. במונחים שנתיים, התפוקה צפויה ליפול ב-12.8%.

מניות בכותרות

EADS דיווחה על ירידה תלולה מהצפוי, של 40%, ברווחי הרבעון הראשון ל-170 מיליון אירו. החברה, שבבעלותה נמצאת איירבוס, ציינה השפעות לשלילה של שע"ח וירידה במשלוחי מטוסי הסילון.

פורשה חייבת לצמצם את החוב שלה לפני שתוכל להתמזג לתוך פולקסוואגן . כך נמסר מפולקסוואגן. מורגן סטנלי העלה את ההמלצה למניית פיאט בשתי דרגות, ל"משקל-יתר" מ"משקל-חסר" ואת מחיר היעד פי 2.31 - ל-6 אירו - נמוך ב-18.9% משער הפתיחה במילאנו.

נזכיר, כי חרף ההצהרות החוזרות והנשנות של קבוצת IDB בדבר ההשקעה האסטרטגית בקרדיט סוויס , דיווח קונצרן כור הבוקר על מימושים נוספים במניית הבנק השוויצרי. לאחר המימושים הללו מחזיק הקונצרן ב-1.5% בלבד - ומכל פנים, היתר שליטה בבנק שוויצרי ניתן באחזקה של 10% ומעלה.

בתוך כך, הורידו את ההמלצה בבנק השוויצרי לבנקים הבריטים ברקליס (ל"נייטרלי") ולבנק המלכותי של סקוטלנד (RBS) ל"תשואת-חסר".

ישראליות מעבר לים

Dragonfish ("דג הדרקון", בתרגום חופשי), מותג החטיבה העסקית של 888 , הודיע על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברה מדרום אפריקה לספק ספר הצעות להימורי ספורט - ועשוי לכלול גם קזינו, פוקר, בינגו ועוד - בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים במדינה.

אפ"י פיתוח הודיעה כי תדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון ב-26 במאי. נטליה שמורין, מנהלת השיווק של החברה, ל"מוסקבה טיימס" כי תעריפי השכירות של משרדים מדרג ב' במוסקבה אינם יורדים מאמות של 450-350 דולר למ"ר, כולל ריהוט אך ללא הוצאות תפעוליות ומע"מ".

בית ההשקעות טיטניום ניהול נכסים דיווח על זינוק של 120% בהכנסות ל-4.9 מיליון דולר - אך למרות זאת עבר להפסד של 1.54 מיליון דולר, מרווח מזערי של 4,000 דולר ברבעון המקביל אשתקד. היקף הנכסים המנוהלים גדל ב-0.23% ל-8.38 מיליון דולר. החברה האם של טיטניום היא כלל פיננסים (51.12%), והנכסים המנוהלים באמצעותו מהווים 61.4% מהיקף הנכסים הכולל המנוהלים בידי בית ההשקעות הישראלי.

באטמ תקשורת (BATM) הציגה תוצאות ביניים, מאחר שאין לחברות שמניותיהן נסחרות בלונדון חובה לדיווח כספי רבעוני. מהדיווח המעורפל של החברה לארבעת החודשים הראשונים עולה כי ההכנסות עמדו בציפיות, וכי חולשת האירו הביאה לירידה ברווח הגולמי בהשוואה למחצית הקודמת. יתרת המזומנים בסוף אפריל גדלה ב-4.4 מיליון דולר ועמדה על 61.7 מיליון דולר לעומת היתרה בסוף 2008. החברה ממשיכה להאמין בחברת האבחון הרפואי-כימי ISE אותה רכשה בפברואר, ושואבת עידוד מצבר ההזמנות של החברה - שתעמוד ביעדיה לשנה זו.

אתר החדשות היווני INB NEWS מדווח כי אורעד הישראלית היא בין שתי החברות שמוצרי האבטחה שלה יוטמעו בשדה התעופה בלרנקה, קפריסין.

DGRE הודיעה כי בית ההשקעות הישראלי מנורה מבטחים מחזיקה כעת 5.18% ממניותיה.