הפקידים משתוללים

נערי האוצר התרגלו שהכל מצייתים להם, והדובר לא אהב טור שפרסם על כך "גלובס"

  1. המאבק על תקציב המדינה הוא לא רק מאבק על מספרים ועל מדיניות כלכלית, אלא על זהות הגורם שמתווה את המדיניות. זה מה שעומד מאחורי ההשתוללות של פקידי האוצר ביממה האחרונה, שהתרגלו בשנים האחרונות שכולם רוקדים לפי מנגינת החליל שיוצאת מאגף התקציבים.
  2. זו אינה הפעם הראשונה שהפקידים משתוללים: הממונה על השכר לשעבר, אלי כהן, סירב בעבר לחתום על הסכם השכר עם עובדי בנק ישראל, כפי שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רענן דינור.

    כהן האשים את לשכת רוה"מ שהיא עוקפת את סמכות האוצר ורמז שההבנות שהושגו הן בגדר "שחיתות" - לא פחות ולא יותר. דינור, בדיוק כמו אורי יוגב של היום, הפך לאויב הפקידים. הם השתלחו בו כשהעניק לעופר עיני הבטחה לתוספת שכר בשיעור 5% עבור עובדי המגזר הציבורי, וגם לאחר שתיווך במו"מ עם המרצים והמורים.
  3. שימו לב לסגנון, כפי שבא לידי ביטוי בשיחה שקיימנו השבוע עם גורם במשרד האוצר: "יש גבול להפקרות. אם רוצים למכור את המדינה אז שביבי או עיני ייקחו על עצמם אחר כך את האשמה. לא מקובלת עלינו ההסכמה בין יוגב לעיני, היא תוביל את הכלכלה הישראלית לאסון... מהמרים על המדינה..".

    הבנתם? זה לא מקובל על פקידי האוצר. אז מה אם יש ראש ממשלה בישראל, אז מה אם יש כנסת? רק הפקידים יודעים מה טוב למדינה, רק הם רואים את התמונה הכוללת.
  4. כדי להמחיש עד כמה הפקידים יודעים מה טוב למדינה, הנה דוגמה לאחד הסעיפים שכללו תחת הכותרת "עידוד העסקת עובדים ישראלים". לפי הסעיף הזה, יוחמרו הקריטריונים שיאפשרו לקשיש סיעודי לקבל סיוע מצד עובד זר. כיום, קשיש צריך לאבד 4.5 תפקודי חיים בסיסיים כדי לקבל סבסוד חלקי עבור עובד זר, ואילו ה"פקידים" דורשים כעת שהקשישים יאבדו 6 תפקודי חיים.

    מה זה אומר בעברית? אם קשיש זכאי כיום לעובד זר משום שהוא אינו יכול, למשל, להתרחץ לבד או לעשות את צרכיו בלי סיוע, הפקידים רוצים שהוא יסבול יותר. הם רוצים אותו חצי מת. במילים אחרות, עדיף שתזרקו את הקשישים לים כדי שנחסוך עוד כמה לירות. הנה טובת המדינה על פי הפקידים הלוחמים.
  5. נתניהו עשה כנראה את כל השגיאות האפשריות בדרך לתקציב הזה והוכיח לכל מי שלא הבין את זה עד היום, שביבי כראש ממשלה הוא לא אותו ביבי כשר אוצר. במעמד החדש-ישן שלו יש הסכמים קואליציונים, יש את ש"ס ויש את עופר עיני. ולמרות זאת, זוהי הדמוקרטיה הישראלית, בין אם אוהבים את זה ובין אם לא. ומה אם הפקידים לא מרוצים? שיתפטרו.

השתוללות הפקידים (2.0)

הטקסט לעיל התפרסם במהדורה המודפסת של גלובס, אמש תחת הכותרת "השתוללות הפקידים". אחרי השעה חצות, החרידה הודעת SMS את ביתי והעירה את אשתי (שתחיה). השולח: שלומי שפר, דובר משרד האוצר. הנה מה שהיה לו לומר, לא נגעתי: "טור תת רמה. עלוב. החזקתי ממך בחור רציני. כבר לא. עצוב".

אשתי, שיום לפני זה צפתה בטלוויזיה בתוכנית על "בוגדים ובוגדות", שאלה אם זאת המאהבת. "נו באמת", אמרתי לה, "זה מישהו ממשרד האוצר, משורר כזה", הוספתי בהערכה. מה הוא עושה ער בשעה כזאת? שאלה אשתי. "משתולל", עניתי לה.