חשיפת דירוג "גלובס 100" ב"פסגת שוק ההון": טבע היא החברה המצליחה בישראל לשנת 2009

במקום השני - בזכות קידוחי 'תמר' ו'דלית': דלק אנרגיה ■ כי"ל במקום השלישי ■ לדירוג "גלובס 100" המלא - 100 החברות המצליחות בישראל ■ לכל הידיעות מפסגת שוק ההון של "גלובס"

טבע , ענקית הגנריקה הישראלית והחברה הגדולה ביותר בישראל, היא החברה הציבורית המוצלחת ביותר לשנת 2009, כך לפי דירוג "גלובס 100" שמתפרסם היום. טבע, שהוקמה לפני 108 שנים, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 40.2 מיליארד דולר ומעסיקה כמעט 40 אלף עובדים ברחבי העולם. אשתקד, בצל משבר האשראי, השלימה החברה את הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה - באר האמריקנית , תמורת כמעט 9 מיליארד דולר במזומן ובמניות.

רכישת באר, שביססה את מעמדה של טבע כחברת הגנריקה המובילה בעולם, היתה גם לרכישה הגדולה ביותר של חברה זרה בידי חברה ישראלית, והוכיחה כי כשמדובר בטבע, לפעמים השמיים הם אכן הגבול.

אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע, שסוגר בימים אלו שנה בתפקיד, ציין בראיון בלעדי ל"גלובס", שמפורסם במסגרת הדירוג, כי "אנשים מתחברים לטבע כי הם אוהבים להתחבר לחלום, ואני, במובן מסוים, חי את החלום". דשא (57), בעברו סמנכ"ל הכספים של צ'ק פוינט, החליף בתפקיד את דן זיסקינד, שכיהן כמנהל הפיננסי הראשי של טבע במשך שלושה עשורים.

דשא, בראיון די אופטימי, ציין כי הוא מאמין שיש עוד אפשרות שתקום בישראל "טבע" נוספת. "אני מאמין ביזמות מקורית ישראלית. צריך לחלום בגדול, ולפעול בנחישות ובזהירות", הוסיף.

מבחן התשואה

דירוג "גלובס 100" מדרג את 100 החברות הציבוריות המצליחות בישראל (כולל חברות שנסחרות בשוקי הון זרים) לפי הערך הגדול ביותר שהן ייצרו לבעלי המניות בהן, עשר שנים אחורה מהיום. יצירת הערך מתבטאת - בראש ובראשונה ואולי בסופו של דבר - במבחן התשואה של המניה, שבטווח הארוך הוא פועל יוצא של הביצועים העסקיים של החברה וקריטריונים נוספים לרבות גודלה ומידת סחירותה בשוק ההון.

בנוסף, נותן הדירוג משקל - סובייקטיבי בחלקו - לאיכות הנהלת החברה ומקצועיותה. טבע, שסיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של 3.1 מיליארד דולר ורווח נקי של 634 מיליון דולר, רשמה בעשור האחרון תשואה של 859%, ובמילים אחרות - הכפילה את שווייה פי עשרה. כמנכ"ל טבע מכהן מזה כשנתיים שלמה ינאי.

במקום השני בדירוג "גלובס 100" התמקמה חברת דלק אנרגיה , שנמנית עם קבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה. הודות להצלחת קידוחי הגז הטבעי מול חופי חיפה נסקה מניית דלק אנרגיה בשיעור של 305% מתחילת השנה, והשלימה נסיקה של 6,598% בעשור האחרון. עם זאת, דרכה של דלק אנרגיה עד להפיכת מאגר הגז שנמצא למסחרי ארוכה, ולכן ידיו של גידי תדמור, מנכ"ל החברה, יהיו עמוסות בעבודה בשנים הקרובות.

במקום השלישי בדירוג התמקמה כי"ל , אחזקתה העיקרית של החברה לישראל שבשליטת משפחת סמי עופר. כי"ל, שמנייתה רשמה בעשור האחרון תשואה של 1,101%, נסחרת כיום לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר והיא החברה הישראלית השנייה בגודלה, אחרי טבע.

גרף