דרך ארץ תפעיל את מערכת הגבייה במנהרות הכרמל תמורת 600 מיליון שקל

זכיינית הפרויקט, קבוצת כרמלטון, חתמה על הסכם עם דרך ארץ להקמה והפעלה של מערכת האגרה בכביש ■ מדובר בהסכם גדול נוסף לדרך ארץ, לאחר שלאחרונה חתמה הסכם להפעלת כביש 431 ב-300 מיליון שקל

זכיינית מנהרות הכרמל, קבוצת כרמלטון, עושה צעד נוסף בדרך להשלמת הפרויקט. ל"גלובס" נודע, כי כרמלטון, שבשליטת שיכון ובינוי ואשטרום , חתמה באחרונה עם מפעילת כביש 6, חברת דרך ארץ, על הסכם להפעלת הפרויקט שצפוי להיפתח לתנועה עד סוף 2010.

ההסכם, שאושר בימים האחרונים על-ידי המדינה ובנק דיסקונט המממן את הפרויקט, כולל את ההקמה וההפעלה של מערכת גביית האגרה בכביש לתקופה של 20 שנה. עלות ההפעלה נאמדת ב-20-30 מיליון שקל בשנה, כך שהיקפו הכספי הכולל של ההסכם מוערך ב-500-600 מיליון שקל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הסכם העקרונות בין כרמלטון, בניהולו של יפתח נאור, לדרך ארץ, הושג כבר בסוף 2007, זאת לאחר הליך התמחרות בו גברה דרך ארץ על הצעות מצד סימנס וחברות נוספות.

בשונה מכביש חוצה ישראל, מערכת האגרה במנהרות הכרמל צפויה להיות משולבת, ולכלול אגרה אלקטרונית (ללא עצירה) וכן אופציה לשלם עבור הנסיעה בעמדות בכניסה וביציאה מהכביש.

דרך ארץ, בניהולו של מפכ"ל המשטרה לשעבר, יהודה וילק, הוקמה ב-2001 לצורך תפעול ואחזקת כביש חוצה ישראל. בעלי המניות בחברה הן אפריקה ישראל (24.5%), שיכון ובינוי (24.5%), וחברה המשותפת לקבוצת דור-אלון ולחברת התשתיות הקנדית אייקון, שמחזיקה ב-51% מהמניות.

מאחר ושיכון ובינוי מחזיקה ב-50% מכרמלטון, ההסכם ככל הנראה יצטרך לקבל את אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה מאחר והוא מהווה עסקת בעלי עניין. עבור דרך ארץ מדובר בהסכם שני גדול בתחום הפעלת הכבישים, לאחר שלפני מספר חודשים חתמה החברה על הסכם עם דניה סיבוס להפעלת כביש רוחב 431 ממודיעין לראשל"צ, בסכום של 300 מיליון שקל.

6 מסלולים

פרויקט מנהרות הכרמל יצא לדרך לפני כשנתיים, בהשקעה משוערת של 1.2 מיליארד שקל. מדובר בפרויקט B.O.T, שבו היזם מקים ומפעיל את הפרויקט בעבור המדינה בתמורה לקבלת הזיכיון ל-30 שנה. הפרויקט יחל בקצה הצפוני של כביש החוף (כביש מס' 2) ויסתיים בצומת הצ'ק פוסט. הוא יכלול סלילת כבישים באורך של 6.5 ק"מ - מתוכם 4.7 ק"מ בשתי מנהרות דו-כיווניות נפרדות, שהנסיעה בהן תהיה כרוכה בתשלום אגרה בסך 10 שקל, לכל האורך (5 שקלים לקטע) כרמלטון השלימה בשבוע שעבר את כריית המנהרה השלישית בפרויקט, ובכוונתה לבקש את אישור המדינה לפתוח את הכביש לתנועה כבר בסוף 2010 - כחצי שנה לפני המועד המתוכנן.

מנכ"ל כרמלטון, יפתח נאור, מסר ל"גלובס" בתגובה כי הבחירה בדרך ארץ היא בשל הניסיון שצברה בכביש 6 ובפרויקטים נוספים, "לרשות הנהגים במנהרות הכרמל, תעמוד מערכת תנועה, בקרה ותשלום, מהמתקדמות ביותר בעולם. רתמנו לפרויקט את ניסיונה של דרך ארץ להפעלת כביש האגרה החדש. הנהגים במנהרות, יוכלו לבחור בכניסות, בין 6 מסלולים שונים, שיאפשרו נסיעה כמנוי ללא עצירה, או אפשרות לתשלום במקום".