קצב כפר בהאשמות, משפטו יתנהל 4 ימים בשבוע החל מספטמבר; השופט: "לא אתן למרוח את המשפט"

קצב לפני פתיחת משפטו: "כאן לא יחרצו את דיני מבלי לראות ולשמוע אותי; הפרקליטות אומרת שיש סיכוי גדול לזיכוי מוחלט" ■ "אנו יוצאים למאבק קשה וארוך לטיהור שמי, ואני מבטיח שוב כי בעזרת השם אשאר זכאי"

"אני לא מתכוון לתת למרוח את המשפט הזה. הוא יתנהל 4 ימים בשבוע החל מה-1 בספטמבר". כך קבע היום (ה') השופט ג'ורג' קרא, ראש הרכב השופטים במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, עם פתיחת המשפט.

קצב, המואשם באונס ובביצוע מעשים מגונים והטרדה מינית בכמה נשים שעבדו תחתיו, כפר בהאשמות המיוחסות לו - אך ביקש להגיש את תגובתו המפורטת לכתב האישום בכתב. השופט קרא קבע כי התגובה תוגש בתוך 30 יום.

בשמו של קצב דיבר בדיון עו"ד ציון אמיר, כשלצידו ישב עו"ד אבי לביא. הפרקליט הבכיר בצוות, עו"ד אביגדור פלדמן, איחר והגיע שתי דקות לפני סיום הדיון. אמיר ביקש מבית המשפט להתחשב בעובדה שהם מטפלים בתיקים נוספים, כשבחלקם מדובר בנאשמים הנתונים במעצר, ולפיכך הוא מבקש כי המשפט לא יישמע באינטנסיביות.

משה קצב / צלם: עינת לברון

מיטת סדום

"למה זה צריך לעניין אותי?", תהה השופט קרא, שניהל את הדיון באסרטיביות. "האם אני צריך להגיד לשלושה נאשמים בתיק רצח אחר 'תחכו שנה'?", תהה אמיר.

"אתם כמה (פרקליטים), תתחלקו ביניכם", הציעה השופטת מרים סוקולוב. "יש גבול לכמה אפשר להתחלק", השיב אמיר. "זה מעמיד אותנו - ואני אומר זאת על דעת חבריי, כולל זה שאני מחכה שייכנס בכל רגע (כוונתו לאביגדור פלדמן) - במיטת סדום מאוד בעייתית. אני מדבר במונחים של קטסטרופה, ואני לא מגזים. אדוני (כוונתו לשופט קרא) היה פעם סניגור, והוא יודע על מה אני מדבר".

"האם תסתפקו ב-3 ימים בשבוע?", שאל השופט קרא. "שבוע אחד יומיים, שבוע אחד 3 ימים", הציע אמיר. "אני רוצה שהמשפט יתנהל בצורה רגועה ועניינית".

השופט קרא התייעץ עם עמיתותיו להרכב, השופטות מרים סוקולוב ויהודית שבח, והחליט שלא לשנות ממתכונת המשפט המתוכננת: 4 ימים בשבוע (א', ב', ג' וה') החל מה-1 בספטמבר, למעט ערבי חג. "בית המשפט יתחשב בבקשות ספורדיות (לדחיית הדיון)", הוא ציין.

בתחילת הדיון אמר עו"ד אמיר כי הנאשם אינו מעוניין להשיב כעת לאישום, משום שרק שלשום (ג') קיבלו את כל חומרי החקירה מהפרקליטות. "מדובר ב-11 ארגזים המחזיקים עשרות קלסרים וכן ב-70 דיסקים של חומר מצולם. הבקשה לצלם את חומר החקירה הוגשה עוד בתחילת אפריל, קיווינו וציפינו שהחומר יצולם בתוך יומיים-שלושה".

לא משנה מהי סיבת העיכוב, הוסיף אמיר, "איננו יכולים להגיב לכתב האישום. לא נוכל למסור תגובה מפורטת".

או-אז התערב הנאשם עצמו, משה קצב, וביקש בלחש מאמיר להבהיר לבית המשפט כי הוא כופר באישומים. "אם זה לא היה ברור", אמר אמיר לשופטים, "העמדה שלנו היא של כפירה מוחלטת באישומים המיוחסים לקצב".

השופט קרא ציין כי די בכך כדי להוות תשובה לאישום, וכי התשובה המפורטת תוגש כאמור בתוך 30 יום.

פגם באישום

עו"ד אמיר הדגיש כי מעבר לטענות מקדמיות של הגנה מן הצדק וטענות נוספות, בכוונתם לטעון כי היה על היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לערוך שימוע נוסף לקצב בטרם יוגש כתב האישום. זאת מאחר שמדובר בכתב אישום חדש ונפרד, ולפיכך אין משמעות לשימוע המקורי שנערך.

לפי החוק והפסיקה, אי-עריכת שימוע עשויה להביא לביטול כתב האישום, אם בית המשפט סבור כי יש בכך לגרום עיוות דין לנאשם. עם זאת, בפסיקה נקבע כי לעיתים ניתן לבצע שימוע בדיעבד. במקרה זה יצרכו השופטים להחליט האם כלל היה צורך בשימוע מחודש.

משה קצב / צלם: עינת לברון

גילה לא באה, פלדמן איחר

זקני בית המשפט המחוזי בתל-אביב אינם זוכרים היערכות ותכונה כה רבה, אפילו במשפטים המתוקשרים ביותר שהתנהלו בו. המשפט התנהל באולמו של נשיא בית המשפט, שהוא הגדול ביותר באולמות המשפט. ראשונים נכנסו לאולם כמה מבני-משפחתו של קצב. אחר-כך הוכנסו כ-60 עיתונאים ואנשי תקשורת, נציגי הפרקליטות ופרקליטיהם של כמה מהמתלוננות.

אחר-כך הגיע הנאשם עצמו כשהוא מלווה באחיו, עו"ד ליאור קצב. רעייתו של הנשיא לשעבר, גילה קצב, לא ליוותה אותו היום. בכ-20 הדקות שהמתין לכניסת השופטים וכן לאורך הדיון, נראה קצב בטוח בעצמו. כמעט שלא נראו עליו סימני מתח, כפי שהיה בעת שהגיע לבית משפט השלום בירושלים, שם ביטל את הסדר הטיעון עליו חתם.

לפני שנכנס לאולם בית המשפט נשא קצב נאום קצר לתקשורת, בו אמר: "אני נמצא כאן היום על-פי בחירתי. הגעתי למשפט ארוך כדי להיאבק על חפותי.

"כאן זה כבר משפט צודק. כאן לא יחרצו את דיני מבלי לראות אותי, מבלי לשמוע אותי ומבלי לקרוא את כל חומרי החקירה. הפרקליטות במשך שנתיים ויותר אומרת שיש לה ספקות, שיש התלבטויות, שיש סיכוי גדול לזיכוי מוחלט. הפרקליטות העבירה לבג"ץ חוות-דעת, שסירבה לתת להן פרסום, שמחזקות את עמדתי", אמר קצב.

קצב סיים את הנאום הקצר באומרו: "אנחנו יוצאים למאבק קשה וארוך לטיהור שמי, ואני מבטיח פעם נוספת כי בעזרת השם אני אשאר זכאי".

משפטו של קצב יתנהל בפני השופטים ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח. כאמור, הוא מואשם בביצוע שני מעשי אונס, מעשה מגונה בכוח והטרדות מיניות ב-3 מתלוננות, וכן בשיבוש מהלכי משפט והטרדת עד.

כזכור, אתמול (ד') ביקשה הפרקליטות להורות על קיום הדיונים במשפט קצב בדלתיים סגורות, למעט תשובת הנאשם לאישום. השופטים הורו לסניגורים להשיב לבקשה בתוך שבוע, ולאחר מכן תינתן החלטתם.