"משחק עונה". הפעם באמת

שתי נקודות הפרש. חיפה מול הפועל ת"א. הראשונה נגד השנייה. האם הפועל חייבת ללכת על ניצחון בכל מחיר? עד כמה היתרון שיש לגוטמן על אלישע לוי מבחינת ניסיון הוא קריטי? האם מחכה לנו עוד משחק טקטי משמים? ואיך הפועל תתמודד עם "קללת אליעזר"? שייע, אוחנה, עזורי, מכנס וברוך ממן מנסים לעשות סדר

שנים שהתופעה הזאת מתרחשת, ואף אחד לא פוצה פה: התקשורת עושה זילות למינוח "משחק העונה". כל מפגש של בית"ר עם נתניה במחזור החמישי הופך להתמודדות הקובעת, החשובה ביותר אי פעם. הפעם זה רחוק מלהיות המצב. מכבי חיפה-הפועל ת"א, היום (ב') ב-20:50 בקרית אליעזר, שלושה מחזורים לסיום. שתי נקודות מפרידות בין השתיים, שנותרו האחרונות במאבק האליפות המרובע שחווינו בעונת 2008/09.

האם הפועל חייבת ללכת על ניצחון? האם הניסיון של גוטמן על אלישע לוי נותן יתרון להפועל? איך קרה שיניב קטן ויבואה נעלמו? וכמובן, מי תזכה לעשות ב-30 במאי את הקפת האליפות? הנה כמה תובנות.

מישהו ראה את יבואה וקטן?

יכול להיות שהכתבה הזאת לא היתה נכתבת אם סמואל יבואה או יניב קטן היו שומרים על היכולת שלהם מתחילת העונה. כי במקרה כזה, הפועל או חיפה כבר מזמן היו מבטיחות את התואר. בשני המקרים הסטטיסטיקה מספרת את הסיפור: יבואה שכבש עבור הפועל 12 שערים ב-17 המחזורים הראשונים של העונה, מצא מאז רק פעם אחת את הרשת ב-12 הופעות (וגם השער ההוא מול אשדוד לא היה חוקי). קטן כבש 5 שערים ובישל עוד 7 עד המחזור ה-19, אבל ב-10 הופעות מאז לא כבש ובישל רק פעם אחת. איך שני שחקני המפתח של שתי הקבוצות הידרדרו בצורה כל כך משמעותית ביכולת שלהם?

"בשנתיים המלאות שאימנתי את יבואה בכפר סבא תמיד היתה ירידה בתפוקה שלו בחצי השני של העונה", אומר מאמן נבחרת הנוער אלי אוחנה. חלוץ עבר אחר, עודד מכנס, מסביר כי "את הירידה בתפוקה אפשר לשייך לאופי של השחקן. הוא קובע לעצמו יעדים של מספר שערים, וברגע שהוא מגיע אליהם ומוכיח את עצמו, מגיעה הנפילה. יש לי בעיה עם הווינריות שלו, הוא מסתפק במועט. צריך לזכור שכל שבוע שעובר והוא לא מבקיע, מוריד את הביטחון שלו עוד יותר".

גם במקרה של קטן מדובר כנראה על סיפור של אופי. "קטן שחקן לא יציב", אומר מכנס. "יש סוג של שחקנים שאתה רואה אותם נותנים חודש מטורף, ואז הם נעלמים. מאמנים מעדיפים שחקנים שנותנים יכולת ממוצעת במשך כל העונה, ולא פעם משחק גדול ופעם יכולת חלשה. בוקולי וקינן, למשל, הם מסוג השחקנים האלו ששומרים על יציבות. בהפועל זה וואליד באדיר. קטן לא נכנס לקטגוריה הזאת, הוא לא אחד שלוקח קבוצה שלמה על הכתפיים שלו.

"בעונה שחיפה אולי לוקחת אליפות ואולי גם גביע, הייתי מצפה מקטן להיות הרבה יותר דומיננטי", מוסיף מכנס. "אבל כשאנחנו מסתכלים על הקריירה שלו, אנחנו רואים שהממוצעים שלו להבקעת שערים הם לא גבוהים, לעומת בישולים ששם הממוצע שלו כן טוב באופן יחסי (במהלך 11 העונות שלו בליגת העל בישל קטן 58 שערים וכבש 57 - ש"ב). המסקנה היא שקטן לא צריך לשחק כחלוץ או מאחורי החלוץ, אלא באגף ימין, שם היכולות שלו יבואו יותר לידי ביטוי". ברוך ממן, משחקניה המיתולוגיים של מכבי חיפה, מסכם: "לא כל שחקן יודע לעמוד בלחצים. יכול להיות שהתפוקה של קטן במחזורים האחרונים ירדה בגלל שהלחץ של מאבק האליפות השפיע עליו".

טקטיקה שמקטיקה

האם מכל ערימת הציפיות הזאת נקבל משחק טקטי זהיר, גישושים ומסירות במרכז השדה במשך 90 דקות? מבחינת ממן ברור לחלוטין מה הולך להיות: "המשחק יהיה טקטי מאוד, כי אין בשתי הקבוצות טאלנטים גדולים שיכולים לתת הצגה. אלישע לוי ישחק את המשחק הרגיל שלו, וגם אלי גוטמן לא ישנה את עורו. גוטמן ישחק מסודר והגנתי כמו שהוא רגיל. הפועל זו הפועל, הם ינסו לנצח 0-1 מגעיל ואחר-כך להגיד שזו שיטה". העובדה שהטקטיקה של הפועל הביאה לה השנה כמות שערים וספיגות זהה לזו של מכבי חיפה (לשתיהן יחס של 23-45) לא נעלמת מעיניו של ממן, עליה יש לו ביקורת גדולה: "חיפה לא צריכה לקחת אליפות ברמה כזאת. יש לה הזדמנות לעשות משחק גדול שיבטיח לה את האליפות בסטייל, ואולי ישכיח את העונה הבינונית שלה. אבל אין יותר מדי סיכוי שזה יקרה".

גם מכנס לא מפזר אופטימיות: "אטרקטיביות המשחק תלויה בעיקר בגוטמן ומתי הוא יחליט שהוא רוצה לנצח. אם הוא יחליט שהוא רוצה לנצח מההתחלה, נראה משחק מצוין והרבה גולים. אם הוא יחליט לנצח רק בדקה ה-70, המשחק יוכרע על חודו של שער. אני מאוד מקווה שאופתע, אבל אני חושב שהוא ינסה להפתיע רק בעשרים הדקות האחרונות".

לשייע פייגנבוים, שעבר בחייו כמה משחקים קריטיים עם הפועל כשחקן וכמאמן, ברור איך גוטמן צריך לשחק: "אם אני בנעליים שלו, אני תוקף מהדקה הראשונה ולא בגלל ניצחון והמשמעות שיכולה להיות לו על אליפות, אלא בעיקר כדי לא לתת לחיפה ביטחון. אם בחצי השעה הראשונה חיפה תקבל את הביטחון לצאת קדימה, תהיה להפועל בעיה גדולה".

המאמנים לא חשובים

האם במשחק הזה יש משמעות למאצ'אפ בין המאמנים? מצד אחד, גוטמן המנוסה במאבקי צמרת שכבר לקח אליפות, ומצד שני אלישע שאף פעם לא הגיע כל כך קרוב אל התואר. "אין לזה משמעות", אומר בהחלטיות גיא עזורי, "בטח לא בשלב זה של העונה. כולם כבר מכירים את כולם בליגה, ועכשיו זה הזמן של השחקנים להביא את היכולות והאופי שלהם". אוחנה מיישר קו עם האבחנה הזו: "מייחסים למאמנים יותר מדי חשיבות. מי שמבקיע את הגולים הם השחקנים על המגרש. ההשפעה הקריטית של המאמנים היא במהלך השנה ובמהלך השבוע לפני המשחק. להבדלים בניסיון אין כאן משמעות. חוץ מזה, צריך לזכור שגוטמן היה מעורב בקריירה שלו במאבקי צמרת אבל גם במאבקי תחתית, וזה נכון גם לגבי אלישע".

גם מכנס ושייע חושבים שהמאצ'אפ המדובר לא משמעותי, אבל מסיבות אחרות לגמרי. שניהם טוענים ש"יש לגוטמן יתרון קל בנושא הזה בגלל הניסיון שלו, אבל זה מתקזז עם הניסיון העדיף של שחקני חיפה על אלו של הפועל במאבקי אליפות".

"קללת אליעזר"

חיפה תהנה כמובן מיתרון הביתיות במשחק הזה. אבל עד כמה היתרון הזה הוא קריטי, אפשר ללמוד מהעובדה שקרית אליעזר הוא אחד המגרשים השנואים ביותר על האדומים. אוהדי הפועל מכנים את האצטדיון בחיפה "קללת אליעזר", ולא סתם: המאזן ההיסטורי של הפועל במגרש הזה הוא איום ונורא - מתוך 15 מפגשים בין שתי הקבוצות בעשור הנוכחי בקרית אליעזר, הצליחו האדומים לנצח רק פעם אחת (0-1 במחזור ה-24 של עונת 2005/06). חיפה רשמה במשחקים האלו תשעה ניצחונות.

אם הולכים יותר אחורה, הרי שגם בעשור הקודם הצליחה הפועל לנצח "בקללת אליעזר" פעם אחת בלבד (0-1 במחזור הרביעי של 1997/98). ובסך הכל, ב-21 שנים ניצחה הפועל רק פעמיים בקרית אליעזר. במהלך התקופה הזאת הפועל גם זכתה בשתי אליפויות בלבד. ניצחון קטן הערב, והפועל לא רק תהיה בדרך לאליפות שלישית ב-21 שנה, אלא גם תשבור נאחס עתיק יומין.

מי תהיה אלופה?

"תוצאת תיקו טובה להפועל", מפתיע עזורי. "עם תיקו היא תהיה אלופה, כי לחיפה יש שתי בעיות במקרה כזה: הראשונה היא ששני המשחקים האחרונים שלה קשים מאוד - נתניה בחוץ ובית"ר בבית, בעוד להפועל על הנייר יש משחקים הרבה יותר קלים - הכח ונתניה בבית. הבעיה השנייה של חיפה היא שיש לה גם את גמר הגביע על הראש".

אוחנה מעריך שתיקו ישאיר את הכל פתוח: "בגלל שהפרש השערים זהה, חיפה לא תוכל להרשות לעצמה לאבד נקודות אחרי תיקו. אני יכול להגיד לגבי המשחק האחרון שלה מול בית"ר, שאם חיפה תגיע אליו כשהיא ראשונה יהיה לה יתרון בכך שבית"ר תתכונן טוטאלית לגמר הגביע שייערך ארבעה ימים קודם, בעוד חיפה תהיה ממוקדת בשתי המטרות".

וממן? הוא בטוח שהמשחק הערב יחרוץ גורלות. "ניצחון של חיפה סוגר את הסיפור, והאמת היא שגם תיקו. אם חיפה תצטרך לנצח בשני המשחקים שנשארו לה היא תעשה את זה. כנ"ל לגבי הפועל - אם היא מנצחת היום, היא תשיג את הנקודות שהיא צריכה כדי לזכות באליפות".