הבורסה ננעלה בעליות על רקע העלאת ההמלצה לשוק הישראלי ע"י מורגן סטנלי: מדד הנדל"ן זינק ב-3.7%

המעו"ף עלה ב-1.3% ומדד הבנקים ב-2.2% ■ בז"ן קפצה ב-11.6% ■ פז זינקה ב-9.2% ■ טבע הוסיפה 0.8% ■ אלביט מערכות עלתה ב-0.8% ■ מטריקס טיפסה ב-5.9% ■ אי.די.בי הוסיפה 2% ■ תפוז טיפסה ב-4.45%

המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים, שהלכו וגברו לאחר שבנק ההשקעות מורגן סטנלי העלה את המלצתו לשוק הישראלי ל"משקל יתר" לעומת "משקל שוק". לאחר הפתיחה השלילית באחד-העם, ניתן לומר שהחדשות הטובות על דיווחים חיוביים מהצפוי של חלק מהחברות המדווחות בישראל איזנו את החדשות הרעות שהגיעו מהבורסות של חו"ל, שם המסחר באסיה ננעל בירידות שערים והבורסות באירופה מדשדשות. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים קלות.

המדדים המובילים הוסיפו לערכם 1.3%-3.7% בהובלת מדדי הנדל"ן והבנקים. בין מניות המעו"ף שבלטו לחיוב נציין את פז ובז"ן, ומנגד משכו מניות כי"ל ושטראוס. מדדי האג"ח הקונצרניות המשיכו לבלוט לחיוב והוסיפו 0.7%-1.7% בהובלת התל-בונד 40.

אתמול פירסמה הלמ"ס כי התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, ירד ברבעון הראשון של שנת 2009 בשיעור שנתי של 3.6%, לאחר ירידה של 0.5% ברבע האחרון של 2008 ועלייה של 1.3% ברבע השלישי. נזכיר כי ההגדרה המקובלת בעולם של המונח מיתון הינה שני רבעונים של צמיחה שלילית, הגדררה שתואמת את פרסום הלמ''ס. לפי נתוני הלמ''ס, הירידה בתוצר ברבעון הראשון השנה משקפת ירידות בולטות ביצוא סחורות ושירותים ובהשקעות בנכסים קבועים.

ענף תעודות הסל המשיך לצמוח גם בחודש אפריל. נכסי הענף גדלו ב-2.6 מיליארד שקל, והגיעו לסך של 36.7 מיליארד שקל. מנתוני בנק ישראל עולה כי הצמיחה נבעה הן מגיוסים, שהסתכמו בכמיליארד שקל, והן מעליית ערך של השוק. סך הנכסים באפיק זה עומד כבר על 16.5 מיליארד שקל, כך שהוא מהווה קרוב למחצית מהענף. מנתוני בנק ישראל עולה כי אפיק תעודות האג"ח מורכב ברובו מתעודות סל על מדדי איגרות החוב הקונצרניות. אלה מנהלות נכסים בהיקף של 9.5 מיליארד שקל, לעומת 6.8 מיליארד שקל בתעודות על מדדי אג"ח ממשלתיות. יחד עם זאת, בחודש החולף תעודות האג"ח הממשלתי היו פופולאריות יותר, והן גייסו 241 מיליון שקל. תעודות התל בונד לעומתן גייסו רק 97 מיליון שקל. גם התעודות המנייתיות הרגילות (LONG) נהנו בחודש החולף מגיוסים נאים, שהסתכמו ב-301 מיליון שקל. סך נכסי אפיק התעודות המנייתיות עומד על 9.9 מיליארד שקל.

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הגלובלי של אופנהיימר, ומי שסיקר קודם לכן את השוק האמריקני עבור מריל לינץ', אמר אתמול בכנס משקיעים של אופנהיימר בישראל כי שיאו של המשבר מאחורינו ועברנו את התחתית. בלסקי אמר כי "לא מעט אנשים חשבו שאנחנו קצת לא בכיוון בגלל התחזיות החיוביות שלנו, אבל אנחנו עומדים מאחוריהן וחושבים שהיסודות מראים שהשוק האמריקני עבר את הרע ביותר והוא בדרך להתאוששות", הצהיר בלסקי בתחילת דבריו. הוא העריך כי בטווח של 12 חודשים קדימה, מדד ה-S&P 500 יזנק ב-27% (בנוסף לעלייה המרשימה ממארס ועד עתה), ויעמוד על 1,130 נקודות (היום ה-S&P נמצא ב-882 נקודות).

המעו"ף הוסיף 1.3% ל-835.18 נק', ת"א 100 עלה ב-1.7% ל-764.1 נק', התל-טק התחזק ב-1.8% ל-174.57 נק', מדד הבנקים הוסיף 2.2% ל-789.89 נק', ומדד הנדל"ן בלט בעלייה של 3.7% ל-242.53 נק'

מניות בכותרות

עלייה במרווח הזיקוק הזניקה את הרווח הרבעוני של בז"ן ל-75 מיליון דולר לעומת 2 מיליון דולר ברבעון המקביל. מרווח הזיקוק המנוטרל מהשפעות ושינויים בערך המלאי ו-IFRS הסתכם ב-4.4 דולר לחבית, הגבוה בכ-30% לעומת מרווח ייחוס של 3.4 דולר. עוד מרכזת עניין באותו הקשר - החברה לישראל , שמחזיקה ב-44% ממניות בז"ן. החברה הבת הגדולה שלה, כי"ל מרכזת עניין לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון ביום רביעי.

אלביט מערכות מרכזת עניין לאחר שהודיעה היום כי תספק עמדות מקלעים לצבא אוסטריה בחוזה של 25 מיליון אירו.

אפריקה ישראל מרכזת עניין לאחר שאתמול נודע כי החברה הבת, אפי פיתוח, הקפיאה את פרויקט יורו טאוארס ברוסיה בו התכוונה להשקיע בין 300 ל-350 מיליון דולר. בנוסף, פירסם אתמול עיתון בפלורידה כי לבייב מכר מתחם במיאמי שנרכש במקור במחיר של 74 מיליון דולר בשותפות עם שעיה בוימלגרין, בעל השליטה באזורים .

אייל דשא, המנהל הפיננסי של טבע , אמר אתמול בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר כי "אנחנו מדברים עם רשויות השוק האירופי על מנת לתמרץ את הגנריקה", עוד הוסיף דשא כי "בעוד 5-6 שנים הפעילות של טבע שאינה גנריקה תהיה יותר גדולה".

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה אתמול (א') בקשה לתביעה ייצוגית בסך כ-260 מיליון שקל נגד אי.די.בי פיתוח, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, בטענה שקנתה מהציבור את מניותיה (בעת מחיקתה מהמסחר בבורסה) במחיר נמוך מהראוי.

חברת ה-IT מטריקס דיווחה הבוקר על זינוק של 15.1% בהכנסות ועלייה של 7.2% ברווח הנקי שהסתכם ברבעון הראשון של 2009 ב-23.9 מיליון שקל.

הכנסות תפוז ברבעון הראשון של 2009 גדלו ב-19% והסתכמו לשיא של כ-10.6 מיליון שקל. החברה עברה מהפסד של 1.4 מיליון שקל ברבעון המקביל לרווח נקי של כ-740 אלף שקל ברבעון הנוכחי.

הרווח הנקי של איתוראן ברבעון הראשון הסתכם בכ-5.6 מיליון דולר בהשוואה לכ-863 אלף דולר בלבד ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי למניה בדילול מלא ברבעון הסתכם בכ-0.27 דולר למניה, בהשוואה לכ-4 סנט למניה בדילול מלא ברבעון המקביל אשתקד. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים שציפו לרווח של 19 סנט למניה בלבד.

בגזרת הביוטכנולוגיה מרכזות היום עניין מניות כן פייט , שדיווחה אתמול על הצלחה בניסוי העין היבשה וקמהדע שדיווחה הבוקר על גיוס של כ-39.4 מיליון שקל תמורת מניות ואופציות של החברה שנמכרו ל-10 משקיעים נפרדים.

[לאתר המעו"ף]