פרופ' חיים לוי: "אם לנגיד יש אינפורמציה חשובה בעניין דנקנר שימסור אותה"

דיקן ביה"ס למינהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ועסקים: "אם במידע יש סכנה לערעור יציבות הבנק על הנגיד לפעול מיד ולא למשוך זמן"

"אם הנגיד מחליט להחליף את דנקנר, חזקה שיש לו אינפורמציה חשובה. אם אין בה סכנה לערעור יציבות הבנק, עליו למסור אותה. ואם יש בה סכנה לערעור יציבות הבנק, שיפעל באופן מיידי ולא ימשוך את הזמן", כך אומר דיקן ביה"ס למינהל עסקים במרכז האקדמי למשפט ועסקים, פרופ' חיים לוי, בהתייחס למאבק הניטש בין בנק הפועלים לפיקוח על הבנקים, על רקע דרישת הפיקוח לסיים את כהונת יו"ר הפועלים, דני דנקנר. לוי, מומחה בתחום מימון חברות, דיבר אתמול בכנס בנושא שיקום חברות בעיתות משבר, שיזם כתב העת "עלי משפט".

לדברי לוי, בנק ישראל הוא במעמד של מעין דירקטור-על בבנק. לוי: "הוא מעין דירקטור-על לא פורמלי שמייצג את מחזיקי המניות שאין להם זכות הצבעה, ודואג ליציבות המשק והמדינה ולביטחונם של המפקידים. אם הוא מחליט להחליף את היו"ר, דנקנר, צריכה להיות לו אינפורמציה חשובה שהוא לא מגלה. אם האינפורמציה הזו לא יכולה לערער את המערכת הבנקאית, הוא צריך למסור אותה; ואם היא כן יכולה, שיחליט מהר. אני מניח שיש לו משהו שהגילוי שלו יכול לסכן את היציבות של הבנק ויריץ את המפקידים למשוך את כספם. יש פה המון פוליטיקה והמון קלחת אישית. אני מאמין שהנגיד נקי כפיים. אין לו שום אינטרס, בטח לא כלכלי, והאינטרס היחיד זה טובת המערכת המוניטרית וטובת המערכת הפיננסית. הוא הרי בא לארץ מטעמים ציוניים".

לא ממנים מנכ"ל ב-5 דקות

בהתייחס לנושא מינויו של ציון קינן למנכ"ל בנק הפועלים במקומו של צבי זיו, והדו"ח של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בנושא זה, אומר לוי, כי "לא ממנים מנכ"ל בנק בתוך חמש דקות. גם אם המנכ"ל הממונה הוא מ"מ המנכ"ל הנוכחי".

לדבריו, "ברגע שמנכ"ל מתחלף, יש אחריות ציבורית כלפי בעלי המניות, כלפי מפקידים רבים וכלפי יציבות המערכת הפיננסית. לפני שמחליטים החלטה כזו צריכים לעשות ועדת איתור שתבדוק מועמדים מבין כל המועמדים המתאימים, ויש הרבה כאלה. אולי יש מנכ"ל של בנק אחר שישמח לעבור לבנק הפועלים שהוא בנק גדול?"

ומה בינתיים?

"בינתיים שום דבר. זיו היה ממשיך עד למציאת מנכ"ל או שהיו ממנים את קינן למ"מ. צבי זיו הוא בעל אחריות. הוא כל כך קשור לבנק, ואין לי ספק שהוא לא היה עושה שום מחדלים. אפשר היה למנות את קינן לשלושה חודשים, ולומר לו שהוא אחד המועמדים".

לדברי לוי, יש גם חשיבות לכך שהרכב ועדת האיתור יהיה מאוזן ויכלול אולי נציגי ציבור.

פרופ' לוי יעץ לדירקטוריון הפועלים בחישוב שכרו של דנקנר, והתנגד לאופן חישוב מרכיב האופציות בשכרו.