ייצוגית נגד כרמל מזרחי: מיץ ענבים "תירוש" לא 100% טבעי ומכיל חומר משמר

בתביעה נטען כי כרמל מזרחי הפרה את החובה לציין ברשימת המרכיבים את הסימונים "דו-תחמוצת הגפרית" ו"חומר משמר" - ובמקום זאת סימנה אותו בכינויים "מיץ ענבים טבעי" ו"100% טבעי", ובכך הטעתה את הצרכנים

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 10 מיליון שקל נגד כרמל מזרחי, בטענה להטעיית צרכנים במוצר הדגל שלה - מיץ ענבים "תירוש", וזאת ב-3 עניינים.

באמצעות עוה"ד עפר לרינמן ומוטי איזנברג טוען התובע, אברהם פלדמן, כי בדיקת מעבדה העלתה כי מיץ הענבים הפופולרי מכיל למעלה מ-20 מ"ג/ק"ג של גופרית דו-חמצנית (SO2), שהוא חומר משמר. אמנם אין איסור להכניס חומר זה למיץ בשיעורים אלה, אולם לפי התקן יש לסמנו כ"מיץ ענבים משומר" ולא כ"מיץ ענבים טבעי".

כרמל ציינה על המיץ רק שהוא "מכיל ביסולפיט לפי התקן לשמירת רעננות המוצר", ולטענת התובע בכך הוסיפה חטא על פשע, משום שצרכן מצוי אינו יודע מהו ביסולפיט והוא מבין מהכיתוב כי התקן מחייב להוסיפו. לדבריו, יש להבהיר כי מדובר בחומר משמר ובמיץ משומר.

שנית, נטען בתביעה, אין לסמן את המיץ כ"טבעי" משום שהוא מכיל רכיב שאינו טבעי (SO2).

שלישית, נטען, כרמל מזרחי הפרה את החובה לציין ברשימת המרכיבים את הסימונים המחוייבים "דו-תחמוצת הגפרית" ו"חומר משמר", ובמקום זאת סימנה אותו בכינויים שהיה אסור לה להשתמש בהם, "מיץ ענבים טבעי" ו"100% טבעי", ובכך הטעתה את הצרכנים. (ת.א. 1566/09).