פישר: "אנחנו ענקים עולמיים בהיי-טק? רק בעיני עצמנו"

יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר: "הבעיה של שרי החינוך בישראל היא שהם מטפלים בהכל וטועים בכך טעות מרה"

רק לפני כחודשיים, עוד היתה פרופ' יולי תמיר שרת החינוך. עכשיו, מחוץ למשרד, היא מרשה לעצמה לבקר ולהזהיר את מחליפה, גדעון סער.

"הבעיה של שרי החינוך בישראל היא שהם מטפלים בהכל וטועים בכך טעות מרה, כי בשל כך הם לא מפנים זמן לטפל בדברים החשובים והמשמעותיים באמת", אמרה תמיר הבוקר (ד') במסגרת כנס ון ליר לחינוך שנערך בירושלים.

תמיר התייחסה לתוכנית סער לשינויים במערכת החינוך, ופנתה אליו מעל במת הכנס: "אל תשלה את עצמך שתוכל לשנות את המערכת כל כך מהר. רעיונות טובים אינם מספיקים כדי ליישם רפורמה חינוכית בישראל. צריך מימון אפקטיבי כדי ליישם כהלכה וביעילות", אמרה תמיר, תוך שהיא מציינת לשבח את תרומתו של רה"מ לשעבר אולמרט לרפורמת "אופק חדש", שקמה ביוזמתה.

לדבריה, רפורמה שלא עובדת בשטח אינה בהכרח רפורמה רעה. "רפורמה טובה לוקחת זמן וסבלנות רבה. מי שאין לו סבלנות אינו יודע לחנך". עוד אמרה תמיר כי "אין זו חוכמה לצאת בהצהרות על העלאת שכר המורים, שכן העלאת השכר רק באחוז אחד תעלה למעלה מ-128 מיליון שקל לקופת המדינה".

אתמול הופיע בכנס ון ליר גם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שהתייחס למצב החינוך: "כל מי שמודאג ממצב הכלכלה בישראל ומעתידה הכלכלי חייב להיות מודאג בראש ובראשונה מהעובדה שמערכת החינוך אינה עוברת רפורמה מעמיקה ברמת בתי הספר וההשכלה הגבוהה".

לדברי פישר, יש להגדיל ההשקעה הציבורית בחינוך הקדם-יסודי, להרחיב את אופק חדש לחינוך העל-יסודי, ולהעניק תמריצים כספיים למורים מצטיינים.

בהתייחס להישגים הטכנולוגיים של מדינת ישראל, אמר פישר: "אנו מייצרים יותר היי-טק מכל מדינה אחרת, אבל רק ביחס לתל"ג ולא באופן אבסולוטי. אנחנו ענקים עולמיים רק בעיני עצמנו, מה שנכון גם בתחומים נוספים".