חיים כהן, מנכ"ל כלל ביטוח אשראי: "העליות בבורסה מנותקות ממה שקורה במשק, אנו עדיין נמצאים בתוך המשבר"

כמי שעוסק בסיכוני אשראי, לחיים כהן לא נותר אלא להביט בהשתאות על העליות בשווקים: "שיעור חדלות הפירעון השנה יהיה גבוה מבשנה שעברה" ■ מתי בכל זאת נראה את סוף המשבר? - "הכי סביר שב-2011"

"אנו עדיין נמצאים בתוך המשבר, וזה ברור לחלוטין. הקושי שעדיין שורר ושובר את ההתנהלות הרגילה של החברות, הוא הקושי להשיג נזילות והוא ניכר גם כעת לכל אורך הדרך". כך אומר בראיון ל"גלובס", חיים כהן, מנכ"ל כלל ביטוח אשראי, מקבוצת כלל ביטוח .

כהן, כפי שניתן לראות, משוכנע כי בכל הנוגע לפעילות העסקית האמיתית הרע עדיין לא מאחורינו, כשסיכויי החברות העסקיות לשרוד טמונים ביכולתן להתייעל, במיוחד במה שנוגע לשימוש במזומנים שעוד נותרו להן.

"שיעור חדלות הפירעון ב-2009 יהיה גבוה יותר מב-2008", הוא חוזר על מה שעד לפני מספר חודשים נראה כמו מנטרה שחוקה, והיום, על רקע מה שמתרחש בשווקים, נראה כי רבים כבר הספיקו לשכוח. "המיתון ניכר במשק הישראלי ב-2009 יותר מב-2008 וקשיי הנזילות ניכרים בחברות רבות. אם לא תחול התייעלות ברמת החברות, התעשייה והמשק שתביא להגדלת הנזילות, אז בהחלט תהיה הרעה. קשיי הנזילות שהלכו והצטברו ב-2008 ותחילת 2009 יבואו לידי ביטוי בגידול בקצב הנפילה של החברות".

- אז לדעתך השמחה שאנחנו רואים לאחרונה בבורסה מוקדמת מדי?

"העליות בבורסה מנותקות ממה שקורה במשק. קשה להסביר את העליות, למרות שנהוג לומר שהבורסה צופה קדימה כלפי שינויים עתידיים. על סמך הנתונים עצמם קשה להסביר את העליות האלה, ואני ממליץ להיזהר בהקשר זה ולשמור על רמה גבוהה של נזילות".

- מתי אתה צופה שבכל זאת נצא מהמשבר?

"אולי כבר בסוף 2009, או ב-2010 נראה סימנים של בלימת המשבר וקצב הנפילות של חברות. לדעתי, ב-2010 כבר אולי נעבור לצמיחה, אך יותר סביר שב-2011 נראה את סוף המשבר ונעבור לצמיחה".

"עלול להיווצר כשל שוק"

כלל ביטוח אשראי היא חלק מרכזי מחטיבת המימון של קבוצת כלל ביטוח , הזרוע הסמי-בנקאית של הקבוצה, בניהול אסתי פרידמן. היא פועלת כבר 28 שנה בתחום ביטוח האשראי ומספקת כיסוי ביטוחי בלמעלה מ-110 מדינות.

לחברה יש מתחרה אחת בארץ - ב.ס.ס.ח, שבבעלות משותפת של קבוצת הראל, ביטוח חקלאי וחברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם, יולר הרמס. כלל ביטוח מחזיקה בה מ-1998, וחיים כהן, לשעבר סמנכ"ל בסיטיבנק ישראל, מנהל את כלל ביטוח אשראי מאז 2006.

- אתה רואה שינוי בביקושים לביטוח אשראי בקרב חברות ישראליות?

"יש עלייה בביקושים לפוליסות ביטוח אשראי וסיכוני סחר חוץ. אך מכיוון שיש ירידה ב-capacity (קיבולת ביטוחית) ועלייה בסיכונים יש בעיה לקלוט את כל מי שרוצה. כעת אי אפשר לקלוט חלק ניכר מהחברות שרצינו שיצטרפו לפני שנתיים וסירבו לנו אז, או שעלויות הביטוח יקרות".

לדברי כהן יש לחלק לשניים את הסיכונים הפיננסים הרובצים כיום על החברות והגופים העסקיים. "בעולם הפיננסי הכספי בעיה של נזילות היא הבעיה באיתור מקורות מימון, ובעולם הפיננסי הלא כספי בעיית הנזילות היא סוגיה של הקפסיטי של הביטוח", הוא אומר.

במילים אחרות, במקביל לבעיה המדוברת והמוכרת של איתור מקורות מימון, וקשיים בקבלת אשראי, קיימת בעיה גם בכל הנוגע לקפסיטי בעולם ביטוח האשראי. לנקודה זו יש משמעות מכרעת מכיוון שחברות ביטוח האשראי, כמו יתר חברות הביטוח, מוכרות ביטוחים כשהן נשענות במידה רבה על יכולתן להמשיך ולהשיג ביטוחי משנה.

כעת, מבהיר כהן, חברות ביטוח המשנה מקשות את החיים על חברות הביטוח והדבר מורגש, לדבריו, בכל העולם וגם בישראל. "מכיוון שכל השחקנים שפועלים בשוק נמצאים בשלב של התייעלות ברכיבי הסיכון שלהם, הם מצמצמים סיכונים ובמקביל דורשים תנאים נוספים לצורך הביטוח, ומעלים את מחירו".

- כלומר, זה לא מיוחד רק לישראל?

"כיום, כל החברות שעוסקות בביטוח אשראי מצמצמות פעילות וקפסיטי, גם החברות הישירות וגם חברות ביטוח המשנה. זה גורם למחסור בביטוח האשראי".

*התנהגות מבטחות המשנה בתחום ביטוח האשראי טומנת בחובה סיכון גדול יותר מבחינת לקוח הקצה שלך, החברה העסקית?

"סוויס-רה, שמבטחים אצלם כרבע מהשוק העולמי, רוצים להפחית את ביטוחי המשנה לביטוח אשראי. מבחינתם, תחום ביטוח האשראי מהווה כשלושה אחוזים מהפעילות. אם הם ייצאו או יפחיתו פעילות בצורה משמעותית זה ייצור בעיית קפסיטי בביטוח משנה לביטוחי אשראי ב-2010. זה יכול להיות כשל שוק ואולי תידרש אז התערבות ממשלתית".

"יהיו עוד משברים"

ב-2008 הסתכמו הפרמיות שהורווחו ברוטו של כלל ביטוח אשראי בכ-76.5 מיליון שקל, לעומת כ-69.2 מיליון שקל ב-2007. גידול של כ-11%. הרווח הנקי של החברה ב-2008 הסתכם בכ-3.95 מיליון שקל לעומת רווח של כ-13.6 מיליון שקל ב-2007, קיטון של 71% שנבע בעיקר מהפסד של 6.1 מיליון שקל ברבעון הרביעי.

מנגד, המתחרה ב.ס.ס.ח, רשמה ב-2008 רווח נקי של 15 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 20.5 מיליון שקל ב-2007, כשהפרמיות שהורווחו ברוטו הסתכמו ב-107.5 מיליון שקל, לעומת 94.4 מיליון שקל ב-2007.

ההפסד של כלל ביטוח אשראי ברבעון הרביעי אינו מנותק ממה שקורה בשוק, ומצבה היום - כמו מצבן של יתר חברות ביטוח האשראי - הרבה פחות טוב משהיה לפני המשבר. הוא עלול להיות קשה הרבה יותר אם תתרחש תופעה גורפת של חדלויות פירעון.

- איפה עומד ענף ביטוחי האשראי המקומי נכון להיום?

"הענף סיים את 2008 ברווח, כשבמשך שלושה רבעונים היה מצוין, והרבעון הרביעי היה באמת קשה. יש גידול ניכר בתביעות, מה שמלמד שיש יותר חדלויות פירעון. גם בארץ וגם בחו"ל".

- כלומר יהיה רע יותר?

"אני מצפה שזה לא יחריף הרבה יותר. אנו פחות או יותר במצב סטטי. היקפי התביעות יותר גדולים כיום מב-2007 ותחילת 2008, אך אני לא צופה הרעה קיצונית מעבר למצב הקיים, גם אם הרע עדיין לא מאחורינו. אני מאוד אשמח לראות שכולם מתייעלים ואז רמת הסיכון תרד".

- יהיה המשך לרבעון הרביעי הקשה או שיהיה שיפור?

"אני מקווה שלא יהיה המשך. נראה שהרבעון הרביעי היה קיצוני בהשפעתו השלילית. אני צופה ומקווה לשיפור מה במחצית הראשונה של 2009".

- איך ענף ביטוח האשראי יצא מהמשבר?

"אני מקווה שאחרי המשבר יהיה גידול בגלל הצורך הגובר והברור בניהול סיכונים לקראת המשבר הבא. ויהיו עוד משברים".